Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Paras mv-digikuva - miten?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 7 Marraskuu 2014.

  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Imatest-testisarjaan sisältyy parikin tapaa määrittää kennon herkkyys lukseja mittaamalla ja se nyt juuri ja juuri tuntuu mielekkäältä, mutta pikselin korventaminen jollain vahvistimella herkkyyden korottamiseksi vastaamaan filmien herkkyyden kasvua... :)
     
  2. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Voi digin herkkyyttä jollain tavalla verrata filmiin. Tietysti tähän soppaan tulee kaikkea mielenkiintoista josta pitäisi joskus lukea / googletella (ehkä Norman Koren on joskus kauan sitten kirjoitellut tästä jotain). Esimerkkinä jyrkkyys? Onko se mitattu samalla tavalla ominaiskäyrästä kuin filmin kanssa.
    Jos on, miten RAW käsitellään vai käytetäänkö jotain kameran valmista jpeg-tilaa... :D

    Entä herkkyyspiste? Luxeilla joo, mutta siitä eteenpäin? Filmillä tuo on selkeä, "taustakohinan" ja ensimmäisen siitä selvästi erottuvan sävyn välinen erotus (kun vedostetaan normaalijyrkkyydelle), eli tiheys 0,1 yli pohjahunnun.

    Digillä? Mittaako mikään softa herkkyyspistettä käyttäen taustakohinaa referenssinä? Jos mittaisi, voisivat tulokset erota hieman noista perusherkkyys + kertoimet -arvoista.
     
  3. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Tuo DxO Film Pack on filmiemulaattori. Valikkoon on tuotettu sekä MV että värinegojen käyriä, DIA filmien käyriä ja erilaisia crossauksia. Näiden käyrien lisäksi kuvaan voidaan lisätä raettä taas valikkopohjaisena, minkä filmin raetta emuloidaan. Ohjelmassa on myös toonauksia ja muuta kuvan säätelyä.
     
  4. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    VSCO:n etuna yritin tuoda sitä, että se on toteutettu LR:n kameraprofiileilla ja developing settingseillä. Tarkoittaa sitä, että yleisimmille kameroille on oma profiili jolloin eri kamerat tuottavat likimain saman lopputuloksen.


    Muilla ohjelmilla: DxO filmpack, NIK, Alienskin Exposure, ... on ongelmana lähtökohta: Filmi-emulaattorille annettava kuvatiedosto on lähtökohdaltaan tuntematon (Alienskin muistaakseni neuvoo, että Adobe Camera RAW / LR ja adoben oletusasetukset. Tosin niiden toimivuus on kokeiltu vain Canon 5D:llä). Muiden konverttereiden kohdalla en muista edes törmänneeni opastukseen.

    Tämä jo kertoo siitä kuinka hankala on verrata digiä ja filmiä tai emuloida digillä filmiä :)

    Onneksi oikeasti sellaiset filmitkin ovat olleet harvassa joiden 'look' olisi se ainoa oikea. Eri kehite tai vedostuspaperi ja moni asia heittää heti häränpyllyä. Ehkä filmin spektraalinen herkkyys on ainoa joka ei muutu ja joka toisella filmillä voi tuottaa eroja.
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Kuvaat rawina ja teet siitä mieleisesi käännöksen - tavalla tai toisella.
    Kokeilemalla selviää ja kannattaa opetella yksi tapa hyvin kuin monta huonosti.

    Miksi tästäkin taas tehdään emulaattorisimulaattorikäppyräherkkyspiste keskutelu - jää käännökset tekemättä ja kuvat ottamatta.
    Mutta sehän ei ole mitään uutta.
    T Jukka
     
  6. Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    ...ja ehkä koko jutun alkup. tarkoituskin: puhua tekemättä mitään ;-)
     
  7. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    :)
     
  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Siinäpä se suuri kynnys onkin, kääntää RAW-nappula ON-asentoon.
     
  9. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Oletko ajatellut sellaista vaihtoehtoa että alkuperäinen kysyjä haluaa oppia?
    Kokemusten jakaminen, vertaistuki on yksi tehokkaimpia opettami-s ja oppimistapoja, silloin kun on olemassa tiedon ristiriita. Tässä tapauksessa se on otsikon mukaan - miten?

    Vastauksiakin on tullut kiitettävästi - toki joukossa on myös itsensä korostamista ja suoranaista vittuiluakin.

    Oletko ajatellut että kuvien julkaisukynnys tai itsekritiikki voi olla toisilla korkeampi kuin toisilla?

    Tästä syntyi keskustelu koska Kameralaukku on keskusteluryhmä. Kaikkiin keskusteluihin ei tarvitse ottaa osaa, varsinkaan, jos keskustelulle ei ole mitään annettavaa.
     
