Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Paras salama Nikonille [APUA]

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Pevani, 16 Marraskuu 2014.

Vs: Paras salama Nikonille [APUA]

Jos laitan 1\200 niin ihan mikä tahasa aukko niin kuvat iha mustia.
    Osaan käyttää kamera käsisäätöi en salaman.

Haluun salama mittaavan ite hyvän valon.
    Ja säätää ite kamera asetukset.

1. Vs: Paras salama Nikonille [APUA]

Kokeilin automaattia, otin siitä kameran laatimat asetukset ja laitoin ne samat manuaali tilassa, kuva edelleen täysin musta, mutta automatiikalla värikäs ja hyvä?

Miksi ei voi toimia manuaalilla samalla tavalla? Oon todennu että kuvaan paljon parempia manuaalilla kun automatiikalla, joten en halua salamoiden takia vaihtaa takasin automaattiin, mutta haluan hyödyntää Nikonin hyvää i-TTl järjestelmää silti.

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Käviköhän (taas kerran) niin, että paras on liian hyvä ja vaikea?

Laitan kameraan AUTO ISO, pisin aika 1/60, P, salamaan iTTL ja anna palaa...

3. Vs: Paras salama Nikonille [APUA]

Ei mulla ainakaan saa automaattista ISO:a, enkä osaa laittaa pisimpiä aikoja yms, jos nyt tuota P-tilaa tarkotit.
    En oo koskaan käyttänytkään sitä, mitä järkeä, manuaali on paras, salama vaan kusee, emt miks ei anna nopeempaa kun 1/200 ja menee mustaks, voi veljet.

Miks ampusin puoliautomaatilla?
    Voiko siinä ees vaikuttaa aukkoon?

4. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

mirrored jo yritti selvittää sinulle tuota salamatäsmäysaikaa.

Sinun kannattaisi lukea joku valokuvauksen perusasiat selvittävä opas, sekä kameran ja salaman manuskat. Sitten yrittää uudelleen.

5. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Trolli tästäkin tuli.  No ei se mitään, se on piristävää.

Perusasioiden oppimiseksi voit laittaa salamaan täysin manuaaliasetus, esimerkiksi täysi teho tai puoliteho.  Sitten kamera myös M-moodiin.  Nyt voitkin sitten tutkia asioita, jos ne kiinnostaa. 

Laita ajaksi 1/200s ja  aukoksi f/5,6 ja ota kuvat eri etäisyyksillä kohteeseen, esimerkiksi 10m, 5m ja 2,5m.    Sitten himmennät aukolla (f/8) ja otat samat kuvat.  Kolmanneksi otat salamasta virran pois ja otat samat kuvat molemmilla aukoilla. 

Tutki valotettuja ruutuja rauhassa ja koita ymmärtää, miksi valottui mitä valottui.

Seuraavaksi muutat ajaksi 1/8s ja teet muuten täysin samat.

6. Vs: Paras salama Nikonille [APUA]

Edelleen, en ole mikään trolli.
    Toiseksi osaan hyvin käyttää manuaaliasetuksia, mutta kun salamat toissapäivänä tuli taloon, olen ollut pulassakun niistä vitun kuvista tulee mustia sillä manuaalilla.

En halua käyttää salamassa manuaalia, vaan haluan sen mittaavan valotuksen itse. Liian työlästä valita ensin salamaan hyvä ja sitten kameraan.
    En myöskään aio käyttää mitään kameran automaattia.

Mulla on nyt siis mastersalamana tämä yksi.

7. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Mun mielestä salamoilla kuvatessa kantsii käyttää kameran M-valotusta, salamassa manuaalia ja automaattia tilanteen mukaan.

8. Vs: Paras salama Nikonille [APUA]

1. Kannattaako pitää yhtä mastersalamana?
    2. Mitä nyt teen kun haluan kuvata kameran manuaalilla, koska sillä ottaa parhaat kuvat.
    3. Laitoin masterista kaikki manuaalille, koitin zoomailla ja vaihella tehoja, mutta ei ne vaan muutu mustasta.

BTW: Kannattaako ottaa automaattiseksi tarkkuusaluetilaksi yksi piste, dynaaminen alue vai automaattinen alue?

Kuvittelin että saan rauhassa valita hyvät asetukset kamerasta ja salama täydentää kuvaa, mutta nyt se pilaa enemmän kun auttaa.

9. Mirrored

23 779
    749
    113

Zoomailut ei vaikuta valoon.  Valo heikkenee etäisyyden mukaan (etäisyys valonlähteestä kohteeseen). 

