Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

filmin skannaus ja pöly

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana helu, 1 Huhtikuu 2009.

1. helu

helu Active Member

694
    34
    28
    Minulla on Minolta scan dual II filmiskanneri, jonka laatu on riittänyt minulle mainiosti, joskin hitaus välillä tympäsee, mutta nuo pölyt skanneissa on alkanut yhä enemmän ottaa päähän.  Olen miettinyr ostaa canoscan 8800 skannerin, jossa olisi pölynpoisto toiminto ja kerralla saisi skannattua 12 ruutua. Menisikö kovasti hankinta vikaan mielestänne vai onko jotain patenttiratkaisua miten tuon nyk. skannerin kanssa elämä helpottuisi. Kalliimpiin skannereihin en halua nyt sijoittaa rahaa.

2. Vs: filmin skannaus ja pöly

Mulla on Canon 8800F skanneri, jota ilmeisesti tarkoitit. Siinä on pölynpoistotoiminto jota olen käyttänyt toistaiseksi vain keskikoon värinegoja skannatessa. Pölynpoiston asetukset ovat "Low", "Medium" ja "High". Tuolla "Medium" asetuksella ja keskikoon negan skanneissa (1600dpi) oli mielestäni parantavaa vaikutusta, mutta samaan aikaan skannausaika ainakin tuplaantuu. Kinokoolla en ole kokeillut kun en ole ihan varma toimiiko tämän skannerin pölynpoisto mv-negojen kanssa (joita itse skannailen). Pitää tsekata tämä ja testata.

Jos ajattelit skannata vain kinokoon negoja niin siihen tämä skanneri ei ole paras vaikkakin huolellisesti skannaamalla saa ihan ok tuloksia. Suurin ongelma on hutera muovinen negaraami. Negaliuskan asettelu siihen suoraksi vaatii sorminäppäryyttä. Jos negaliuska on valmiiksi kupera niin se ei suorene riittävästi. Betterscanning.com ei toistaiseksi tee negaraameja tälle skannerille mutta keräävät jo halukkaiden listaa, joten toiveita on. Hyvällä negaraamilla tällä skannerilla saisi varmaan kelpo jälkeä.

Pölyn vähentämisestä yleensä olikin jo puhetta aiemmassa säikeessä: http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=6 jonka varmaan luitkin.

3. Vs: filmin skannaus ja pöly

Ainakaan ICE tekniikkaan pohjautuvat pölynpoistot eivät sovellu käytettäviksi mv-negojen kanssa (pl. C41 prosessissa kehitettävät). Se käyttää jotain ir-ledejä jotka ei oikein näe kunnolla sen hopean läpi ja voi luulla raetta pölyksi - lopputulos on täysin arpapeliä.

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: filmin skannaus ja pöly

Canonin pölynpoisto tuskin on mistään kotoisin, sen lisäksi menetät filmiskannerin edut, eli nopeuden ja hyvän laadun. Canonilla saat suttua ja vastaavat dpi-lukemat kestävät reilusti pitempään skannata.

Ei mitään järkeä kinofilmiä varten tuollaisessa vaihdossa, mutta Scan Dual IV:ssä kai jo on joku "pixel polish" -toiminto. En usko että siitäkään tosin suurta iloa on, koska luultavasti pilaa kuvaa enemmän kuin pölynpoisto auttaa.

Nikon Coolscan V:n ICE jo alkaa toimia kohtuullisesti, tosin sekin hieman kadottaa yksityiskohtia. Mut semmostahan se on kun halutaan helppoa ja nopeasti...

Ja tosiaan noi eivät toimi mustavalkofilmeille tai Kodachromelle

5. helu

helu Active Member

694
    34
    28

Kiitos hyvistä kommenteista, taidan unohtaa tuon tasoskannerin kuitenkin. Pöly häiritsee lähinnä värikuvissa, en tiiä sitten pitäisikö tuo skanneri puhdistaa, nimittäin pöyä tuntuu olevan vaikka kuinka yritän filmiä puhdistaa. Nopeus oli toinen juttu ja scan dual IV olisi jo ilmeisesti huomattavasti nopeampi.

6. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Kyllä mulla sekä Canon 9950F tasoskannerin että NIkonin V:n kinofilkkaskannerin ICE pölynpoisto toimii mainiosti. Yksityiskohtien katoamista olen huomannut vain pölyn kohdalla -ne ovat kadonneet. Kumpikin toiminee samalla periaatteella eli IR valolla. Tasoskannerissa pölynpoisto päällä kuva skannataan pahteen kertaan. Toisella kerralla näkyy valo toisella ei. Sitten prosessori raksuttaa tovin ja kuva putkahtaa photariin pölyttömänä ja samalla laatutasolla kuin ilman pölynpoistoa. Perinteisillä mv -emulsiuoilla tuo ei tosiaan toimi, koska IR valo näkee hopeakiteet, mutta värinega ja diaemulsoilla kyllä. Kodacromesta ei ole kokemusta.

Sen sijaan aiemman skannerin Minoltan Scan Dual III:n Pixel Polish pölynpoisto oli vitsi ohjelmallinen kun oli. Se kadotti yksityiskohtia ja huvittavin tapaus oli se, kun luuli kasvokuvassa sieraimia roskiksi ja poisti ne (osarajaus kuvasta liitteenä)

Alkuperäiseen kysymykseen kommenttina, että tasoskanneriin vaihto kinokokoa varten johtaa havaittavaan laadun heikkenemiseen. Viikon skannailun jälkeen viimeistään pölyjen napsuttelu tuntuu mielekkäämmältä terävästä skannauksesta kuin tuntien PS -leikki pehmeän huonolaatuisen -mutta ehkä pölyttömän- tasoskannerin kanssa. Paineilmasprayta olen kuullut käytettävän filkkojen pölyn pois puhalteluun. Sitä voisi ehkä kokeilla, vaikka aika kallista kamaa onkin.

EDIT: ja se mallikuva Minoltan pölynpoisto-ohjelman hupailusta :)

7. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Labran värinegoissa tuppaa oleen semmosta valkosta pistettä, mutta jostain syystä itse kehitetyissä on hyvin vähän. Liekö sitten pölyä vai mitä, en tiiä.

Kaverien kans ollaan tota Coolscan V:n ICEä katteltu ja kyllähän se yksityiskohtia syö väkisinkin. Voi kattoa vaikka sen skannaamaa IR-kanavaa niin siellä on koko kuvan alueella pistettä (lähes jokaisen "rakeen" kohdalla?). Yleensä semmonen pieni sumeutuminen ei tietysti kauheasti haittaa... Mutta tuntuu riippuvan myös filmistä, miten paljon se näkyy (Realalla enempi ainakin?) ja harmittaahan se jos ei etukäteen tiedä, miten käy...

8. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
  9. Vs: filmin skannaus ja pöly

Ajattelin kanssa kysyä että millä käytte pölyn ja muun töhnän kimppuun? Mulla on tuo kumipampula ja Kostiner harja,ei niillä paljoa tee.
    paras on mielestäni vanutuppo puikot ja pieni pullo isopropanoolia. sillä itsepäisemmät töhnät, jotka ovat jo"porautuneet" labbiksen huonossa käsittelyssä ja paskaisessa loppuhuuhtelussa kiini filkkaan. sitten  tulee tuore ja kostean nihkeä(muovipussissa säilytettävä) antistaattinen liina. sillä sitten lähtee ne isopropanolin liottamat ja muut irtotöhnät. lopuski voi sitten puhallella (noin mielenrauhankin vuoksi) pampulalla. kannattaa aina katsoa ettei hiero enempää antistaattista sähköä putsausinnossaan. suurennuspuolella aina huolehdin siitä että suurennuskone on "maadotettu" esim lämpöpatteriin. ei muodostunut staattsta sähköä. en tedä miten skannerin sais "maadotettua" muutakuin pyyhkäisee varovasti kämmenellä.

10. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Tuo ICE:n tekemä pehmeys on olemassa. Mutta onko sillä merkitystä on sitten toinen asia... Useimmat varmasti ostavat ICE-toiminnallisuuden nimenomaan jotta säästyisi jatkuvalta prikkaamiselta.
    Sitten jos tarvitsee jostakin kuvasta isoa printtiä jossa rae-struktuurin pitää olla niin hyvä kuin skannerin toisto vain riittää niin ICE pois ja käsin prikkaamaan ko. ruutu.

Normikäytössä - skannit weppiin ja ehkä johonkin max. 18x13cm printiksi albumiin - tuolla ei ole mitään merkitystä. Niissä kun rae ei vielä edes näy.

Ja ilmeisesti tuo ICE-pehmeys koskee etupäässä Nikonia, Epson v700 / v750 tasoskannerit eivät omaa niin hyvää optista tarkkuutta että ne erottaisivat normaalifilmien (iso 400 tai hitaampien) todellista raetta, joten mitään pehmeytymistä ei myöskään synny. Ainoastaan jonkun suuren pölykiehkuran kohdalla voi huomata pehmeän jäljen jossa ICE on putsatessaan pölyä arponut dataa vähän tilalle. Vaan jättää se käsin prikattu pölykiehkurakin jäljen.

Pölystä taasen.

Myönnän kärsiväni ikuisesta pölyongelmasta. Pimiössä(kylppärissä) ei ole ongelmia, mutta omassa työhuoneessa on. Skannattavat filmit saavat ensin joko mikrokuituliina-hoidon tai kamelinperskarva-pensselin antistaattisen hoidon ja sen jälkeen runsaasti paineilmaa.
    Vaan aina noita pieniä "pistemäisiä" pölyjä ehtii negalle.
    Sen takia ostin filmiskannerin rinnalle ICE-kykyisen tasoskannerin. Sillä saa kyllä riittävää kuvaa kinosta. Keskarista ja suuremmasta sitten enemmän kuin riittävää mulle koska en teetä noista digiversioista kuitenkaan metrisiä kuvia.

Ei kai pölyongelmaani muita syitä ole kuin huoneeni peruspölyisyys. Vaikka tiuhaan imuroi niin huoneessa majailevista kaneista lähtee karvaa, ikkunanraot falskaavat ja kesällä niistä tunkee siitepölyä. Sälekaihtimet ovat näköjään yksi pölynkerääjä, ...

Kun kirkasta valoa vasten katsoo niin onhan ilmassa sitä pölyä. Toisin kuin kylppärissä jossa kylpeminen/suihkussa käynti takaa sen ettei pölyä juuri pääse ilmaan leijumaan.

11. Vs: filmin skannaus ja pöly

Olen ilmeisesti ihannetilanteessa kun työskentelen maakuopassa olevassa labbistilassa, vaikkakin aika suuressa. kosteusmittari näyttää tasaista 60/70 % lukuja, ei ole juuri aukkoja ulkoilmaan, kun kaikki lävet on tiukasti teipattu kiinni. korvausilmakin tulee ovessa olevasta  aukosta jossa on hiilisuodatin ja päällä vielä valkoinen pölyimurin filtteripakkaus, josta näkee  heti paskan keräytymisen tason.
    Aina olen koettanut käyttää maadotettuja pistokkeita, jos on ollut epävarmaa, niin vielä erikoismaadotuspiuha  esim metalliseen lämpöpatteriin. vaikka kuinka lyysaisi jodilamppuspotilla, ei ilmassa seikkaile mitään. sitten parin kuukauden välein puhdistusjumppa, suurennuskoneet (joissa ihan normaalistikin on rätti päällä), valopöydät, skannerien ratkaisevat kohdat. kun käyttää "kuluisaa rollei antistaattista filmipohjaa" ei kyllä ongelmia ole, vanhoissa E-6 karmeuksissa kylläkin, siellä ei ICE:t sun muut taikatemput auta, se on liuotinta peliin ja pahimmillaan WURTH:in ikkunanpuhdistus sprayta jossa on ammonniakkia. tarttee vain varoa ettei kuva lähde käveleen samalla... Tässä vaan kyselen: Kuinka moni putsaa skannerinsa kamelinkarvapensselillä ja pölyimurin imusuulake ihan vieressä viemässä köntsät veks ilmasta ja kuinka moni muistaa vaihtaa imurin raikasilma suotimen??(No sitä maadotusta ei kai tartte enää tolkuttaa)

12. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Parempi on pöly sälekaihtimessa kuin skanneissa...

13. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113

[QUOTE>
    [/QUOTE]
    Tuo kumipuhallin + keskuspölynimuri ovat erinomainen yhdistelmä pölyn siirtämiseen skannattavalta filmiltä pihalle.

14. Jojje

Jojje Active Member

776
    26
    28

Ennen skannauksia puhdistan skannerin lasit joka kerta puhaltimella ja sitten vielä mikrokuituliinalla. Plus viikottainen imurointi. Ei kaikkea pölyä saa pois. Me elämme epätäydellisessä maailmassa, hyväksykää se. Jos käytätte viinaa muistakaa laimentaa vedellä: liuos toimii paremmin kuin kumpikaan edellä mainituista aineista yksinään. (Jos käytätte sisäisesti laimentakaa millä tykkäätte. Isopropanolia ei sisäisesti.)
    Kuvat vedostan I.K. Inhan jalanjälkiä seuraten saunassa (en käytä sähkökiuasta), on aika kiva ruiskutella vesiletkulla pölyt nurkista.

15. Vs: filmin skannaus ja pöly

Olen ollut havaitsevinani jonkinlaista pehmentymistä v750:llä, ohjelmistona vuescan. Veikkaisin ko. softan käyttävän ir-kanavaa jonkinlaisena "maskina", jonka pohjalta korjailun määrä säätyy. (Maskilla tarkoitan tässä photoshop-käyttäjille tuttua maskia)

Paras keino pölyyn on sen poisto. Mulla on allergioiden vuoksi välillä runsaskin siivous ja melko pölytön kämppä. Eipä ole pahemmin pölyongelmiakaan negoissa. Negoille riittää skannerin pyyhkiminen mikrokuituliinalla ja filmien + tason puhaltelu kumipumpulla.

Sama keino pimiön puolella. Pientä prikkausta löytyy isoissa vedoksissa toki aina, mutta ei mielestäni mitenkään ongelmaksi asti. Tavanomaiseen 18x24cm printtiin ei välttämättä tarvita prikkailua yleensä ollenkaan (jollei ole todella kriittinen pölyn etsimisessä).

16. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mitenkähän mulla ei näy pöly negassa niin helposti?
    Mulla on filmissä ja v700 lasin päällä pölyä, mutta skannauksessa ei paljoa näy.
    Niin, mulla ei koskaan ole ice päällä, poistan aina photoshopilla.
    T Jukka

17. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Vuescanissa tuo "ICE" taitaa toimia vähän paremmin kuin esim. Nikonin softassa, varmaan myös Epsonin omaan verrattaessa. Siinä on oma algoritminsa.

Kuitenkin jos pehmeyttä ilmenee niin senhän saa tietty pois päältä säädöistä, jos haluaa.

Negan korkeuden mukaanhan tuo pehmeys myös vaihtelee aika selkeästi, vaikkakaan ei sillä välttämättä webbikoossa isoa merkitystä ole. Lasipitimet vähentävät tietty sitä ongelmaa, mutta lisäävät pölyongelmaa :).

Itsellä ei pöly jostain syystä pääse isommin häiritteen, vaikka lattialla pyöris villakoiria ja monitorin päällä olis pölykerros. Missä vika ;). Ehkä vaan en 100% koossa jaksa joka nurkkaa kyylätä kun ei isoja printtejä tuu noista skanneista kuitenkaan tehtyä...

18. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

a) ICE tai muu pölynpoisto
    b) epäterävyys, tarkennus,...

19. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mulla sama juttu, katson kyllä 100% kun tulostan kotona.
    Mutta villakoiria ei ole, on perhe.
    T Jukka

20. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kyllä on tarkennus kohdillaan, käytän niitä betterscanning maskeja, jotka voi itse säätää portaattomasti.
    On se kohdillaan....
    T Jukka