Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 20 Marraskuu 2012.

  1. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Huomaan että olen hyvin onnekas ihminen: ostin Olyn 420 käytetyn kaappikameran sentin yli vuosi sitten - ihan omin päin. - Vasta täällä minulle kerrottiin että "tolla ei voi kuvata" - ei ihan näin sanoen mutta fiilis on tärkein. Tyttärelle vuosi sitten canon 1100 kitin.
    Onneksi kysyin neuvoa yksärillä kun olin puoli vuotta sitten ostamassa canon 550:aa - koska en ikupäivänä olisi osannut päättää  täältä julkiselta puolelta jos olisin kysynyt.

    Sanoisin että kun ihminen ei ole itselleen ammattia hankkimassa tältä alalta niin kaikilla näillä saa loistavia kuvia. Koska: mihin niitä kuvia tarvitaan? - 1. Nettiin - jonkun harrastusseuran sivuja monipuolistamaan - facebookiin tai g+ tms. - ehkä blokiin. 2. muistoksi itselle ja niille jotka olivat mukana. 3. Kovalevyn täyttämiseen.
    Harvalla on tarvetta mielettömän loistaviin kuviin. Silti kun paljon kuvaa, aina välillä onnistuu.
    Itsellä lasken olevan kolme oikein tyytyväisyyttä aiheuttavaa kuvaa, joista yksi Olympuksella ja kaksi Canonilla. Jos tahti kestää - kymmenen vuoden päästä 30. -mihin hittoon niiden kanssa joutuu! ;D
     
  2. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    eofotolle sen verran (en viitsi lainata noin pitkää sivuntäytettä, joten lukekaa se sieltä alkuperäisestä tekstistä), että en ollut itsaekään ensin saanut noita kaverin rajauksia tietooni kun rupesin auttamaan häntä, vasta myöhemmin selvisi, että käytetty ei käy ja Canon sen olla pitää.
    Mielestäni noilla rajauksilla mitkä lopulta annettiin (uusi Canon kitti jonka maks hinta olisi 500€ maks 600€ jos tuo satanen toisi selkeästi lisäarvoa paketille), olisi Canon tuntijat voineet auttaa asiassa.
    En estänyt ketään kertomasta mielipiteitään, en edes poikkeavia, niillä ei vaan ollut paljoa merkitystä jos ne meni ohi rajausten, rajaustenhan oli tarkoitus helpottaa valintaa, ei tehdä siitä kinaamisen aihetta.
    En myöskään kehottanut olemaan tuputtamatta omia mielipiteitänne, kerroin, etten MINÄ niitä aio tuputtaa, en haluaisi ottaa vastuuta väärästä valinnasta.
    Tuosta mainitsemastasi otsikon muuntelusta, en tietääkseni ole otsikon viestiä muuttanut "minulle" muodosta johonkin muuhun, alunperinkään en ollut hakemassa itselleni mitään uskonvahvistusta.

    Pakko myös kiittää Piitä hyvistä huomioista, vähemmän vekotinhullua sanomaa, jos ei peräti jo etukäteen lohduttavaa tälle kaverilleni ;-)

    Tiedoksi kaikille, nyt on kuulemma tuo Superkuvan setti tilattu ja into korkealla.
    Jo aiemmin hankittu videokamerakaan ei jäänyt hyllyyn, vaikka itse oli tätä hieman epäillyt, eli eiköhän tämä Canon, joka lienee myös hyvä videokamerana, tule ihan oikeasti käyttöön, mikä on hyvä asia:D

    Keskustelua ei tarvityse lopettaa, mutta sitä käytäköön periaatteellisena, apua alkuperäisen kyssäriin ei enää tarvita, kiitos kaikille avusta.
    t.Markku
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Ei varsinaisesti liity siihen että ostos on jo tehty, mutta "vekotinhulluudesta tulee mieleen", että minä ehdotin ihan aluksi peilittömiä edullisempia vaihtoehtoja. Etenkin Nikonin pikkusysteemi olisi sopinut alussa esitettyihin tarkoituksiin kuin nenä päähän. Tai miksei myös joku m43, niistäkin on hyviä tarjouksia. Ymmärrän kyllä toisaalta että peilikamerat koetaan "oikeammiksi" vaihtoehdoiksi, suomalainen kun on varovainen uutuuksien suhteen ja siksi asettaa vaihtoehtojen rajat kovin ahtaalle. Ja näyttäähän noi pienimmät peilikamerat jonkinmoisilta miniatyyriversioilta ammattilaskameroista ;-)

    Itse otan aina kolme askelta taakse jos joku tuttu kysyy minkälainen kamera kannattaa ostaa. Se on vaikea tilanne neuvoa ystävää... Yhdelle suosittelin  pitkän neuvojen kinuamisen jälkeen hyvää pokkaria, Pana LX-5 oli silloin ajankohtainen. On (onneksi!) ollut valintaansa kuulemma tyytyväinen. Sen verran ajat ovat kuitenkin muuttuneet tuosta, että nyt se suosituskamerani olisi tarjouksessa oleva Olympuksen m43. Tai se Nikonin pikkusysteemi. Noista kummastakin meillä on perheessä kokemusta ja tiedän ne erittäin käyttökelpoisiksi "näppäilyyn".

