Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pari lisää

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana jesalonen, 1 Kesäkuu 2009.

No niin, sain mä sen kolmannenkin rullan kuvattua ja kehitettyä... Kukkakuvan saaman positiivisen palautteen johdosta otin vielä yhden, samalla kokeillakseni miten 55 loitto sopii 120 S-Planariin. Sopiihan se. Tuon toisen olin laittaa arkkitehtuurikuvaketjuun, kun Kapa kerran sanoi että talodokumentointikin voi olla arkkitehtuurikuvausta. No, ei sitten riittänyt häpyä. Torpan nimi on Abessiinia, ja nimi tulee kuulemma siitä että sitä rakennettiin Abessinian sodan aikana (siis sen jälkimmäisen jossa Mussolinin pojat heilui, 1935 -36, tai ainakin luulisin niin). Etteikö varsinaissuomalaiset osaisi vitsailla... Tallennusvälineenä molemmissa TMAX 100 joka tuntuu hyvältä kun en paremmasta tiedä,

Jari

1. Vs: Pari lisää

Abessinia on hyvä mutta tulppaanit ovat suorastaan upeita! Tätä lisää.

2. Vs: Pari lisää

Kiitti Mablo! Tulppaanit oli omaankin silmään aika hyviä. Osui valotuksen kompensointikin aika hyvin kohdalleen, ei tarvinnut softalla tehdä enää mitään (ja niinhän sen kai pitäisikin mennä) paitsi töpötellä roskia pois. Offtopicia, tiedän, mutta joku varmaan osais noviisille kertoa jonkun tavan vähentää pölyn ja karvojen määrää negoista...

3. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Vs: Pari lisää

Kaunis tuo tulppaanikuva! Tykkään sävyistäkin vaikka pikakatsomalta vaikuttaakin vähän harmaalta.

4. Vs: Pari lisää

Ratkaisu on antistaattinen loppuhuuhtelu (sen fairyhuuhtelun sijaan siis). Negat huuhdellaan aivan kehitysprosessin viimeisenä vaiheena liuoksessa, jossa on muutama millilitra loppuhuuhteluainetta ja litra apteekista haettua puhdistettua vettä. Litran satsi riittää pitkäksi aikaa.

Karvat ja pölyt häviävät. Kaupasta saa tähän tarkoitukseen mm. Ilfordin Ilfotolia, mutta se jättää mielestäni negat vähän tahmeiksi. Parasta loppuhuuhteluainetta olen saanut Jukka Veeltä, se lienee jotain Rollein kemioita. Laita ysäri Jukalle ja kysy pientä testisatsia.

5. Ikke

Ikke

48
    0
    0

Minusta myös tuo tulppaani kuva on erinomainen! sommitelma toimii hyvin ja nuo kirkkaat/puhkipalaneet kohdat tekee kuvasta paljon paremman! Ehkä ihan hitusen olisin tummentanut varjoja, niin olis saannu vähän enemmän kontrastia. Mutta oikein hyvä kuva kuiteski!

6. Vs: Pari lisää

Niin, onksne? Lisää kontrastia vois varmaan olla, kuten Ikkekin ehdotti. Olin just tilaamassa Leicashopista vähän B50 värisuotimia, ehkä niilläkin saa jotain toivottua vaikutusta aikaiseksi. Ainakin tulee lisää opettelemista... Jukalle lähtee yksäri heti, kiitti Mablo vinkistä!

7. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Emmä tiiä sittenkään. Täs kotinäytöllä toi on oikein hyvä noin. Ei siihen lisäkontrastia tarvi. Herkkyys menis.

8. Ikke

Ikke

48
    0
    0

Juu, pitääkin katsoa uudestaan ku kotia pääsee. Eipäs tullu mieleen, että tää työpaikan näyttö ei välttämättä ole paras kuvien katseluun. Täytyy lopettaa kuvien kommentointi täältä töistä käsin, ettei nyt ihan puutaheinää tuu puhuttua :)

9. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Jotkut sanoo niin...

Itse oon kyllä sitä mieltä että ei kannata materiaalien ja ohjelmistojen (jne..) armoilla mennä suorinta tietä, vaan pyrkiä kaikin keinoin mahdollisimman hyvään kuvaan käytettävissä olevin menetelmin. Resurssien rajoissa tietysti.

Kun pimiössäkin mv-filmejä vedostaa, niin ne skannit samoista kuvista on väkisin vähän erilaisia erinäisistä seikoista johtuen. Jo näyttö itsessään on niin eri asia kuin se paperivedos. Mm. näiden seikkojen takia oon ite ollut huomaavinani, ettei ihan simppeleillä säädöillä siitä skannatusta kuvasta saa sitä vedosta vastaavaa ja hyväksynyt, ettei "aitoon oikeaan" tulokseen (jos jotain sellaista haluaa tavoitella valokuvauksessaan) ehkä edes pääse skannaamalla.

En siis väitä, että pitäisi mitään aitoa oikeaa tulosta tavoitella, vaan että kannattaa unohta sellaiset ja tehdä kuvastaan valituilla menetelmillä kaikin keinoin parempi. Ite käyttelen säätötasoja tai maskeja ja saan niillä mielestäni skannatuista kuvista paljon parempia. Pimiössä yleensä samatkin kuvat vedostuu suht pienillä "kikoilla" hyvin.

Tämä nyt lähinnä saarnana siitä, ettei kannata uskoa että se muokkaamattomuus tai "vain kontrastia säädetty" jotenkin tekisi kuvasta aidomman ja paremman :).

10. Vs: Pari lisää

Juu, sitä en tarkoittanut. Kömpelösti ilmaisin iloni siitä että kuva osui suht kohdalleen ilman live viewiä ja histogrammia tms. Se oli kuitenkin vasta kolmas rulla mun elämässäni ;) Nega/tiedosto tms. on vain lähtökohta - tosin hyvästä lähtökohdasta on varmaan mukavampi askarrella mieleistään lopputulosta.

Jari