Vs: Paras mv-digikuva - miten? Trixillä on tosiaan kuvattu mieletön määrä loisteliaita kuvia. Tosin niistä suurin osa on varmaasti tehty pimiössä - ei skannaamisen kautta.
Vs: Paras mv-digikuva - miten? Agfapan100 oli loistava filmi, varsinkin laakana. Sillä ovat eurooppalaiset tehneet myös hienoja kuvia. Amerikkalaiset omaksuivat valokuvan itselleen, kun heillä ei ollut vuosisatojen kulttuuria takanaan. Intiaanien rikasta kulttuuria ei tietenkään lasketa miksikään, eikä muualla tuotettua valokuvaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta. Jossain kuljeskeli vaikkapa heppu nimeltä I.K.Inha, eikä häntä valokuvahistorian teoksissa paljon näe. Valtaosa valokuvan historiaa on kirjoitettu äärimmäisen suppealla katsannolla. Lipsahti hieman ohi, mutta kyllä tuo Riksikin hieno filmi oli, vaan ei Rotskun kanssa. Kapa
Vs: Paras mv-digikuva - miten? No niin asiantuntijat, mitkä on ne punaisen, sinisen ja vihreän herkkyydet eri mv-filmeillä, mitä niistä pitää vähentää tai lisätä saadakseni mv-väännön muistuttamaan jotain mv-filmiä (olettaen, että kennon herkkyys on sama noille kolmelle värille)?
Vs: Paras mv-digikuva - miten? Mikäs nyt mielen muuttanut? Montako mv-kuvaus aihetta vielä varastossa?
Vs: Paras mv-digikuva - miten? Tuossapa taas melko luova näkökulma, ja mistä ottaa niihin oikeanlaisen raefiltterin? Lisäksi pitäisi saada digiin mstavalkoisen sävyliuku. Helpommin sanottu kuin batman.
Vs: Paras mv-digikuva - miten? Käyriä katsellen ihmettelen toisaalta myös miten APX ja trixi yleensä punaisesta valottuvat jos punainen on 625-740 nm? ed. Miten nuo skaalat ovat vertailukelpoisia Monochromen ja filmien välillä, kun Monochrome näyttää laskevan huipustaan (1) vain 0,1:een 670nm saakka? Miten niitä luetaan? ed2. "It annoys me that the author (Leica) did not take the time to make the three plots to the same X,Y scale and give us a CSV file. Their effort shouts laziness" http://www.l-camera-forum.com/leica-forum/leica-m9-forum/238912-m9m-spectral-sensitivity-5.html#post2082067 Tuossa selostusta sävyjen toistumisesta Monochrome vs T-Max: http://chromasoft.blogspot.fi/2012/05/leica-m-monochroms-spectral-sensitivity.html
Vs: Paras mv-digikuva - miten? Filmiltä on mitattu tiheysarvoja (yli pohjahunnun), kennolta ilmeisesti A/D-muuntimen tuottamia bittejä (missä kohina?). Niitä on hankala verrata niinku mustikoita ja appelsiineja.
Vs: Paras mv-digikuva - miten? Siksihän Tri-x pitääkin keinovalossa valottaa aukon yli verrattuna ulkokuvauksiin.
Vs: Paras mv-digikuva - miten? Tässä vielä toinen juttu, jossa lopussa suotimien vaikutukset Delta 100 filmille ja Leica M Monochromelle. Ilman suodinta: the LMM shows no difference between red and blue and the Delta100 shows no difference between blue and green. blue-green-red-yellow: 1.0-1.4-1.0-2.21 (LMM) 1-1.05-0.75-1.50 (Delta) http://www.imx.nl/photo/leica/m-monochrom.html
Vs: Paras mv-digikuva - miten? Jäi taas kertomatta täysin kattavasti mitä tarkoitin ja siihenkös Quikero heti iski;D En siis tavoittele mv-filmin raetta tai juuri samanlaista sävyliukua jne, vain sitä, että eri värit toistuisivat suunnilleen yhtä tummina kuin jollekin mv-filmille kuvattuna.
Vs: Paras mv-digikuva - miten? Leica X-Vario tekee mielestäni hämmentävän hyvää mustavalkokuvaa suoraan kamerasta. Fuji X100/s(+muut Fujin X-kamerat) tekee myös ihan kelvollista suoraan kamerasta, jos viitsii vähän paneutua kameran jpg-säätöihin. Alkuperäinen X100 tekee mielestäni ehkäpä jopa parempaa jpg- kuvaa kuin ässä. Aperture 3:sta ja Silver Efexiä, sekä Lightroomia käytän myös usein mustavalkokuvien säätöön, riippuen vähän millä ja miten kuvia on otettu.
Vs: Paras mv-digikuva - miten? Voi niitä säädellä. Tietenkään ihan oikein niitä ei saa, karkeasti kuitenkin. Useimmissa filmi-emulaattoreissa tämä on valmiiksi tehtynä. VSCO:ssa ehkä parhaiten, koska se sisältää kamerakohtaiset profiilit RAW-muunnokseen. Tosin VSCO on enemmän värifilmien matkimiseen. On NIK Silver Efexissäkin jonkinlaiset filmiprofiilit. Siinä tietenkään ei tiedä mikä lähtökohdaksi on oletettu. Luultavasti Adoben RAW-ohjelmista oletusasetuksilla tuottetu tif-kuva.