Kävin viikonloppuna ekaa kertaa elämässäni kuvaamassa bändiä oikein "live-olosuhteissa". Kaverin bändi veti tiukan keikan ja ihan kivaa oli kuvaaminenkin, ja ajattelinkin nyt pistää tän gallerian tänne näkyville. Erityisen pop olis saada kokeneemmilta saman alan touhuajilta kehitysvinkkejä... t: Eppu http://kotisivu.dnainternet.net/erno77/kingpin/index.html
Hmmm... Olen vähän ajatellut, että pääsääntöisesti voisi tällä galleriafoorumilla pitäytyä erossa arvostelussa, mutta kun vartavasten pyydetään kehitysvinkkejä niin sehän on melkein sama kuin pyydettäisi haukkumaan kuvat. No, olkoon. Tässä joitain ajatuksia: Salama pitää jättää kotiin ettei tule kiusausta käyttää sitä. Bändikuvauksessa ollaan oikeasti valokuvaamassa musiikkia eikä bändiä. Tärkeintä on jättää kuvista pois kaikki ylimääräinen (vertaa kitarankaulakommentteihin Hasse Walli -kuvassani) ja saada kaikki mukaan tuleva näyttämään soitettavan musiikin näköiseltä ja kuuloiselta. Yksi kuva riittää jos se on hyvä. Jos haluaa sarjan niin sitten pieni ja laadukas kuvasarja, josta kaikki keskinkertaiset on jätetty pois. Käy lukemassa Digikamerapalstalta "Köyhän valokuvaajan niksinurkka" ja sieltä bändikuvausosio. Siellä on monta hyvää idistä (vaikka itse sanonkin). Älä kuvaa silloin kun valkosta valoa on liikaa. Joudut tekemään valintoja joko teknisesti tai taiteellisesti hyvän välillä esim. valon vähyyden vuoksi. Painota taiteellista. Kuvaa riskillä! Ota rennosti. Älä keskity liikaa kuvaamiseen. Silloin tulee jäykkää jälkeä. Yleisö on osa keikkaa. Pyri saamaan bändi ja yleisö samaan kuvaan. Muuten tulee liian helposti sellainen treenisalifiilis.
Vs: Re: Ekat musakuvat Kävin etsimässä tätä ja googlasinkin (site:digicamera.net "köyhän valokuvaajan") mutta eipä löytynyt. En löytänyt laukustakaan hakusanoilla keikka tai konsertti mitään tutoriaalia. Voisiko joku postata linkin bändikuvausnikseihin. Itsellä edessä eka mainittavampi keikka (jaskaa Storyvillessä), ja pitäisi saada jokunen onnistunut ruutu.
Vs: Ekat musakuvat Toimineet varmaan vuonna 2006, kun tämä ketju on saanut alkunsa... Täällä(kin) on hyviä bändi kuvaajia... Hieman aihetta sivuten: Löytyiskö valokuvajaa orkesterille
Vs: Ekat musakuvat Tilanne on siis se, että on bändi, keikka ja kuvaaja. Ettei menisi viimeksi mainitun osalta ihan pelkäksi opetteluksi, pitää funtsia vähän etukäteen. Guuglatessani lontooksi löytyi tällaista peruskauraa: http://photo.net/learn/concerts/mirarchi/concer_i
Vs: Ekat musakuvat Onko käynyt niin kuin monille muille: On tullut lupauduttua johonkin josta ei ole hajuakaan miten toteuttaa... Teemu tai joku joka kykenee voisi siirtää tämän osioon aloittelijan kysymykset. Pitäisi täältä jelppiä löytyä...
Vs: Ekat musakuvat Heh, läheltä pitää. Olen mä käynyt kuvaamassa jazzia pari kertaa, mutta se on musta vaativampaa kuin pop/rock. En siis ole ihan ekaa kerta liikkeellä, mutta nyt pitäisi saada niin hyviä promokuvia, että niistä on artistikavereille hyötyä. Muoks: Admin, tämän voisi tosiaan irrottaa erilliseksi topiciksi aloittelijoiden karsinaan.