Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Paras mv-digikuva - miten?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 7 Marraskuu 2014.

  1. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Mustavalkokuvassa on monenlaista parhautta ihan kuin polkupyörissäkin. Jos kysyisi, miten tehdään paras polkupyörä, olisi aika selvää, että ensin pitäisi vähän miettiä, onko kyse maastopyörästä, kaupunki-kauppakassista vai mistä.

    Erilaisia "parhaita" mustavalkokuvia voidaan hakea erilaisilla tavoitteitta:
    * Suurin sävyala.
    * "Puhtain" kuva.
    * Värierottelultaan hallituin.
    * "Luonnollisin".
    * Eniten jotain filmiä muistuttava.
    * Eniten saksalaista historiallista lookia muistuttava.
    * "Vaikuttavin".
    * Eniten rohea siten kuin tyyliä toteuttaa joku tunnettu kuvaaja.
    * Jne...
     
  2. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Tulkitsin alkuperäisen kysymyksen niin, että siinä haettiin erilaisia menetelmiä joilla itse kukin voi sitten toteuttaa oma käsityksensä mustavalikoisesta, ei niinkään sitä milloin se näkemys on jollakin tapaa "paras".
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Olen itse kuvannut jonkun verran niin että MV-mode on päällä. Varsinkin henkilökuvissa joita otan studiossa käytän sitä. Värillisenä kuvasta tulee ihan erinlainen. Aina kannattaa pyrkiä siihen että valotus on juuri se mitä haet jo kuvaus vaiheessa. Vaikka fotarilla saa muutettua vaikka mitä on kuva paljon luonnollisempi kun se on kuvattu jo kamerassa sellaiseksi mitä haet. Olen myös tehnyt MV-modeen kontrasti ja higlight muutoksia jo kamerassa. Varsinkin jos kuvia pitää antaa eteenpäin ilman käsittelyä. Samat muutokset saa tehtyä jälkikäteenkin.
     
  4. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu 2019
  5. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Lähinnä alkuperäiselle kysyjälle pari näytettä tuosta Silver Efex Prosta. Sillä saa varsin vähällä vaivalla monenlaista jälkeä, rosoista tai sileää, miten vain halutaan. Ohjelman valmiita malleja voi tietysti muunnella mielin määrin. Kaikkiaankin tuo Googlen paketti on aika edullinen, tosin itse käytän enimmäkseen Silveriä ja Color Efexiä.
    Yhteen mv- muunnokseen liitin vertailukohdaksi alkuperäisen värillisen ja yhteen on osaan kuvasta jätetty vähän väriä (aikoinaan tuli täällä kyllä pyyhkeitä kun tuollaisen osavärikuvan esitin, mutta olen nyt niin rohkea että laitan silti edes linkkinä)

    https://www.flickr.com/photos/54100950@N02/15537794396/in/photostream

    https://www.flickr.com/photos/54100950@N02/15306101661/in/photostream

    https://www.flickr.com/photos/54100950@N02/15558096962/in/photostream

    https://www.flickr.com/photos/54100950@N02/15031775528/in/photostream

    https://www.flickr.com/photos/54100950@N02/15256358341/in/photostream
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Hyvin tulkittu, kiitos!
    Otsikoinnin on hyvä olla lyhyt ja ytimekäs, tiukasti rajattu kysymys jättää paljon mahdollisia hyviä ideoita, mielipiteitä jne pois keskustelusta. Mv kuvia vääntävillä on jokaisella varmaan oma käsityksensä miten se hänen kannaltaan paras mv-kuva syntyy ja kuten aiemmin sanoin, näitä näkemyksiä on tullut ihan kiitettävästi. Osa tavoista on ehkä hyvinkin erilaisia ja se on myös hyvä, varsinkin kun niihin on annettu perusteluita, noista mielipiteistä on helpompi valita oma tapa tehdä mv-kuva ja jos tuo kyseinen tapa ei oikein omasta mielestä toimi, niin sitten voi valita toisen tavan jonka perustelut puoltaa sen kokeilua.
    Kiitos hyvistä mielipiteistä.
     
