Tänään olisi tarkoitus lähteä kuvaamaan Lux Helsingin valotaideteoksia ja satuin löytämään kylmästä paketit vanhentunutta Fuji Sensia 400 ja Kodak Ektachrome 400 filmiä. Kumpaa kannattaisi käyttää? Selasin Googlella, ni Sensialla on saatu ihan hienoja yövalokuvia, mutta Ektachromella jälki ei ollut kovin hienoa. Onko käytännön kokemusta kellään?
Vs: Sensia 400 vai Ektachrome 400 öiseen kuvaukseen? jos sä kuvaat ilman jalustaa käsivara ajoilla niin ei väliä mitä filkkaa, jos kuvaat pitkillä ajoilla niin hitaammissa filkoissa on yleensä vähemmän resiprookkivirhettä ja muutenkin se ois varmaan se speksi minkä mukaan valita näistäkin filkoista...
Vs: Sensia 400 vai Ektachrome 400 öiseen kuvaukseen? Sensia 400 toimii hienosti pimeällä. Jos kuvaat esim 1600:sena, kehität mv:nä ja valkaiset ja kuivamisen jälkeen vedät C41 läpi niin saat makeeta jälkeä, mutta toimiihan se hyvin 400 ja E6 myös.
Vs: Sensia 400 vai Ektachrome 400 öiseen kuvaukseen? Sensialla. Ota jalusta mukaan, prässäys nostaa rakeen perkeleellisksi. Sensiassa ei ole juurikaan resiprookkia muutaman sekunnin valotusajoilla. n. 10sek ja yli ajoilla voi sitten haarukoida aukon-parin verran ylivalotusta resiprookin takia. Mä olen joskus kuvannut samalla revontulia ja yökuvia yleensä.
Vs: Sensia 400 vai Ektachrome 400 öiseen kuvaukseen? Noh, kuvasin molemmilla ja jalusta oli kyllä mukana. Sensian kuvasin vahingossa 800:na, mutta kokeilua ja testausta tää on vielä tässä vaiheessa. Portraa valotin 650:nä ja kehityksen tilasin 800:na. Kävin sitten vielä toisena iltana ja valotin Fujin Astia 100:sta 400:na. Katsotaan mitä niistä nyt tulee, kunhan filmit palaavat WNL:stä. Tuota pitänee kokeilla joskus, jos toi on ihan toimiva resepti? Ikinä kuullutkaan vielä moisesta prosessista, kunhan saan tilattua macolta väri- ja diakehityskemiat ensi kuussa ja alan opetella värifilmin kehitystä vaikka lupasin itselleni, et niihin en koske ennenkuin saan kelvollista jälkeä m/v:nä, mut voihan niitä kaikkia opetella yhtä aikaa! Mutta suuri KIITOS vastanneille!
Vs: Sensia 400 vai Ektachrome 400 öiseen kuvaukseen? Yökuvaus ja prässyäs ei ole välttämättä kauhean fiksua, prässäys nostaa vain kontrastia ja yömaisemassa kontrasti on hyvin korkea... jos jalustaa käyttää niin kannattaa tehdä päinvastoin, ja ylivalottaa & alikehittää...
Vs: Sensia 400 vai Ektachrome 400 öiseen kuvaukseen? Nyt, kun mä olen tyhmä maalainen Helsingissä, ni on kysyttävä varmuuden vuoksi, että tarkoittaahan tuo prässäys pushing:a? Kun en ole kyseiseen termiin vielä törmännyt muualla.
Vs: Sensia 400 vai Ektachrome 400 öiseen kuvaukseen? joo, prässäys = push.. pullille en edes tiedä suomennosta niin käytin vaan tota ylivalotus & ylikehitys..