Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Paspisleikkuri?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jyrik, 14 Heinäkuu 2008.

1. jyrik

jyrik Member

805
    0
    16
    Saisikohan Tampereen alueelta jostain paspisleikkurin? Luulisin että sellainen viivaimen kanssa käytettävä olisi tarkoitukseeni ihan hyvä. Arteljee, Harraste ja pari paperikauppaa tuli jo koluttua.

2. Vs: Paspisleikkuri?

En tiedä, josko jo nyt olisi jonnekin tullut. Mä kiersin viime vuonna kaikki varteenotettavat liikkeet Tampereella, enkä löytänyt. Helsingin reissulla poikkesin sitten Temperaan ja siellä oli mapedin leikkuri, joka kyllä omaan käyttöön tuntuu ihan hyvältä.

Paspispahveja saa kyllä aika edullisesti ja kohtuullisen hyvällä valikoimalla viinikasta malkilta. Siitä Buffonen studion vierestä.

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Paspisleikkuri?

Ostikko erikseen 45 asteen terän? Entä paljon makso?

Kuulemma myös Galleria Nyströmiltä vois saada ostettua pahveja...

Oon käsittäny niin, että Tampereen Kameraseuralla olis jonkinlainen paspisleikkuri käytettävissä jäsenille, tosin en oo itse jäsen ainakaan vielä niin en osaa tarkemmin sanoa. Jonkin verran se jäsenmaksu kuitenkin maksaa..

4. Vs: Paspisleikkuri?

Se oli semmoinen paketti, missä oli sekä 90 ja 45 asteen kahvat, kaksi pakettia molempia teriä ja muistaakseni 1m viivoitin (en jaksa nyt lähteä tarkastamaan, hyvin on mitta riittänyt). Maksoi 90 euroa.

Hämeenlinnassa olisi sitten Raamarit www.raamarit.fi joka myy hyvinkin ammattimaisia leikkureita ja pahveja & raamiaineita kanssa. Taitaa kuitenkin Fletcherin viivainleikkuritkin maksaa jo kohta kolmatta sataa.

Niin ja Claes Olhsonilta saa reilulla kympillä (muistaakseni) paspisleikkurin. Kyllä sillä paspikset leikkaa, mutta vaatii rautaiset hermot ja paljon harjoituskappaleita. Muistaakseni tuossa Olhsonin leikkurissa terän kulma oli sellainen, että sillä joutuu leikkaamaan päällipuolelta, mikä ei kyllä ole hyvä.

5. jyrik

jyrik Member

805
    0
    16

^ Hmm. En ainakaan nyt löytänyt klasun nettikuvastosta... harmittavaa...

6. Vs: Paspisleikkuri?

Onko sinulla antaa tarkempaa osoitetta?

7. Vs: Paspisleikkuri?

Kiitos. En ollut tuosta paikasta aiemmin tietoinen.

8. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Jos on tosiaan Maped eikä niillä eri versioita ole, niin mulla juuri nyt oleva leikkuri on 80 cm. Pitkiä pätkiä leikatessa sitä joutuu siirtää mutta kuka sitä nyt isoja aukkoja kuvalle tekisi..

Hmm... kyllä mä Mapedillakin leikkaan sen kuva-aukon päällipuolelta. Voiko sen jotenkin takapuolelta leikata??

9. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Miksei vois? Kattoo vaan että terä on oikeinpäin, eli viiste tulee oikeaan suuntaan.

10. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Yleensä ainakin nyrkkivehkeillä (+viivotin)  leikataan takapuolelta. Sinnehän voi esim. piirtää lyjijykynällä ohjeviivoja jne.

Sitä en kyllä sinänsä ymmärrä, miten terän kulma siihen vaikuttaa, voihan sitä leikata noinpäin tai näinpäin.

11. Vs: Paspisleikkuri?

Itselläni kun on tuollainen "nyrkkivehje" niin en oikein ymmärrä miten sillä saa ne kulmat leikattua takaa...  terän saa viisteen lisäksi tasan yhteen asentoon.... sen teränhän pitäisi olla jonkinlaisena aurana, että takaa leikattuna se nurkka tulisi oikein(?), ja näinhän sitä ei saa sinne laitettua. Vai leikkaatteko vain lähelle kulmaa ja sitten käännätte ja kulmat leikataan etupuolelta....  sekavaa, mutta ei aukea oikein minun 3D mallinnuskyvylläni vaikka tuota leikkuria miten pyörittelisin.

12. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Terää ei voi kääntää Mapedissa toisin päin, mutta sitten se vaan leikataan kait sen aukon "sisä"puolelta eikä ulkopuolelta niinku mä olen tehnyt. Mä piirrän lyijärillä yleensä himpun liian pienen aukon ja vedän sitten sen isommaksi niin kynän merkit jää sinne ja puhtain käsin kun tuota tekee, niin lähminnän merkitkin jää pois. Siinä mielessä ihan sama miltä puolelta leikkaa.

13. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Juu voihan sen viisteen tehdä niinkin, että reunat on keskeltä lähempänä ja kuvan ja pahvin väliin jää rako ;). Yleensä kai on ollut kuitenkin tapana, että se reuna viettää pahvin pinnasta kuvaa kohti, eli just toisinpäin.

Juu ei terää ehkä pysty kääntään sinne toiseen suuntaan sitä 45 astetta, mutta terää voi varmaan vetää joko vasemmalle tai oikealle pahvia pitkin, ni eikös siinä sama homma hoidu?.

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

No juu, oletpa oikeassa. Minä olen aina ollut sen verran suurpiirteinen (lue huolimaton), että vetelen kylmästi pari milliä 'liian pitkälle'.

15. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

?? Eipä taida voida. Sitä työnnetään tossa mun leikkurissa vain yhteen suuntaan.

Taitaapa pitää tsekkaa tuo kotona jonain torstaina.

16. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Tää on varmaan jotain naisen logiikkaa ;-D. Siis jos kääntää koko systeemin ympäri, niin saa viisteen joko vasemmalle tai oikealle, ihan miten haluaa. Samaa viivaa pitkin leikatessa.

Vanhanmallisilla partaterillä voi viimeistellä ne nurkat, ni ei tartte "yli" leikellä.

17. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Koko systeemin ympäri? No tottakai. Mä oletin, että kun sanot: " terää voi varmaan vetää joko vasemmalle tai oikealle pahvia pitkin", niin sä et käännä sitä leikkuria.

18. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Huh!

Edestä tai takaa, samaa rataa.....

19. Vs: Paspisleikkuri?

Niin, itsekin aloin ajattelemaan kirjoittamaani, niin kyllähän niillä muillakin viistoteräisillä pitää sieltä takaa leikata hieman yli. Seison korjattuna. ;)
    Tuollaisella nyrkkivehkeellä kun vaan olen leikannut niin ei ole oikein osannut arvioida tuota lopetuskohtaa, tuossa mapedissa on siihen selkeät merkit.