Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pariin viikkoon ei kuvaakaan

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Juke.K, 29 Tammikuu 2007.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Hei!

Tälläsen asian aattelin ottaa esille. Mulla on ollut kamera laukussa eikä ole vaan tullut kuvattua. Ehkä keskitalven kylmyys ei tahdo kiinostaa itseään ulos kuvailemaan. Sitten joskus kun sille päälle sattuu tulee kuvattua joka päivä ja muutenkin kokoajan. En ole edes kameralaukkua jaksanut mukanani kantaa.

Onko teillä sellasta väsymystä kuvaamiseen välillä?

2. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
    Vs: Pariin viikkoon ei kuvaakaan

Paskat \:D/ ! Viimein saatu kunnon talvi pakkasineen ja lumimyrskyineen, otollisempaa kuvauskeliä ei voisi ollakaan. Äskönkin oli taas uskomaton pyräkkä, mutta toimistossa joutuu kyykkimään iltamyöhään :(

3. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48

Itsellä on ollut lähes poikkeuksetta aika tuskaista tuo kuvaaminen, jos ei lasketa sitä ensimmäistä puolta vuotta (Uutuuden viehätys). Siinä on ollut varmasti valtava kritiikki ja pettymys kuvalliseen antiin mitä saa aikaiseksi. Tietysti ehkä itsellä on kohtuuttomat tavoitteet, myös muiden loistavat kuvat jonkun verran lannistavat. Herää ajatus, miksi ei itse kykene vastaavaan? Oman vajavaisuuden kuvaajana ainakin tulee tiedostettua. Ehkäpä siinä suhteessa tulisi henkisesti kasvaa myöskin? Myös aihepiirit ja kuvattavat aiheet on kaluttu ja ne on poikkeuksetta lisänneet turhautumista entisestään. Nopeasti syntyy noidanpiiri josta ei meinaa löytää pakomahdollisuutta. Itse olen koettanut sanoa itselle, kuvaa vain itsellesi. Toisaalta viehättäisi saada muidenkin nähtäville kuvia. Kynnys on vain valitettavasti kasvanut. Toisaalta olisi hyvä muistaa asioiden tärkeysjärjestys, ehkäpä se valokuvaus ei ole se tärkein. Ehkäpä se on aivan muu. Ehkäpä olisi aika lopettaa, mutta oletko nyt asioiden vanki.

4. Vs: Pariin viikkoon ei kuvaakaan

Pitäsköhän nokulle laittaa avokonttori koko talveks työmaan parkkikselle. Tulis hoidettuu työt ja harrastus samaa vauhtii hymyhuulin.

5. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Silloin kun kuvaus ei iske, kannattaa mun mielestä myydä tarpeettomat vehkeet pois.

6. Vs: Pariin viikkoon ei kuvaakaan

En sanoisi noinkaan, mutta lisäkrääsän osto kuvausinnon lisäämiseksi on ainakin virhe.
    Ennemminkin kannattaa olla ajattelematta asiaa, koska jokin aivan muu asia voi nostaa valokuvauksen taas pintaan, väkisinrypistämisessä ei ainakaan ole mitään tolkkua.

7. Vs: Pariin viikkoon ei kuvaakaan

Talvihan on tosiaan parasta aikaa kuvata.
    Itse olen miettinyt välillä, että pitäisi lopettaa foorumin seuraaminen, ainakin kuvien osalta, kun tuntuu siltä, että kaikki kuvat on otettu jo. Tai sitten tuntuu siltä, että ei vaan pysty itse tuottamaan vastaavanlaisia kuvia. Vielä olen täällä pysynyt katselemassa.  Vaikka eihän itseään muihin pitäisi verrata, mutta välillä vain tuntuu siltä että ei pysty eikä ehdi totetuttaa visioita, jos niitä edes on.

Onpas sekavaa, mutta yritäkää lukea rivien välistä.

8. Vs: Pariin viikkoon ei kuvaakaan

No eipä tuo ole ihme, jos joskus kuvaaminen tuntuu puulta. Kyllä se menee taas jossain vaiheessa ohi. Itellä ainakin on kausia, millon filmiä palaa, ja taas toisia, millon filmit vanhenee kameralaukussa...

Mutta jostain syystä talvella tuntuu olevan vaikeampi mennä ulos kuvaamaan... Ehkä se on se mukavuudenhalu, tai laiskuus...

9. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Hienoa että tulee tähänkin aiheeseen kommentteja. Kyllä näissä asioissa on hyvä tutkiskella itseään. En menis myymään mitään enkä kummemmin ostelekkaan. Onhan selvää se että tulee taas aika kuvata. Kiva että joku näkee positiivisesti talven. Minusta talvi on turha välikausi ihanassa vaihtelevassa suomen ilmastossa. Syksy ja kevät on minulle niitä kuvattavia aikoja. 

