Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Paras mv-digikuva - miten?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 7 Marraskuu 2014.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Tuli mieleen kyssäri koskien mv-kuvan aikaansaamista digikameralla, onko järkeä kuvata jo valmiiksi mv-moodi päällä, vai tehdä mv-muunnos vasta kuvankäsittelyssä?
    Toisaalta mitkä asetukset on suositeltavia kameraan jos lopputuloksesta on tarkoitus tulla mahdollisimman sävykäs mv-kuva?
     
  2. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 447
    440
    83
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Riippuu kamerasta ja sen tuottamasta mv-simulaatiosta, tai miten saa säädettyä itseään miellyttävät säädöt kameraan. Vai saako...

    Itse teen jälkikäteen. Käytän Lightroom 5.6 + Silver Efex Pro2 kikkareita.
     
  3. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Tuohon on varmaan aika vaikea sanoa lopullista totuutta? Mutta jälkikäsittelyssä saa omasta mielestä ihan hyvää jälkeä. Esimerkiksi Lightroom ja/tai Silver Efex Pro onnistuu tekemään suhkot kivuttomasti ihan onnistunutta jälkeä. Vaikka varmasti joistakin kameroista saa hyvääkin jälkeä, niin helpompi lopullinen ratkaisu on tehdä kuvankäsittelyssä. Toki olosuhteista se tuokin on kiinni eli oikeanlainen valo auttaa aina.

    https://www.google.com/nikcollection/products/silver-efex-pro/
     
  4. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Itse kuvaan värinä ja teen muunnoksen jäkikäteen, antaa enemmän mahdollisuuksia simuloida erilaisia värisuotimia.

    Silver Efexiä käyttelen kanssa satunnaisesti, useimmiten teen muunnoksen kuitenkin suoraan LR:ssä. Muunnosta tehdessä kannattaa kokeilla erilaisia asetuksia kontrastin, vaalean ja mustan pään sekä varjojen säätöihin.
     
  5. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Onko lähtökohta RAW vai onnistuuko myös JPEG pohjalta?
     
  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    CC Photoshopilla teen muutoksen, Silver Efexiä käytän useinmiten paikallisesti apuna.
     
  7. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    RAWia suosin itse 100%:sesti, antaa enemmän pelivaraa valotuksen suhteen ja saa kamerasta ulos parasta laatua mitä on saatavissa.
    Mutta kyllä noin muuten konversio onnistuu JPEGistä ihan yhtä lailla.
     
  8. Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Mä käännän photoshopissa väri kerrallaan käyttäen myös alueellista valintaa, ettei esim. ihmisten huulet tai punaiset vaatteet mene valkoisiksi, jos haluan vaalentaa kuvassa muuten liian tummiksi jääneitä, kuten varjoisia punaisia rakennuksia, kukkia tms. Samaten vihreän ja keltaisen säätäminen erikseen antaa paljon mahdollisuuksia mm. lehtimetsän tms. toistoon mustavalkoisena.

    Ei tosiaankaan nopein mahdollinen tapa mutta toimii hyvin ja antaa paljon mahdollisuuksia. Samoin käytän kontrastia kirkkautta ja terävöintiä vain osaan kuvasta.
     
  9. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 447
    440
    83
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Itse kameraassa tehtävissä muunnoksissa tykkäsin eniten Ricoh GR:stä. Jotenkin hyvät 'raffit' kuvat tuli sillä.

    Nykyistä X-T1:stä en ole edes koettanut säätää mieleiseksi. SilverEfex on ok. Ja D700 en edes ole kokeillut kamerassa mv:tä.. saakohan sillä edes. Antiikkinen paska ;)
     
  10. Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Ilman muuta parasta jälkeä, tai sanotaan soveltuvinta saa jälkikäteen, mutta kamera mv:nä omaa muita etuja: kuvaajakin on mv-moodissa ilman sen kummempaa itselleentolkuttamista.
     