  7. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Keeganilla oli pari hyvää käännöstä eli kyllähän tuo Nik ihan hyvin tekee käännöksen. Osassa kameroista on myös itsessään nuo suotimet ja mahdollisuus vaikuttaa heti kuvaparametreihin. Pidän itse suotimien käytöstä ja mv-kuvien kanssa mahdollisuudesta lisätä heti inan verran terävöitystä perinteisen mv-filmin tapaiseksi. Muuten ne kuvat jäävät kontrastistaan huolimatta jotenkin platkun näköiseksi.
     
  9. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Itse digin kuvaan raakana ja sitten lightroomissa muovaan. Monasti niin, että joko suoraan muutan mv:ksi ja lähden säätämään tai sitten Presettien avulla etsin oikeanlaista. Silverefektikin on ym ja ym. Toki helpottaa jos on jo mielessä minkälaista lopputulosta haluaa, niin voi sitten käyttää sen mukaisia välineitä. Ihan photarissakin olen vääntänyt jos olen vaikka yhdistellyt kuvia, mutta photarissa lopputuloksesta ei pääse enää peruuttaan, jos  on siis alkuperäistä muokannut. Ja samathan toimii ihan skannatuilla filmeilläkin, paitsi että digiin on yleensä puhtaampaa ruveta röpötteleen.
     
  10. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Silver Efex Pro itse lähden ihan siitä perusasetuksista eli harvemmin niitä valmiita malleja tulee hyödynnettyä. Joskus niistä voi hakea ideoita kuvalle eli näkee nopeasti erilaiset versiot. Kuvassa paljon auttaa se, jos tosiaan valo on valmiiksi hyvä (Eli se toimii jo värikuvana hyvin). Jos valo on huono, niin sitten se menee enemmän säätämiseksi. Toki tällöin on mahdollista saada huonosta värikuvasta ihan kelpo mv-kuva.

    Tosiaan itse lähden liikuttamaan Dynamic Brightness (1) ja Soft Contrast (2) säädintä. Noilla kahdella säätimellä haen pitkälti sen kuvan ja siinä yhteydessä kokeilen erilaiset color filterit (3). Eli onko joku filttereistä parempi mitä tuo "harmaa" filtteri. Sitten jos on tarvetta, niin Control Points (4) voi ruveta säätämään yksittäisiä kohtia (tai suurempia alueita) kuvasta. U-Points tosiaan voi säätää mm. kirkkautta, kontrastia valituille alueille eli varsin helppokäyttöinen pikasäädin. Mahdollisen reunapehmennyksen ja vinjetoinin sekä kohinan lisäyksen teen jälkikäteen Analog Efex Pro. Osittain nuo jätän loppuun koska monesti kuvia saa esimerkiksi siivota "roskista".
     

    Liitetyt tiedostot:

  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Kiitos seikkaperäisestä opastuksesta emerik.
     
  12. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?


    Se on kuten paras mv-filmikuva... Yhdestä ja samasta lähtökohdasta (filmi / kennon tuottama RAW) on älyttömän paljon päämääriä.

    Jos mv-muunnoksia tekee, niin eri värikomponenttien keskinäistä suhdetta kannattaa yleensä säädellä. Suoraan kirkkausarvon mukaan tehty muunnos ei välttämättä ole silmälle aidoimman oloinen (eivätkä edes mv-filmit toistaneet siten).

    Hyvään mv-kuvaan riittää joko LR, photoshop tai joku kevyempikin kunhan pääsee säätämään mv-muunnosta tehdessä värien välisiä suhteita.
     
  13. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu 2019
  14. Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Miksi?
     
  15. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Onhan valokuva aina aito valokuva. Sisältö on toinen juttu.
     
  16. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Tuosta tuli mieleen, että voisko värejä säätää jonkin mv-filmin väriherkkyyden mukaisiksi, mistä löytää filmeille niiden punaisen, sinisen ja vihreän väriherkkyydet?
     
  17. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu 2019
  18. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Voi. Ainakin tuossa SilverEfex Prossa on esiasetuksia eri mv-filmeillä juuri tuolla ajatuksella.
     
  19. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Mä olen joskus onnistunut tekemään mielestäni hyviä M/V -kuvia. Mutta se paras on vielä tekemättä. Sen jälkeenhän voi enää tehdä huonompia?
     
  20. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Onneksi oon päässyt filmistä eroon, ei tarvitse matkia niiden näköä ja saa tehdä semmosta kun tykkää (tai sattuu tulemaan).