    Eli vaikka itse kuvaankin enimmät kuvani läpsyväpeilisellä Nikonilla jonka bajonetilla on yli 50 vuoden historia, niin en näe mitään syytä miksi yleiskameraa etsivä aloittelija ei katsoisi markkinoita tuorein silmin.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Haluan myös tuoda esiin, etten tunne erityistä sympatiaa Canonia kohtaan, joskin juuri sen merkkiset sirvilät löytyvät sattumalta kameralaukustani. Siellä on aikaisemmin ollut vastaavalla tavalla Olympusta, Nikonia, Camboa, Toyoa, Mamiyaa sekä Rollikkaa. Aion kuitenkin vastaisuudessakin ampua alas täysin alaleuattomat väitteet tyyliin - Canonilla ei voi ottaa kuvia sateisena päivänä, koska sademetsässä yli 65 asteen lämpötilassa kuvatun puolentoista tunnin videon jälkeen kenno lämpenee ja kohina lisääntyy interferoiden tietyn taajuuksisen sadekuuron frekvenssin kanssa, sellaisia nähdessäni. Sellaisilla argumenteilla ei ole mitään tekemistä kuluttajien arkikuvauskokemusten kanssa, eikä siihen kannata kenenkään varautua erityisemmin kamerapuodissa vieraillessaan.

    Ymmärrän kyllä osittain Canonin saaman kritiikin. Markkinajohtaja on aina herkullisten intohimojen kohde, mutta onko se Canonin vikaa vai mahdollisesti muiden huonoutta, että yksi kameramerkki dominoi järjestelmäkameramarkkinoita melkein 30 vuotta? Jos markkinoiden haltuunotto olisi silloin tehty puhtaasti markkinoinnin keinoin, olisi siinä edes aavistus jotain moraalisesti paheksuttavaa, mutta Canonilla homma hoidettiin kotiin aivan puhtaasti innovoimalla ja tuomalla kuluttajien käsien ulottuville ratkaisuja, joita aikaisemmin oli tarjolla vain ammattilaisille. Canon vyörytti 1980-luvun puolivälistä markkinoille pistemittausta, autofokusta, integroituja automaattisalamoita, matriisimittausta, ergonomiaa ja käyttökelpoista automatiikkaa, videota, ammattitasoisia kennoja, nopeita kameraväyliä, integroituja tulostimia ja DVD-polttimia, erikoistarkoituksiin tuunattuja malleja, kevyeen polykarbonaattiin pakattua designia, joka näin jälkeenpäin tarkastellen määritteli nykyisen järjestelmäkameran puitteet. Lisäksi he jatkokehittelivät muiden innovaatioita ja toivat nämä asiat markkinoille aivan alle torihintojen. Kameroita myytiin markettien hyllyillä! Entä mitä tekivät muut samaan aikaan? Eivät juurikaan mitään! Jäivät tuleen makaamaan. Kesti melkein 25 vuotta ennen kuin esimerkiksi Nippon Kogakun insinöörit saivat pään ylös sieltä poterosta ja todella kilpailukykyisen kennon. Päällisin puolin näyttääkin sitten siltä, että kaikki resurssit ovat olleet kiinni siinä kennon tekemisessä. Markkinoiden suhteen ei tietenkään ole pitkällä aikavälillä hyvä asia, jos yksi merkki on määräävässä asemassa. He eivät ole kuitenkaan jääneet itse missään vaiheessa passiiviseen rooliin tai estäneet markkinoinnillaan muiden innovointia. Jälkimmäisenä mainitusta tympeästä ilmiöstä on runsaasti kokemusta muilta aloilta.