  11. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    DxO Film Pack3 on myös kokeilemisen arvoinen ilmainen DxO sivulta ladattava pikku ohjelma. Uudemmat (=monipuolisemmat) ovat maksullisia.

    Ohjelman valikossa on monia filmityyppejä mitä koitetaan imitoida. Jokainen käyttäjä voi sitten arvioida kuinka hyvin ohjelma onnistui.

    Lähtötiedostoksi kelpaa jpg.

    EDIT: ovat lopettaneet jakelun
     
  12. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 596
    1 304
    113
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Mä käytän kamerassa mv-asetusta, jolloin live view:llä kuva on mustavalkoinen ja jpg-tiedostot myös. RAWit pysyvät muuttumattomina ja siten LR:ssä normaaleina värikuvina.
     
  13. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Voihan muunnoksen tehdä photarin omalla mustavalkosäätötasolla missä on se etu, että muunnoksen voi tehdä värikohtaisesti. Sitten pitää tietysti valöörit ja kontrasti säätää erikseen.
    Normaalisti käytän lähtökohtana Silver Efex Prota, usein sen jälkeen ei tarvitse enää puuttua pieniä paikallisia justeerauksia lukuunottamatta.
    Ei tulisi mieleeni käyttää kameran mustavalkotilaa.
     
  14. Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Aivan, tuossa ei voi hävitä, paitsi tietty kamran ja oman mv-mielikuvan välisenä pohdintana kuvatessa...
     
  15. jaguar

    jaguar Active Member

    1 649
    6
    38
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Kun satunnaisesti digistä on jonkin kuvan väännän mustavalkoiseen niin nopeet kontrasti-, valoisuus- ja levels-säädöt olennaisiin kuvan osiin saa riittää. Loppu on taiteilijan vapautta.
     
  16. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Millainen on "paras mv-digikuva"? Jos päämäärä on tuntematon, on vaikea tietää miten sinne pääsee.
     
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Minulle esimerkiksi Ateena on täysin tuntematon, en ole ollut siellä koskaan.  Siitä huolimatta tiedän varsin hyvin, miten sinne pääsee.
     
  18. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Juuri viikko sitten kuvasin studiossa setin, jossa oli etukäteen tiedossa, että halutaan mustavalkoista. Raw ja kamerassa MV-tila päällä, kameran asetuksissa MV-tilaan oranssi filtteri ja lisää kontrastia.

    Aika hyvin näki jo kameran esikatselusta, milloin kontrastia tuli riittävästi ja miten esim. värikkäät vaatteet suhtautuivat taustan väreihin tai miten meikki näkyi iholla. Raw-kuva tallentuu ihan värillisenä, esikatselu näyttää tallentuvan mukaan mustavalkoisena.

    Sitten taas Lightroomissa ensimmäiseksi haki parin kuvan perusteella yleisen mustavalkokäännön näihin kuviin, kopioi sen kaikkiin ja vasta sitten alkoi valikoida ja säätää yksittäisiä kuvia. Mustavalkoasetuksiakin muutti jos siltä tuntui. Joistakin kuvista teki virtuaalikopiot ja kokeili myös värillisinä.
     
  19. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Paras mv-kuva on se mikä omasta mielestä on paras, ja siihen on täällä osannut aika moni vastata, sinulla tuntuu tuo oman mielipiteen muodostus tyssäävän usein jo kysymyksen ymmärtämättömyyteen - tai niin kuin minä oletan, "haluttomuuteen" ymmärtää kysymys ;)
     
  20. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Paras mv-digikuva - miten?

    Toi on ihan totta että kysymyksen asettelu on tyyliä "Mikä on paras kalaruoka?" ikäänkuin olisi jokin absoluuttinen ja yksi tapa tehdä se.
    Jos ei jaksa itse säätään, niin ilman maksullista Silver Efexiä hyvä keino on esim googlailla ilmaisia bw plugineja. Toisaalta...  eikös se mielenkiinto juuri ole itse säätää ja tuunailla mielekäs ja kuvaan istuva lopputulos.