Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Passikuvaus?

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana Miia, 25 Kesäkuu 2012.

1. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Vs: Passikuvaus?

arvaisin että koiraspuolisen hevosen nimestä johdettu kaupunki eteläisessä Suomessa?

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

arvaisin että koiraspuolisen hevosen nimen johdannaisen mukaan nimetty kaupunki eteläisessä Suomessa? Ei kuitenkaan Orijussila. =D

3. Vs: Passikuvaus?

Pidän nyt kesälomaa kun on kaunista ja lämmintä,taidan mennä rannalle makoilemaan,passikuvauksen harjoittelu alkaa tossa jossakin vaiheessa ja otan sen firman palveluihin sitten kun voin olla varma että ne kelpaavat.

Nyt nautitaan tytöt ja pojat kesästä.

4. Pan

Pan Well-Known Member

2 606
    1 319
    113

Likeltä liippaa. Passin muuten sain viikossa, viime vuonna. Odotusaika n. 5 minuuttia. Hyviä puolia näissä pikkukaupungeissa, asunto 300m kaupungintalosta joen rannalla jne.

Mutta ammattimaisesti passikuvien ottaminen kannattaa vakioda, jottei joka kerta tarvi miettiä hommaa uusiksi. Siis kamerasta suoraan tulostimelle (niin kauan kuin digikuvat eivät kelpaa).

5. RB

RB Well-Known Member

9 400
    1 262
    113

Juu mun passikuvakamerassa (5D) on C-asento pyhitetty passikuvaamista varten. Ja RAW-kuvina niinkuin KAIKKI muutkin kuvat. Photarissa on makrot passikuvia varten.

6. Vs: Passikuvaus?

Mä olen kanssa päättänyt rahanhimossani lipsua tuonne passikuvaamiseen. Tein studiolle oikein passikuvausnurkkauksen ja pyhitin pari salamaa, vanhan 5D:n ja fotometallin jalustan passikuva-automaatiksi.

Kuvaus pienenä jpg:nä suoraan koneelle, missä rajaus ja tulostus verkon kautta halpisprintterille. Tossa systeemissä kuitenkin heittelee noi kuvattavien mitat, että pitää kiepauttaa varmuudenvuoksi tietokoneen kautta. Viittä minuuttia kauempaa ei saisi mennä, mukaanlukien rahastus. 

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Just juu, eihän passikuvan ottamiseen Canonin kalustosta kelpaa kuin FF-runko.

Sorry nikonistin oli ihan pakko =D

8. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Tämä on nykyhistorian huonoin neuvo yrittäjälle.

Juuri on kuultu, että kuvien hyäksyminen on kovin ongelma-altista. Ihminen tulee liikkeeseen hakemaan tällaista palvelua harvoin, ja jos se epäonnistuu (eli kuva ei kelpaa), ihminen muistaa sen ikänsä. Ennen nettiaikaa ajateltiin, että kehno suoritus kerrotaan 20:lle ihmiselle -- työpaikalla ja kavereille ja sukulaisille. Nykyään se kerrotaan sosiaalisen median kautta koko maailmalle ja tieto löytyy Googlella ikuisesti.

Siksi mitään ei pidä päästää suoraan tulostimelle, vaan kuvan laatu _kannattaa_ tarkistaa ja säätää hyvin huolella. Ns. kustannustehokkuudella ei ole tässä yhtään mitään merkitystä. Menköön puoli tai kymmenen minuuttia, se kaikki kannattaa.

9. Pan

Pan Well-Known Member

2 606
    1 319
    113

Ehkäpä on ole tämän vuoksi yrittäjäksi edes harkinnut :)

Mutta se vakiointi kannattaa miettiä, teki sen miten tahansa.

10. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Poliisille näyttää kelpaavan poliisiaseman tiloissa olevan automaatin kuvanlaatu. Automaatti on vakioinut kuvantekoprosessin. Se mitä elävä valokuvaaja voi tuoda automaatin suoritukseen lisää, on kuvattavan ohjaus ja kuvaushetken valinta.

11. Vs: Passikuvaus?

Nää on omituisia nää passikuvat.
    Otin omista muksuista kuvat taannoin ja koetin oikein vimosen päälle noudattaa poliisin ohjeita. Läpi meni että heilahti. Sitten katoin kun oli jostain ostetut kuvat vanhempien passeissa. Niissä oli silmälasesta aikamoiset varjot kasvoilla. Muuten jees (eli suorassa jne.) Sitten huomasin että vaimon passissa on todella omituinen kuva! Hartialinja vinossa, pää vinossa, toinen korva ei näy, jne... ja mennyt läpi ihan äskettäin Kilon poliisissa. Että silleen. Sitten on kuullut tarinaa noista hylsyistäkin..

12. Vs: Passikuvaus?

Toi joidenkin passikuvaamojen touhu on kyllä aika uskomatonta. Niistä tulee tosiaan ihan sutta ja sekundaa ulos ja sitten virkailijat arpovat ihan vaan mutulla, että mikä kelpaa.

