Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Foman filmeissä laatuvaihtelua/vikaa

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana JarzaS, 24 Helmikuu 2013.

1. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36
    Kiinnitin erikoiseen negavirheeseen huomiota.
    Mulla on  120-kokoista fomapan creative 200 filmiä varastossa, 2 eri aikaan macolta tilattua.
    Luultavasti 2 viimeksi kuvattua filmiä oli noista molemmista satseista. Kehitin ne samassa purkissa joten prosessissa ei voi olla syy. Toinen filmi on aivan puhda mutta toinen. Negassa en huomannut mitään erikoista mutta kun vedostin 10-kokoon oli vedoksessa paikoin (erottui vaaleammissa kohdissa) melko tiuhassa saman suuntaisia mustia viiruja pituudeltaan ehkä muutamia millejä.
    Kamera ei filmiä naarmuta, sillä aikaisemmin tällaista en ole havainnut.  Ja jos se olisi naarmuuntumista, uskoisin viirujen olevan pidempiä ja alkavan samasta linjasta mutta nämä kun ovat vähän kuin limittäin.
    Kysymys kuuluukin, voiko olla vaikka viallinen filmierä?

Pitää tässä vielä laittaa malliskanni tänne sekä tutkia negan pintaa mikroskoopilla/suurennuslasilla.
    Nyt kun tietäis vielä kumpaa erää toi filmi oli. Ja ne on mulla jääkaapissa samassa minigripissä kaikki sekaisin.

2. Vs: Foman filmeissä laatuvaihtelua/vikaa

Foma 200:n pohjamateriaalia vaihdettiin hiljattain. Vanhan pohjamateriaalin kanssa oli raportoitu laatuongelmia.

3. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: Foman filmeissä laatuvaihtelua/vikaa

Kyllä niissä tuollaista joskus ilmenee. Foman laatu on parempi kuin Efken (rip) oli, muttei mitenkään samaa tasoa kuin Kodak, ilford ja fuji. Näistäkin Kodak on ainoa jonka filmit ovat aina olleet kunnossa.

Halpaan hintaan on syynsä....

4. laur1b

laur1b Member

302
    0
    16

Minulla on kerran ollut tuollaisia hyvin lyhyitä naarmuja 120-koon negoissa. Silloin syynä olivat kameran jumittavat telat ja kevyellä voiteluhuollolla asia tuli kuntoon. Filmi ei ollut Foma ja pointtini on, että kamerakin voi olla syypää tällaiseen.

5. Jojje

Jojje Active Member

776
    26
    28

Minulla myös ollut Foma 400:ssa  (ainakin, saattoi olla muissakin) satunnaisesti filmin kulkusuuntaisia lyhyitä hiusviivoja. Ei joka ruudussa, vain silloin tällöin. Ei kuitenkaan saman erän kaikissa filmeissä.
    Sain samanlaisia viivoja, kinokoon Efken infrapunafilmiin, kun päällystin filminpainikelevyn mattamustalla kontaktimuovilla. Tämä ylimääräinen paksuus (0,3mm?) lisäsi filminsiirron kitkaa huomattavasti - siinä määrin, että viimeiset ruudut piti jättää ottamatta. (Jaa miksi kontaktimuovia - no siksi kun painikelevyn kuopat aiheuttivat negatiivin "ohuimpiin" kohtiin heijastumia.)