Vs: Paspisleikkuri? Takaa kun leikkaa, pystyy virheen korjaamaan ilman suurempaa haittaa, jos vääräälle puolelle on viisteen tehny. Etupuolelta jos tekee mokan, joutuu isontaan reikää saadakseen viisteen taas oikeinpäin. Tuli meinaan leikattua väärin viimekesäisellä kurssilla, mutta onneks ei menny sen takia pahvit hukkaan.
Vs: Paspisleikkuri? Mulla on Raamareilta ostettu kans viivain 45 ja 90 asteen leikkureilla. Ostin 90 sasteen leikkurin vanhan sataman kuva ja kamera (vaimikäseoli) messuilta, olis ollu ammattimaisempikin systeemi myytävänä reilun 200 euron hintaan. En sitten ostanut, hinta olis ollu joku puolet ovh:sta.
Vs: Paspisleikkuri? Aikoinaan kun itse leikkelin mattoveitsellä ja viivottimen kanssa, niin päältä ilman muuta. Leikkauskulman oppi nopeasti, mutta ongelmathan tulevat sen aukon kulmiin. Ne täytyy olla siistit ja oikein viistetty. Olen nähnyt niin monia takaa leikattuja ylimeneviä viiltoja kulmissa, että hirvittää. Nykyisin annan suosiolla tuon paspan leikkaamisen ammatti-ihmisten tehtäväksi. kapa
Vs: Paspisleikkuri? Mä tykkään leikata sieltä takaa, kun usein tulee käytettyä mustaa paspaa ja siinä näkyy kaikki viivoittimen- ja sormenjäljet ylihelposti. Samalla sinne taakse voi piirtää reilut viivat ohjeeksi. Ammattihenkilöhän tälläkin paikkakunnalla nuo tekisi jo viikossa ja kalliilla, mutta kiva noita on joskus itse pakertaa. Näkee mukavasti omien kätöstensä jäljen. Suoritustapahan noissa on vapaa, kunhan vaan saa mieleisensä lopputuloksen.
Vs: Paspisleikkuri? Mä leikkelen myös mieluummin itse, piirtelen myös aina takapuolelle apuviivat. Hyvin on tähän mennessä onnistunut. Vime kesänä paras vinkki Ollin kurssilla oli se että, ei yritä kerralla saada leikkausta läpi, vaan muutamalla kevyemmällä vedolla.
Vs: Paspisleikkuri? ^ Tuo on kyllä semmoinen erinomainen perusvinkki joka pätee kaikkeen puukolla leikkaamiseen. Jos yrittää kerralla runtata niin skröböä tulee ja paksutkin pahvit saa tosi siististi kun viiltelee useita tai jopa kymmeniä kertoja, ei tartte voimaa käyttää yhtään.
Vs: Paspisleikkuri? mä oon tota kokeillu kans, vaan hiton huonolla menestyksellä. Itellä se kertapyyhkäsy terävällä terällä on ainoo mikä toimii.
Vs: Paspisleikkuri? Aikoinani museokuvaajana ollessani opin vahtimestariltamme, joka myös leikkasi paspat kaiken muun osaamisensa ohella, että se viilto pitää tehdä kerralla. Ei käytetty leikkureita, vaan mattoveistä ja ohutta teräsviivotinta. Leikattiin etupuolelta. Moneen kertaan nyrhätessä kulma saattaa hieman muuttua, ja jälki on sitte rupusta. Veitsen pitää olla terävä, joten niitä teriä katkotaan useammin, kuin olisi ehkä tarpeen. Ei kertaakaan menty kulmista yli, joskus jäi vajaaksi, mutta se oli helppo viimeistellä. Kulmaviisteenkin oppi aika hyvin tekemään. Tee vaan Heli, miten itse näet parhaaksi, ei se väärin ole, jos ei oikeenkaan. kapa
Vs: Paspisleikkuri? Tossa useammassa pyyhkäisyssä pitää olla tarkkana, että se viivain ei liiku mihinkään vaan puristaa sitä alati lakkaamatta pahviin. Välillä aina nostaa toisella kädellä sieltä pahvin reunasta, että näkee onko viilto riittävän syvä. Jos sen viivottimen nostaa kesken kaiken pois, niin homma on pilalla. Tavallisella veitsellä tehtäessähän ei oikein olekaan muuta vaihtoehtoa kun kertalaaki.