    Tällä hetkellä tilanne on hyvä järjestelmäkameran ostajan kannalta. Pitkään unohduksissa olleet tehtaat ja muilta aloilta tutut elektroniikka-alan toimijat ovat julkaisseet paljon uutta ja innovatiivista rompetta, jotka taas vievät valokuvausalaa vähän eteenpäin ja nostavat sen profiilia mobiilielektroniikan synnyttämän pöhinän keskellä. Se on meidän kaikkien valokuvaukseen hurahtaneiden jakama etu. Jos sitten tässä kilpailuasetelmat hetkellisesti muuttuvat jollain osa-alueella keikahtavat tai tulee jokin komponentti, joka on selvästi muita parempi, se ei mitenkään muuta sitä seikkaa, että taitavissa käsissä sillä marketin peruskameralla saa lähestulkoon ammattimaista jälkeä verraten pienellä vaivalla ja suorastaan loistavaa jälkeä pienellä tuunauksella ja lisäpanostuksella. Jos tätä kuvaamista harrastaa, eikä ansaitse sillä elantoaan, ei ole kovin perusteltua lyödä suuria summia kiinni järjestelmärunkoihin laadun paranemisen toivossa, vaan perustellumpaa on laittaa rahat kiinni esimerkiksi yhteen tai kahteen hyvään objektiiviin, hyviin valaisimiin ja stimuloivaan eurooppalaiseen kaupunkilomaan. Aamen!
     
  5. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu 2019
  6. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Tämähän ei liity enää mitenkään siihen alkuperäiseen stooriin, vaan kuten threadin aloittaja vihelsi sen päättyneeksi ja antoi tilaa vapaalle tsättäilylle, niin avasin vähän omia tarkoitusperiäni ja pöhkin mahdollisia syntyjä syviä näiden patologisten tilitysten ja merkkiuskollisuuden osalta. Niin pointtihan oli just se, ettei ole erityisiä merkkimieltymyksiä, mutta jos jokin brändi ottaa markkinat, niin ketähän siitäkin syyttäisi? Eräänlainen luetunymmärtämistesti siis ;P
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Tässä nyt on kumminkin kahdelaista kansallista erikoisuutta. Ensinnäkin Canon on Suomessa aivan erityisen vahvassa asemassa. Toisekseen suomessa peilikamerat ovat sitkeästi pitäneet asemansa suhteessa peilittömiin. Ei ihme että homma oli määritelty jo ennalta.

    En tiedä alkuperäisestä ostajasta, ehkäpä peilikamera oli hänelle kumminkin ihan ok valinta ajatellen niitä kunninhimoisia actionkuvauksia. Mutta suurimmalle osalle muista aloittelevista kuvaajista se ei ole. Noita perus-peilinläpsyttäjiä ostetaan vain tavan vuoksi koska muusta ei tiedetä.

    Tietenkin voidaan kunnioittaa sitä jos aloittelija tietää haluavansa jonkunmoisen ja tietyn merkkisen kameran. Mutta miksi hän sitten keneltäkään mitään kysyy - ostaisi suoraan mitä haluaa!
     
  8. Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Raha ratkaisee+käyttötarve+oppimishalu.
    Mitä tässä enempää kättä vääntämään, kaikilla nykykameroilla saa laadukasta kuvaa aikaan, jos vain käyttäjä tietää mitä tekee!
    Ei se kalliskaan kamera autuaaksi tee, jos sitä ei osaa hyödyntää/käyttää..(+kuvailee kittisuttuzoomilla)
    Eräs tuttavani osti järkkärin kuulemma sen kykyjen takia, eihän osannut sitä käyttää kuin automaatilla ja valitteli, miten halvan pokkarin jälkeen tekeekin kallis kamera huonoja kuvia...
    Syytetään kameraa, jos ei taidot/mielenkiinto riitä oppimiseen..
    "tunne kamerasi kyvyt ja puutteet,(koskee kuvaajaakin edelliset) sen jälkeen voit keskittyä kuvaamiseen"
     
  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Peilittömät ovat ihan hyvä vaihtoehto ja isojen näyttöjen esiinmarssi on miellyttävä piirre. Toisaalta uusissa peilillisissä on myös isoja näyttöjä ja sitten perinteinen etsin sitä takaa tulevassa auringonvalossa kuvaamista varten samaan hintaan. Videokuvaus on diginäytöltä ihan ykköstä.

    Hyvähän se on testata näkemyksiään täällä näissä "laboratorio-olosuhteissa" ;)
     
  10. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Itse en edes harkitse muuta kuin niitä peilittömiä joissa on etsin. Mutta tilanne ei ole sama kaikkien kohdalla. Olen nähnyt aloittelijoita jotka kuvaavat hankkimallaan peilijärkkärillä sitkeästi vain livevjuun kautta. Näin koska he ovat digipokkareillaankin niin tehneet, oli viimeksi kuulemani vastaus. Etsimen käyttö ei kuulemma tunnu luontevalta.
     
