Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Leksaa, 23 Syyskuu 2011.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Itse olisin normaaliobjektiivin kannalla: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,56508.msg425784.html#msg425784
     
  2. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Mun mielestä 35mm on kinolla paljon vaativampi kuin 50mm, joka taasen on loppupelissä aika helppo polttoväli, joskin monipuolinen ja tylsähkö.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    ^ Tähän voi nyt jokainen vuorollaan kertoa suosikkinsa ja haukkua muut tylsiksi. 

    Kaikki objektiivit voivat olla teräviä.  Tylsiä voivat olla niitten käyttäjät.  :D


    edit.  Alkaa jutuissa mennä sekaisin kuvakulmat ja polttovälit, kun kysyjällä oli ainakin kinoa pienempi kamera. Tai ehken sentään, arvaahan jokainen mistä kukin puhuu.
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Lienemme kuitenkin samaa mieltä siitä, että tylsällä objektiivilla voi saada teräviä kuvia...
     
  5. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Kertoo mies, jota aikoinani opiskellessa kuuntelin, kuinka kinofilmikoon trix prässättynä 1000 ASAan ja nokalla 35 millinen on se ainoa ja oikea. Nyt tarjoaa 50 millistä kroppikameraan, jossa se vastaa noin 75 millistä siinä perinteisessä kinokoossa. ;)

    kapa
     
  6. Jojje

    Jojje Member

    764
    23
    18
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Käytä kiinteäpolttovälistä, mutta vain yhtä kerrallaan. Tänään 50mm, huomenna 135mm ja niin edelleen.
    Zoomit on jalattomille.
     
  7. Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Kerran saa muuttaa ,D
    Hyvähän se on jos kehittyy ,)
     
  8. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Ja köyhille...

    Higg
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Mulla oli varmaan 90% kuvista kinon 35mm objektiivilla heti kun sellaisen löysin vähän alun jälkeen.  Tätä jatkui jotakin 15 vuotta kunnes se muuttui tylsäksi (tai yhteyteni siihen) ja tilalle tuli 50mm joka sitten kiehtoi ja inspiroi.

    edit.  mjoo, 15 vuotta taisi olla liioittelua. 90% ehkä lähes 10 vuotta. Tuli myös 24mm ja 105mm kuvioihin. 
     
  10. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Hienoa asia, mutta kehityitkö kuvaajana? Mistä tiedät, ettei jokin muu olisi ollut parempi?

    Ihmisillä on toki ollut monenlaisia objektiiveja, monenlaisista syitä. On esimerkiksi ihan normaalia, että zoom-objektiiveja ei ennenvanhaan juuri käytetty, kun sellaisia ei edes ollut.

    Nyt on kyse siitä, mikä olisi paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen nykyhetkellä. Kenenkään oma kokemus ei perustele yhtään mitään. Kaikenlaisille yhteen normaaliobjektiiviin fiksautumisille ei ole yhtään perustelua, joka voitaisiin jäljittää siihen, mitä nykyään tiedetään ihmisten oppimisesta. "Armottomuus" ja kärsiminen eivät ole nykyään sellaisia asioita, joita suositaan oppimisessa ja kehittymisessä.
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Toki kehityin alkaessani ja varmaan aika pitkälle vuosissakin. Se oli paras koska se tuntui omalta.  Oli kaikki polttovälit toki valittavissa.  Ei ollut pulaa, vaan laitoin ekan työpaikankin rahat kyllä vehkeisiin vielä kotona asuessani siten ettei se mitään askeesia tai puutetta ollut.  (Tai siis olin vielä lukiossa, mutta minulla oli hyvä viikonlopputyö, sunnuntaikin yleensä 12 tuntia, ja kesätyöt päälle.) (Paitsi että olihan minulla se Vivitar 35mm jo yläasteella...)
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Hyvä ohje. 

    Ei ole tosin koskaan tullutkaan mieleen käyttää useampaa samalla kertaa....  Lähikuvaukseen sekin kait olisi mahdollista.
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    -1

    Mulla on pokkari<SIZE size="1"]korvike</SIZE>kamerassa toi. Häjy vekotin. Jatkuvasti hajalla ja tarkennus jostain syvältä persustasta.

    Halvat Canon optiikat oli suurin syy että ostin tyttärelleni Pentax K-r:n.
     
  14. Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    +1
     
  15. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Eiköhän tuossa kuitenkin ole kysymys ajattelusta ja työnteosta ja sitä kautta kehittymisestä.
    -1
     
  16. J.HBach

    J.HBach Member

    988
    0
    16
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Kiinteässä on lähes poikkeuksetta parempi valovoima kuin kitissä jolla taas saa aikaan kivan 3D efektin koska 35mm ei blurraa taustaa mössöksi jos kuvataan näitä env.portrait. Itse ainakin pystyn keskittymään sommitteluun paremmin kiinteällä, ei tarvi pitää kättä zoomirenkaalla ja vinguttaa sitä edestakaisin ja menettää hyviä tilanteita. Tämä ongelma tosin on varmasti enemmän mun korvien välissä kuin varsinaisesti zoom -objektiivissa :D
     
  17. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Taidan allekirjoittaa tämän joiltakin osin. 50mm ei ole tylsähkö vaikka on helpompi.

    Joten ekana 50mm nokalle ja opiskelemaan. Sitten kun sen osaa 35mm. Joskus oli jollakin 135mm opiska, sen laittaisin näitten jälkeen ja sitten vikaksi joku tosi laaja.
     
  18. Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Tuossahan puhuttiin valokuvauksen perusteiden opettelusta - sehän on selvää että prässätty trix ja 35 millinen on tarkoitettu edistyneemmille... Vai perusteitako siellä koulussa opetettiinkin?
     
  19. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    Perusteista on opetuksessa lähdettävä. Ensin on opetettava kaikkitietäville, ettei se ihan noin mene.

    kapa
     
  20. Vs: Paras objektiivi valokuvaajana kehittymiseen

    annan myös ääneni tälle.