Vs: Paspisleikkuri? Ei se oikeen keralla tuntunu menevän (juurikin Maped-leikkuri kyseessä), mutta hyvin onnistu useammalla vedolla. Vielä tuohon nurkkien viimeistelyyn: se partaterä on ihan hyvin toimiva ratkaisu (ei tosin Mach 3) takapuoleltakin leikatessa. ...Eikä niitä paspisten nurkkia tartte mikroskoopin kanssa kattella, että onko just vai nanomillin yli se viilto ;-)
Vs: Paspisleikkuri? Väittäisin, että joillakin tottumiskysymys. Itelläni maped ja kertaviilaus. Ja päältä . Tottakai viivotinta pitää painaa kunnolla paikalleen, muutenhan se viivaki menee minne sattuu.
Vs: Paspisleikkuri? Niin, tarkoitin, että sitä viivainta pitää monta kertaa vedettäessä pitää paikallaan niin kauan, että se viilto on varmasti koko matkaltaan läpi asti. Sitä terää ei saa enää laitettua tarkasti oikeaan paikkaan jos sen nostaa kesken kaiken pois.
Vs: Paspisleikkuri? Leikkuripula ratkesi sitten Temperasta, Helsingistä. Sieltä hommasin tuollaisen nettiluettelossa olevan Dexterin leikkurin (ja kuulemma heillä on myös saman valmistajan "mini" mallia joka on ilmeisesti muotoilultaan hieman erilainen, pienempi, ja parikymppiä halvempi). Tempera Artist SuperStore (fine art, manga & copic, hobby, airbrush) - taiteilijatarvikkeiden erikoisliike Antoivat ensin ymmärtää että Tampereella olisi heidän jälleenmyyjiään joiden kautta tuotteita voisi tilata. Yhdessä heidän mainitsemassa liikkeessä kävinkin kun ajattelin että tilaus menisi siten liukkaammin ja ehkä jopa vähemmin toimitusmaksuin, mutta palvelu oli "eioota" ja "entiiää" niin totesin että helpompaa tilata ite suoraan. Postiennakolla tuli parissa päivässä. Leikkuria en tosin ole ehtinyt käytössä testaamaan vielä.
Vs: Paspisleikkuri? Kato tuolta nettikaupasta. Tosin hinta taisi olla jotain 62 euroa vaikka netissä näytetään pari euroa korkeampaa lukemaa.
Vs: Paspisleikkuri? Aih, no piru. Monta kertaa googlettanu enkä mistään meinannu löytää hintoja paspisleikkureille.
Vs: Paspisleikkuri? Kas. Se onkin tuollainen pieni jota vedellään viivottimen vieres? Tämä lesbis-paikkuri ;-) Luulin että tämä olisi jokin iso pöytäsysteemi. Eikös tuollaisen väsäisi itsekin, tietylle kulmalle ja syvyydelle kiinteäksi, aika helposti...
Vs: Paspisleikkuri? Ehkä oonkin törmänny tuohon ja todennu epäilyttävän näköseks, vaikka eiköhän se ihan hyvin toimi, jos ei jopa paremmin ku Maped? Noh, eipä tiiä. Ihan ok tuo hinta kyllä, tuppaavat muutamissa noissa liikkeissä myymään niitä ammattikäyttöön tarkoitettuja ja hinnat on monta sataa jos ei yli tonnin.
Vs: Paspisleikkuri? Kyllähän niitä taitaa olla vaikka minkälaisia leikkuupöytiä olemassa. Ei tämäkään aivan pieni pylpyrä ole vaan idea on että koko kämmen lepää leikkurin päällä sitä liikutellessa. Ylikasvaneen tietsikkahiiren kokoluokkaa. Itse en ruvennut nyt säästelemään tai ihmemieheksi kun piti pelata varman päälle ja myös saada suht nopealla aikataululla tuo.