Sakemannien kivetyt kadut ovat vaan niin hiton hienoja. Meilläpäin on jo pitkään ollut tapana vetää asfaltti päälle.
Kyllä tuo saksalaiseksi katukiveykseksi on jopa huonoa tasoa ja kotikaupungistakin löydän helposti parempaa. Synnynkaupungissani on stemukatuja paljonkin ja itsekin olen nuorena tuollaisia maahan laitellut... edit: oli pakko puuttua asiantuntemattomiin & köykäisesti viskottuihin kivikommentteihin ja pyydän anteeksi etten nyt oikein osaa itse valokuvasta löytää juuri muuta kommentoitavaa. sisällöllisesti melko tyhjä dokumentti. lähinnä kertoo sen että kuvaaja on käynyt tuolla(-kin).
On Saksassa hienoja katukiveyksia - en sitä kiellä, päinvastoin. Kuten vaikka Itävallassa ja muuallakin ympäri Eurooppaa. Erityisesti haluan mainita myös Portugalin (katselkaa vaikka kuvia Lissabonista!). Itselleni perinteinen ja suuresti arvostamani todellisen ympäristötaiteen laji. Väheksyttykin mutta eiväthän kaikki ole ikinä osanneet estetiikkaa oikein arvostaa. Kestävä kivi ja hienot geometriset kuviot - Kaunista! Pidän enemmän kotimaisen kiven punertavammasta sävystä kuin tuosta kuvan tummemmasta.. Omaa graniittiamme täytyisi alkaa jälleen käyttämään myös enemmän rakentamisessa. Kaunis kivi.
Monschau on vanha ranskalainen kaupunki joten kivetyskin lienee sitä perua, mun mielestä se oli hieno, hyvä kävellä toisin kuin jotkut Stadin mukulakivikadut. Tuokin saattaisi olla kuivana eri näköinen, nyt satoi.
Siinähän väität Ilmeisesti et ymmärrä lukemaasi... Kirjoitin että tuo ei ole mielestäni parasta saksalaista katukiveystä - en että en arvosta saksalaisia katukiveyksiä. Jos sinulla olisi silmää alalle ja työkokemusta, voisit nähdä samoja yksityiskohtia itsekin. Mutta se tästä kivilässytyksestä. Jos tykkäätte noista stemuista ihan sikana, tykätkää Minäkin tykkään mutta ne eivät kuvan perusteella ole alansa parasta valioluokkaa, perk... Edit: Ja Montjoie on ihan helevetin kaunis mesta, paljon jotain tampesteria kauniimpi. Itse asiassa loukkaavaa väittää tuntemattomalle että olisi "pihalla" asioista, joita tämä on tehnyt työkseen, opiskellut ja muutoinkin tutkiskellut intohimonaan vuosikymmeniä. Kiitän ja poistun - aika sukarimaista...
On niitä huonojakin. Joillakin korkeampi työmoraali kuin toisilla. Kuten kaikessa. Gary Glitter -kenkäilijät valitsee sitten tasaisemmat kadut?
EI tietenkään opi paremmin omaa työtänsä kuin tekemällä sitä. Olkoon ala mikä tahansa. Omaa "alaani" tuo -mainittu- ei enää ole. *ittuilut eivät tosiasioita muuta. Kunnia ammatti-ihmisille. Lämpimikseen väittäjille ei niinkään.
Ymmärtääkseni katukiveykset saneerattiin maanalaisten töiden jälkeen. Sattui vain haulla tärpännyt sivu ja sen otsikko sopivasti niffen kommenttiin täkäläisestä menettelytavasta kivettyjen katujen kanssa.
Sekös muuten Estin silmään tarttuikin. Jutussa kerrottiin, että uudesta katukiveyksestä oli tarkoitus tehdä entistä kiveystä tasaisempi. Näön kyllä luvattiin säilyvän. Mutta kai siinä sitten se käsityön leima oli päässyt kärsimään, kun vanha kivimies siihen kerran takertui.
No joo, minä puolestani pahoittelin sitä, että täällä on vedetty asfaltti pysyvästi sekä jalkakäytävien että mukulakivikatujen päälle monissa Helsingin kaupunginosissa. Monschau ei ole ainoa kylä, jossa on kivetyt kadut ja aukiot. Saksassa samanlaisia on satoja.