Ei siltä vaikuta vähimmässäkään määrin, että osaisit. Juuri siksi ehdotin tutustumista perusasioihin edellä ihan  omilla koesarjoilla.  Jos ymmärtäisit perusteet siitä mikä valottumiseen vaikuttaa, olisi automatiikankin toiminta ymmärrettävissä ja paremmin säädeltävissä mielesi mukaan.

10. Vs: Paras salama Nikonille [APUA]

Herää, osaan käyttää, mutta en salaman kanssa. Minkä takia se tekee niistä mustan?

Edelleen: Kuvittelin että saan rauhassa valita hyvät asetukset kamerasta ja salama täydentää kuvaa, mutta nyt se pilaa enemmän kun auttaa.

Pitääkö mun nyt irrottaa se salama vittuun masterista, että voin säädellä paremmin vai? Huoh.
    Miksei se vaan anna mun tehä hyviä asetuksia ja täydentää?

11. Vs: Paras salama Nikonille [APUA]

Irrotin salaman masterista ja nythän toi toimii tosi hyvin manuaalilla ja TTL:llä, ootteliko se kahden muun salaman valoa messiin vai?

12. Mirrored

23 779
    749
    113

Siis osaat käyttää kameran M-moodia.  Hyvä.  Ehkä olet myös ymmärtänyt että valotusta säätelee himmenninaukko ja valotusaika.  Mutta huomaa ettei (sulkimen) valotusaika vaikuta salaman antamaan valottumaan vaan siihen vaikuttaa salaman välähdysteho, etäisyys salamasta kohteeseen ja himmenninaukko.

Salaman välähdys ei koskaan voi tehdä kuvasta mustaa.  Mieti miksi.

Salama-automatiikkojen suhteen yleinen periaate on, että se reaaliajassa valotushetkellä säätää salaman välähdyksen pituutta (eli tehoa).

13. Vs: Paras salama Nikonille [APUA]

Veikkaan että kuvista tuli ihan mustia sen takia, että mulla oli mastersalamana tämä ja muut kaksi salamaa oli pois lähettyviltä ja pois päältä.

<SIZE size="3"]Sitä en vieläkään ymmärrä, että miksi en voi kuvata salaman kanssa 1/4000 nopeudella, tai 1/200 paremmalla...</SIZE>

<SIZE size="4"]Mut eikös tää oo nyt sillai et päätän mielestäni hyvät asetukset ja salamat täydentää?</SIZE>
    Kannattaako jatkossa käyttää mitä moodia salamassa?
    Ja mitä silloin kun haluun käyttää kaikkia kolmea? Silloin yhtä masterina?

14. Topi

Topi Active Member

899
    190
    43

Tarkista kamerasta mukautettujen asetusten valikko, siellä pitää nopeaa suljinaikaa varten olla valittuna e1 automaattinen FP. Mikä se aika nyt sitten onkaan, 1/250 tai 1/200. Sitten salami TTL-tilaan, mittaustavaksi matriisi ja jo pitäisi salamin näytössä näkyä TTL BL FP. Nyt pitäisi salamoinnin sitten onnistua myös 1/4000 nopeudella (jos kamera tukee nopeiden aikojen täsmäystä).

Valikossa kun olet, laita samalla e6 salama-ajaksi 1/60 s. Silloin kamera käyttää automaattitiloissa suljinaikana tuota arvoa, jos ympäristön valo ei muuhun riitä.

Toivottavasti nuo valikkojen numerot ovat samat, mutta kamerassa pitää laittaa päälle täsmäys nopeisiin aikoihin (FP) mukautettujen aikojen valikossa.

Topi

15. Vs: Paras salama Nikonille [APUA]

Sain laitettua salaman TTL tilaan, ja kameran mittaustavaksi matriisin, salamassa lukee TTL BL.
    Mulla ei oo mitään mukautettuja aikoja valikkoa. :(

D3100 ei tue FP, eikä edes D5300, joka on mun seuraava runko varmaan.

16. Topi

Topi Active Member

899
    190
    43

OK. Ilmeisesti kamerasi ei tue nopeiden aikojen synkkaa. Nopein salamatäsmäyksellä toimiva suljinaika lienee siis 1/250 tai 1/200 s.

Topi

17. Mirrored

23 779
    749
    113
  18. Topi

Topi Active Member

899
    190
    43

Joo, vaikuttaisi siltä, että D3x00 ja D5x00 eivät tue nopeiden aikojen salamasynkkaa, vaan siihen tarvitaan sitten vähintään D7x00.

Topi

19. Vs: Paras salama Nikonille [APUA]

Onko D7000 paskempi kun D5300?

E: Tottakai on, eihän D7000 tue edes 60fps FullHD, toisinkuin D5300.
    Ärsytävässä ristiriidassa elävät.