  11. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Liveview on erityisen kiva sommitellessa jalustalla, mutta jo aikaisemminkin esille tuoduissa fudismatseissa se on hankalampi kuin perinteinen tyyli. Sisältö, olosuhteet ja vauhti ratkaisevat käytännöllisyyden. Molemmilla on aikansa ja paikkansa. Loistavaa, että ne eivät ole toisiaan poissulkevia ominaisuuksia ;)
     
  12. Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Tämä ei varmaan ollut juuri minulle suunnattu, mutta "rivien välistä" voi ikäänkuin lukea jonkinasteista, hiukan pieleen tähdättyä närkästystä, ainakin tähän ketjuun liittyen. Ainakin omat kommenttini ovat olleet pohjimmiltaan pitkälle samoilla linjoilla kuin omasikin, jossain nelisen sivua taaksepäin. ;-)

    Yleisesti tiedossa oleva, ja monen eri kommentoijan loputtomiin toistama fakta on se, että se kameran ja muidenkin vekottimien valinta on aina subjektiivinen juttu, eikä sitä itse kullekin "parasta" valintaa muut voi eikä osaa tehdä.

    Siitä huolimatta tämä sama kysymys toistuu kerta toisensa jälkeen tälläkin foorumilla, kuten tässäkin ketjussa. Kun kerran mielipiteitä kaivataan, ihmiset myös esittävät sen oman, enemmän tai vähemmän valistuneen mielipiteensä. Kukin sen oman sisäisen johdotuksensa mukaisesti. Tällaisella foorumilla niitä mielipiteitä taatusti sitten riittää, mutta kannattaa muistaa, että ne ovat aina pelkkiä mielipiteitä.

    Mutta sitten kun niitä erilaisia mielipiteitä tulee, eli saadaan juuri sitä mitä tilataan, niistä närkästytään, myös kommentoijien kesken. Hiukan erikoinen yhtälö, eikö vaan.

    Ainakin omasta puolestani voin todeta, että olen yleensä aina kehottanut ottamaan asioista itse selvää, ja valita se mikä itseä eniten miellyttää. Jos samassa yhteydessä tuo esiin vaihtoehtoja, joita kysyjä ei ehkä aluksi ole tullut edes ajatelleeksi, en pitäisi sitä kovin vihamielisenä "fiilistelynä", paremminkin päinvastoin.

    Tai sitten joskus käy niin, ettei esitettyjä kommentteja välttämättä edes ymmärretä. Tai ne tulkitaan jyrkän kirjaimellisesti kontekstistaan irrotettuina, kuten ilmeisesti tässäkin ketjussa, ja taas herne meinaa luiskahtaa nenään ihan turhaan. Sitten on taas vaarassa syntyä yksi turha kina lisää, ja piiri pieni pyörii. Ei erityisen mielenkiintoista, vai mitä.

    Summa summarum, minäkin kyseenalaistan näiden netin "huutoäänestysten" hyödyllisyyden kameran valinnasta kiinnostuneille. Ainakin minusta kyseinen tiedonkeruujärjestelmä on jo lähtökohtaisesti vähän pieleen viritetty. Siinä haetaan lähinnä sosiaalista hyväksyntää kameran valinnalle, ja oma valinta ulkoistetaan lauman tehtäväksi, vaikka tarjolla on parempiakin tietolähteitä, eikä homma muutenkaan oikein toimi. Paitsi ehkä jos kyseessä on äärimmäisen laumasieluinen yksilö.

    Kokonaan toinen juttu on toki sellainen, missä sitä lauman mielipidettä ei ole edes kysytty, kuten ilmeisesti Piin tapauksessa, mutta se toisen valintoihin suuntautuva kritiikki esitetään auliisti siitä huolimatta. Liekö se sitten vaikka sitä kameralaukkuilua tai jotain yleistä pöljäilyä, mene ja tiedä.

    Toisaalta, jos vaikka minä esitän oman mielipiteeni esim. EOS 1100:n mukana tulevasta kittilinssistä, se ei todellakaan ole kyseisen kameran jo ostaneiden kritisointia, saati mollausta. Jos joku tuollaisen tulinnan asiasta tekee, no voi yhyy sentään. Jos moisesta närkästyy, silloin minusta vikaa voi ja pitäisi etsiä sieltä peilistä, ei kommentoijista.