Sikäli olen mvuoren kanssa yhtämieltä asiasta, että jos ottaa maksusta passikuvia, tulee niiden kelvata aina. Hylkäysprosentti tulee olla nolla. Itse olen vielä varmistanut asiaa sillä, että takuuna olen luvannut, jos jostain kumman syystä kuva hylätään, otan ilmaiseksi uuden. Sekään ei kyllä enää pelasta sitä tilannetta, että ihminen on jonottanut parhaimmillaan tunnin ja ylikin aivan turhaan.

13. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Lapsen passikuva ainakin meni läpi aika puutteellisena.... mistä virkailijalle kiitos. Silloin kolmevuotiaana pelkkä yksin studiotuoliin istuminenkinoli saavutus.

Oon ittekin käyttänyt sellaista "takuupaikkaa" että takaisin saa tulla.... enkä laita kuvaajan syyksi jos ei kelpaa. Itse viimeksi jouduin käymään uudet, mutta itse asiassa omasta mielestäni toka oli huonompi mutta kelpasi.

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 165
    3 500
    113

Vaikea oli uskoa, mitä näkee, kun viimeksi kävin. Yksinkertaisuuden vuoksi poikkesin marketin alakerran ammattiliikkeeseen, kun ajokortti piti uusia. 

Tyttönen, jonka koulutukseen oli uhrattu ehkä 5-10 minuuttia, istutti tuoliin, räpsäisi polakan (niitä tosiaan vielä on...)  ja leikkeli sen muotoon.  Kelpasi, henkilö tunnistettavissa. Tosin hirveän näköinen, mutta osahan siitä on mallin perimän syytä.

Aika vähällä valojen säädöllä saisi k.o. laitteistolla kait ihan asiallisenkin kuvan. Mutta, mitä väliä? Kelpaahan se noinkin. Rahat kassaan ja kahville.

15. Vs: Passikuvaus?

Tehtiinpä tänään kokeilu. Kaveri tarvi uuden passin ja otettiin sille aamulla kuvat. Päätettiin kokeilla ja tehtiin kahdet kuvat, toiset tarkasti mitassa 47x36mm, jossa päälaelta leukaan oli 36mm. Toisista tehtiin 50x40mm johon laitettiin isompi pärstä, joka oli 41mm. Kaveri laittoi kummatkin kuvat tiskille, että kuvaaja antoi kahdet kuvat mukaan valittaviksi ja virkailija valitsi tuon isomman.

16. Zakezu

Zakezu Member

56
    0
    6

Tosi kummallisesti vaihtelevat nuo käytännöt eri kaupungeissa. Täälläpäin ei 35x45 kuva eräänä päivänä mennytkään läpi, kun poliisilla oli otettu käyttöön tämä 36x47 "mammuttijärjestelmä". 41mm kokoisella päällä on naurettavaa edes kuvitella kuvan kelpaavan paikallisille miliiseille.

Hartialinjalla ja korvien näkymisellä ei ole mitään merkitystä passikuvan kelpuuttamisen kanssa.

17. Vs: Passikuvaus?

Niin tämä ilmeisesti käytännössä näin? Poliisin ohjeessahan vaaditaan että olisi oltava hartialinja suorassa ja pää suorassa (korvathan ei kaikilla näy, jollei levitä niitä esim jeesusteipillä sivuille).

Tosin kyllä mä kattoisin että on suorassa henkilö kaikin puolin, muuten sitä vaan antaa virkailijalle mahdollisuuden hylsyyn, jos on vaikka huono päivä tms.

18. Zakezu

Zakezu Member

56
    0
    6

Joo, tämä on kyllä virallinen ohje. Monet mallit ovat vaan niin *keleen hankalia saada pysymään suorassa että kuudetta kertaa asentoa korjattuani otan suosiolla sen vinon kuvan ja annan hartioiden olla miten on.

19. Vs: Passikuvaus?

Lomat lusittu,aloitan käymällä suihkussa ja kaupassa ja alan siivota ja huomenna alkaa harjoitukset.

20. RB

RB Well-Known Member

9 400
    1 262
    113

Uusimmassa Kamera-lehdessä oli päätoimittaja Vivolinin itkunpurkaus siitä, kun ei ollut mennyt ammattitaitoisen passikuvaamon asiakkaaksi,  vaan oli otattanut passikuvan näköiset hyljättävät versiot.

Kuva on selvästi määräysten vastainen, hylkäysperuste oli vähän väärä. Kuvassa silmälasin sanka ottaa kiinni silmään ja niinhän passikuvassa ei saa olla. Itse en olisi sellaista kuvaa päästänyt käsistäni.

Ilmeisen ammattitaidotonta porukkaa on Kameralehden toimituksessa kun kukaan ei ollut tuota tiennyt. Nämä asiat ovat näköjään semmosia jotka erottelevat ammattilaiset ja "ammattilaiset".

Viranomaiset ovat järjestäneet passikuvaajille passikuvauskursseja, kun siellä on käynyt niin tommosia mokia ei päästä käsistään.