Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Paristoista ja akuista

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana J.Vuokko, 15 Tammikuu 2012.

    Vs: Paristoista ja akuista

    Lipojen energiatiheys (Q/kg) on vähintäänkin hyvä, tehotiheys (W/kg) ei. Siksi tarvitaan muitakin akkutyyppejä. Hyvä esimerkki on vaikka käynnistysakku. Lyijy on ongelma ympäristömyrkkynä, akku painava ja isokokoinen se kuitenkin on tehotiheytensä vuoksi ainoa mahdollisuus. Hyvää esitystä aiheesta vaikka Vartan sivuilta.

    T. K.
     
  1. Vs: Paristoista ja akuista

    Sähköpolkupyörään ei tosiaankaan kukaan laita lyijyakkua, ainakin jos on järkeä päässä. Moottoripyörissä ollaan siirtymässä Lyijystä Life-akkuihin.
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Paristoista ja akuista

    Kyllä ne lipot ainakin noissa rc-"leluissa" antavat parhaimpien sub-c nimhien kanssa vertailukelpoisia purkuvirtoja, ellei enemmänkin. Puhutaan siis enemmän luokkaa 100 kuin kymmenestä ampeerista. Ja tämä vieläpä siten, että saman painoisen akkupaketin jännite on huomattavasti korkeampi. Tarkempia teitoja löytää kun selailee akkujen speksejä.

    En tiedä minkälaisia samamien akkujen purkuvirrat ovat, mutta eivät ne isoja voi olla koska akut kestää niin pitkään, eivätkä edes paljoa lämpene. Lipoilla ei olisikaan esimerkiksi käsisalamissa mitään hätää koska AA-nimheistä ei käytännössä saa (jännitettä aivan romauttamatta) ulos kuin 4-6A. Kysymys onkin vain siitä, suunnitellaanko se salama alkujaan mille jännitteelle - 1s vai 2s lipolle.

    Lifet on myös hyviä, ja olisivat robustejakin ja suruttomia ladata, mutta niistä ei saada samaa kapasiteettia kuin lipoissa.

    Jäämmekin odottamaan minkälaiset akut ovat seuraavan polven käsisalamissa. Tähän kinaan voinee palata parin vuoden sisällä :)))
     
  3. Vs: Paristoista ja akuista

    No jos nyt kitenkin ihan perusjuttuja katsotaan on yhden LiPo kennon ( yleensä litteä pehmeä pussi) jännite 3V. siitä sitten kerrannaisilla eli kahdella kennolla voisi korvata neljän NiFe n tai kuivapariston akkutarpeen.
    Siitä vaan  muuttamaan liittimiä, flassin sisustaa ja muuta pientä...
     
  4. JMies

    JMies

    550
    1
    0
    Vs: Paristoista ja akuista

    LiPo-kennon nimellisjännite on 3,7V. Tyhjänä 2,7V ja täynnä 4,2V.
     
  5. Vs: Paristoista ja akuista

    Juu, voisihan tuota tosiaan koittaa, laittaa kaksikennoinen SB 800:n paristojen sijaan, ja vertailla saatuja latausaikoja. Helppoa.
     
  6. Vs: Paristoista ja akuista

    Juu, voisihan tuota tosiaan koittaa, laittaa kaksikennoinen SB 800:n paristojen sijaan, ja vertailla saatuja latausaikoja. Helppoa.
    [/quote
    On mulla tollainen pikkuflassien "apupakkaus" Quantum Turbo battery jossa oli alkuperäisakkuna erikoistilauksena jenkeistä hankittu  10 voltin lyijyakku  eli yksi kenno vähemmän kuin pikku prätkäakuissa . sekin simahti (paskaa vanhaa varastoa), kyrpiinnyin ja roudariteipillä  vedin kiinni kolmenkennon LiPo akun ja Robben tunnustelevalla laturilla lataan, ei ole perhana paukkua enää puuttunut. Ei kannata lentsikaan yrittää tarkastuksen kautta mennä, niin karmealta näyttää...
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Paristoista ja akuista

    Olen kuljetellut lipoja joskus käsimatkatavaranakin, liittyneet muuhun "tarpeistoon". 3s 5000mAh on kätevä pikalaturin varavoimalähde ;-)

    Mutta se mitä tuossa noista salamista ja lipoista kirjoitin, niin oli lähinnä tulevan ihmettelyä. Siis ehkäpä seuraavan polven laitteissä vuoden-parin päästä...
     
  8. Vs: Paristoista ja akuista

    Niin, kannettavat studioflassit tulevat kyllä kokemaan suuren muutoksen niiden avulla, ohjausvalotkin saa todennäköisesti palamaan koko ajan.