    Mistä ihmeen muuntelusta? Missä olen väittänyt sinun muunnelleen otsikkoa? Väänsin otsikkosi geneeriseen muotoon ihan vaan esimerkkinä, eli otsikkosi on yksi monesta samanlaisesta, joissa kaikissa kysytään pohjimmiltaan tuota samaa asiaa. Siis sitä, mihin ei sitä "oikeaa" vastausta edes ole.
    Mutta anti olla, hällä väli. Tässä vaan selkeytyi ja tuli taas muistutus asioista, millä ei tuon otsikon kanssa ole mitään tekemistä.

    Minäkin sain suurinpiirtein sitä mitä tilasin, oma vika kun sekaannuin kyseiseen ketjuun. :)

    Toivottavasti et ole sekoittanut keskenään laboratoriota ja sen biojäteastian varastokomeroa. ;-)
     
  13. Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Sen kaverisi kannattaisi lukea nämä jutut+muuta netistä, niin oppisikin jotain..
    Enhän minä, vaan ne kaverit...
    Ps. se ei paljoa auta jos sinä nämä luet... Koska olet "ammattilainen".
     
  14. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Sori. Olen hieman laiska lukemaan ja voin vakuuttaa että pikaselaukseni ei ole poiminut kommenttiasi. Olen seurannut lähinnä markun, ja nomadin kommentit sekä sattumanvaraisesti asian (siis kameran hankinnan ) vaiheita. Ja keskittymiskykyni ulottuu noin neljän lauseen teksteihin.
    Jos olen ollut pisteliäs - pyydän anteeksi. Tämänkin huomasin siksi että alussa oli lainaus.
     
  15. Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Plääh, eipä tässä nyt mitään anteeksipyydettävää ole, eikä tää nyt niin vakavaa ja ryppyotsaista varmaan ole, vais kuis.
    Niin ja juu tiedän, naputtelen toisinaan ylipitkiä jauhantoja sen sijaan että tiivistäisin sen olennaisen asian lyhyeen ja terävään piikkiin. TS. auts, joo, pisteliäs piikkisi osui tälläkin kertaa. ;-)
     
  16. Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Minäkin pyydän jo etukäteen anteeksi kaikista tulevista piikeistäni..
    Anteeksi.. Olemassa oloni...
    Voiko idiootti kysymykseen saada muuta vastausta...

    "Eräs kaverini" kysyy asiantuntijoiden mielipidettä otsikon mukaiseen asiaan.
    Eli kyse on käytetystä Canonin kroppijärkkärirungosta.
    Itse en tiedä höykäsen pöläystä Canoneista, mutta lyhyen tutustumisen jälkeen sain käsityksen, että mm 40D on melko hyvä vanhasta iästään huolimatta, eikä mm 50/60D tuo paljoakaan jos yhtään parannusta kuvanlaatuun.
    Kertokaapa te tietävämmät missä mennään noiden uutta hieman vanhempien runkojen osalta?
    Käytettynä hintaluokan tulisi olla n.3-400€ ja kittizuumin kanssa korkeintaan 50€ enemmän."

    Markku olisit varmaan asiantuntijana osannut hänelle vastata, vai olitko sinä se kaveri?
    Eikös itselläsikin ole canoni?
     
  17. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Miten tämä keskustelu nyt näin kapea-alaiseksi meni? Mielestäni paras hinta/ominaisuussuhteen Canoni on ilman muuta AE-1 Program. Normaaliopiskalla siistin saa jopa alta sataisella ja on FF-kenno.
     
  18. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Moi sinullekin,
    En ole asiantuntija, kaikkea muuta. Canoneita en tunne lainkaan, sellaista minulla ei ole koskaan ollut, eikä ilmeisesti tule.
    Melkeimpä kaikkia muita merkkejä on ollut, nopeasti muistia (huonoa) kelaten, Petri, Konica, Pentax, Minolta, Ljubitel, jotain varhaisia kompakteja rullafilmille, Mamiya, Nikon, Olympus, muutamia kinofilmikompakteja, Panasonic, JVC video, Panasonic video, Agfa, Agfa super8, Sony jne. jees ja viimeisenä hankintana KIEV 60.
    Ainoat Canonit on tulostimia ja kerran hankin jostain syystä Canonin kulmaetsimen, sen tosin jo myin pois;-)
    En tiedä miksi minua kuulustelet, onko jotain hampaan kolossa vai ihan vaan huvin vuoksi?
    Kivoja kuvia sinulla, mutta muuten tyyli hieman haastava, kaikella kunnioituksella.
    Taidat olla melkoisen ennakkoluuloinen?
     
  19. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    Eihän tuosta puutu kuin livevjuu ja suoratulostusnappi.
     
  20. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Vs: Paras hinta/ominaisuussuhteen Canon

    ;D