  10. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Miksi siis kirjoitat tällaista?
    Mikset vastaa tässä kirjoituksessasi otsikon kysymykseen
    On myös itsensä jalustalle nostamista - minusta.
     
  11. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Tämä koko ketju on tavallaan turhaa-
    eri ohjelmissa on erilaisia käännösmahdollisuuksia mv-kuville, kannattaa opetella käyttämään sitä, mitä itsellä jo on.
    Jos mainitsen, että minä pidän silver efex prosta siten, että säädän itse kaiken, en käytä esiasetuksia.
    Käytin niitä ennen, mutten enää, koska ne on johdettu oikealla olevassa valikossa olevista säätimistä.

    No, nyt kysyjällä pitäisi sitten olla joko lightroom tai photoshop, jotta voisi plugininä ostaa tuon silverefexin.
    Ja kun olen nähnyt niin monella eri tavalla tehtyjä mv-kuvia (siis eri ohjelmilla) totean, että ei ole mitään väliä, millä sen tekee, jos tuntee ohjelman, tietää mitä hakee ja yrittää tarpeeksi. Lopulta se sieltä tulee. Toisilla ohjelmilla vaivalloisemmin, mutta kuitenkin.

    Näin ollen, käyristä puhuminen ja turha teknisten arvojen viisastelu on täyttä ajan hukkaa.
    Ei tuollainen käyrä sovi kuin yhteen kuvaan sadasta.

    Sen sijaan kysyjä voisi kuvata ja kokeilla jo olemassa olevalla ohjelmallaan tai tutkia kameroissaan olevia mv-käännöksiä, joita sitten hiukan käsittelisi jo olemassa olevalla ohjelmallaan.
    T Jukka
     
  12. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Edellinen kommenttisi (ja muutama aiempi muissa ketjuissa) vitutti.

    Olen tuonut yhden menetelmän esille aiemmin tässä ketjussa. Onko se paras, sitä en tiedä. Toimiva se ainakin on.

    Sen olen havainnu - sinusta.
     
  13. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Minua vituttavat ihan yhtä lailla nämä sinun kommenttisi.
    T Jukka
     
  14. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    J.A.K. olen kiitollinen noista teksteistäsi, tunnut ymmärtävän minun tavoitteeni ja osaat asettua tilalleni koska huomaat nuo vittuilut joiden motiivia minäkään en ymmärrä, mutta nuo muutamat kaverit ei niin enää meikäläistä häiritse, heillä on ilmeinen pakkomielle puuttua jokaiseen minun aloittamaan keskustelunaiheeseen.
    Minusta nuo herkkyyskäyrät ovat erittäin kuvaavia ja varsinkin kun vastaavat käyrät näkyvät myös takanäytöltä ja tietysti kuvankäsittelyohjelmissa, niin käyrien muodon "kopioiminen" on jopa tumpulalle mahdollista.
    Olen myös samaa mieltä siitä, että mikä oikeus on noilla muutamilla kavereilla antaa ohjeeksi tyyliin: "Älä kysele, mene ulos kuvaamaan", "Rupea nyt vaan vääntämään niitä mv-kuvia, kyllä siinä oppii" tai "Mitä siinä kyselet katso Googlesta". En ole koskaan ymmärtänyt miten nuo kaverit voi tietää mitä minä oikeasti teen, muutamat noista haukkujista eivät ole postanneet tänne läheskään sitä määrää kuvia kuin minä.
    Minulle täällä saamani vastaukset ovat arvokkaita, kiitos niistä, jos nuo keskustelun vähättelijät olisi olleet kertomatta tarpeettomia mielipiteitään, niin tämä keskustelu olisi ollut suorastaan 100% informatiivinen ja positiivinen. 
     
  15. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Onko sulla markku Lightroom ?
     
  16. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Asiaa.
     
  17. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Onhan meillä sellanen valoisa huone tuossa ainakin kesällä. Siellä on kiva kuvata. Ai niin mä en ole Markku.
     
  18. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Olen jo tarpeeksi ymmällä tuon PS elementsin kanssa, enkä ole siis "uskaltanut" vielä ladata LR4 ohjelmaa koneelle.
    Pitäis varmaan ladata ja kokeilla onko tuo helpompi kuin PSE, mutta kun konekin mennee pian vaihtoon, niin...no saapas nähdä.
     
  19. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Juurikin noin, kiitos.
     
  20. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Ei LR "helpompi" ole. Joko vaimo on antanut sulle lisenssikoodin takaisin;D

    Lisenssin saa siirrettyä "helposti" koneesta toiseen.