Ehkä tästä voin oppia jotain. Voin ottaa keväällä tavoitteeksi kuvata rakennuksia kun ei ole vielä lehti puussa estämässä näkymiä. On jotenkin kivaa mennä kuvaamaan jotakin kaupungilla seisovaa rakennusta. Kyllä immeiset ihmettelee että mitä tuo tekee ton jalustan ja kameran kanssa tuossa.

Kyssäri niille talvikuvaajille. Mitä te muuten kuvatte talvella?

10. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Esim. erittäin pelkistettyjä maisemia.

11. Vs: Pariin viikkoon ei kuvaakaan

valokuvaajan talvi alkaa helmikuusta. marras, joulu ja tammikuu on depressiota ja odottaa helmikuun räjähtävää maanisuutta.

12. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48

Itselle tuo kesä on sellainen jolloin ei kiinnosta valokuvauksellisesti. Talvi on kuvauksellisempaa, omalla tavalla todella kaunista aikaa tällä korkeudella. Ehkä marraskuun lopusta tammikuun puoleen väliin on kieltämättä aika mahdottomat kelit, aurinkoa tuskin näkee. Kummankin jakson kummallakin puolen on sitten hienoa aikaa kesään asti laskettuna. Mutta kuten jo ilmaisin aiemmassa viestissä, kuvausmotiivit on muuta kuin ajan hetkestä kiinni.

13. Vs: Pariin viikkoon ei kuvaakaan

Joskus tulee pitkiä aikoja että kameraan ei edes koske, mutta se ei ole vaarallista. On hyvä pitää taukoa että jaksaa taas puuhastella. Näin talvikautena kun ei ole oman (toisen) harrastuksen puitteissa paljoa tapahtumia (offroad) niin jää kamera päiväkävely käyttöön  ;D ja satunnaisiin kuvausinto puuskiin, esim. pojan heittelyä maisemakuvia päin ja sen kuvaamista.  ;D :p

14. Pelari

Pelari Active Member

949
    63
    28

Tällaisella amatöörillä se on vähän sellaista, että välillä on jumalattoman innostunut, etenkin kun on hankkinut jotain uutta kalustoon. Sitten se tasaantuu joksikin aikaa, mutta jonkun ajan päästä tulee taas joku "heräte" ja silloin taas on into kuvata.
    Myös silloin kuvaaminen alkaa kiinnostaa enemmän, kun on saanut (omasta mielestään) hyviä otoksia.
    Tällä hetkellä mittari näyttää -25 celsiusta, että ei ole hirveä hinku lähteä ulos kuvailemaan, vaikka mekaaniset filmikamerat ovat repussa.
    Jos on useita harrastuksia (kuten minulla), on niin, että toinen välillä työntää toista sivummalle ja taas jossain vaiheessa sitten vaihdetaan...

15. Vs: Pariin viikkoon ei kuvaakaan

Maisemia, puroja, puita, lunta, kuuraa, autoja, teitä, auringonnousuja, polkupyöriä, liikennemerkkejä, jokea, veneitä, kasilikkoa, taivasta, katunäkymää, ikkunoita, kuuta, tähtiä, revontulia, laskettelua, leijanlennätystä, jäätä, vettä, sorsia ja seiniä kans.

16. kb

kb

2 235
    0
    0

Minulla oli tuommoista kiinnostuksen puutetta aikoinani, vaikka koinkin, että valokuvaus oli jo silloin ns. ykkösharrastukseni. Sitten keksin konsertit - aina tulee jollain tavalla kiinnostavaa matskua (toisin kuin silloin aiemmin kun lähti "kameran kanssa kävelylle" ja luuli jotain saavansa mutta viimeistään kotona pettyi antiin - evo).

Ajattelin joskus päässäni sellaisen mietelauseen kuin että "Rock-konsertit ovat parasta mitä mies voi kuvata housut jalassa", mutta en ole ihan varma menikö tuo nyt oikein...

17. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36

Perusluontoreproilun lisäksi mulla on ollut syksystä asti ollut tavoitteena 'keliolosuhteet'-teema, eli kuvata ihmisiä mahdollisimman "huonossa" kelissä.

18. Vs: Pariin viikkoon ei kuvaakaan

joo kuvausrojektit voisi auttaa..

19. Vs: Pariin viikkoon ei kuvaakaan

Ei siitä kannata huolestua alkuunkaan jostain 2vko hiljaiselosta.

Itselle tulee järestään sellainen 2-3kk hiljaiseloa tähän talven synkimmille kuukausille.
    Tänä vuonna ei sitä oo kerenny tekemään, kun on silloin tällöin pitänyt kuvata jotain pientä.
    Omat rojektit on kyllä totaalisesti jumissa, mutta noi tilauskeikat on tullut heitettyä.

Kyllä kesä sen kuvausinnon nostattaa.

20. peet

peet Member

764
    0
    16

Samaa kuin kesällä, naisia.