Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 5 Tammikuu 2014.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Toi peilitön järkkäri ei ihan ole minun juttuni. Tai en voi tietää kuinka hyviksi noi etsinnäytöt tulee. Nyt ainakin ne ei minun silmääni mielytä. Peilin kautta näkymä on enemmän kameramainen mihin olen tottunut. Toivotavasti peilit pysyy.
     
  2. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Nuo EVF:t kehittyy edelleen aika noeasti, jos ei ole katsonut viimeisen teknologian etsimistä, ei voi määritellä kantaansa, tai ainakin silloin se perustuu johonkin muuhun kuin tietoon.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Kyllä ne kehittyy, mutta halvat kuluttajakamerat eivät ole tässä mikään mittapuu. Tarkennus on yhäkin peilittömien suurin pullonkaula. Sitten (joskus) kun esim. tarkennuksen puolesta on mahdollista tehdä ammattitason yleiskäyttöön sopiva peilitön kinokennoinen järkkäri, niin siihen 6000e hintaiseen runkoon satsataan kyllä sellainen tekniikka myös eeveeäffään, että isompaa valittamista ei ole.
     
  4. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Mikä on sinun mielestä viimeisen teknologian etsin. Olis hyvä tietää niin voin sitten sanoa olenko katsonut vai en.
     
  5. mappe

    mappe Member

    125
    0
    16
    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Ei noissa viimeisimmissä nyky EVF:ssä isompaa valittamista ole a'la Sony A7 ja uusi OM-D. Itsekin olin todella varautunut niitä kohtaan, mutta nyt käytän mielummin Sonyn sähköistä etsintä kuin Canonin optista. Jossain ääriolosuhteissa optinen on edelleen parempi ja onhan näkymä luonnollisempi, mutta kehityksen suunta on selvä.
    Se on varma, että EVF:t kehittyvät edelleen ja melko nopeasti. Huhuja oli jo 4 mpix EVF:stä.
     
  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Voisin vaihtaa nykyisten kameroitteni peilietsimet uuden Oly OM-D EM 1 etsimeen. Ei C 5D Mk2 ei kovin hääppönen oo rillipäiselle.

    Ja minähän oon pahemmansorttinen Digijäärä....ei kauheesti innosta kalustonvaihtelut ja uutuuksien perässä ravaaminen.
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Miten viimeisimmät mallit toimivat umpipimeässä? Tarkoitan tilannetta jossa livevjuu kyykkää täysin. Tuommoinen on aika tyypillisesti vastassa esim. tähtiä kuvatessa.

    Minun uudenaikaisin evf kamera on Nikon V1. Pari vuotta sitten V1:n etsintä pidettiin kärkipäähän kuuluvana. Kyllä minä olen sen kanssa pärjännyt kun pikkukamerasta on kyse.
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Eiköhän sellainen löydy juurikin Sonyn A7 malleista, jotkut kehuu myös Olympuksen M1:n ja VF4:n laatua.
    Sonyn A99 taisi jo olla aika ok sekin.

    nomad'ille vastaisin, että olet asian ytimessä, mutta jo nämä kuluttajamallit alkaa olla hyviä ja toisaalta hyvän EVF:n ja ammatti EVF:n hintaero ei liene niin iso kuin kuin vaikkapa peilietsimen ammatti prismaetsimen hintaero.
     
  9. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    No täytyy sanoa että en ole katsonut. Mutta pitänee katsoa niin voin sitten kertoa mitä mieltä olen.
     
  10. Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Uudessa Fujissa huhutaan olevan nykyisiä vielä parempi EVF. Aika näyttää. Taitaa muuten sekin kone olla "retro-henkinen".
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Nojaa :)  X100:n omistaneena pidän Fujin retroilun peruslinjaa järkevänä ja suoraviivaisena. Siinähän ei mm. tarvita modepyörää kuten fuusiokamerassa johon varmaankin viittaat. Toisin kuin Nikonin retrolla, Fujilla esim kuvataan aina sillä valotusajalla joka mekaanisessa säätimessä näkyy.

    Ja evf on tosiaan jo ihan riittävän kehittynyt pokkarissa tai peilittömässä järkkärissä käytettäväksi. Ne ongelmat tulevat eniten vastaan tilanteissa joita kuvataan hyvätasoisilla peilijärkkäreillä.
     
  12. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Kuinkas pitkä se Fujin A-aika on? ;)
     
  13. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Teidät kyllä mitä tarkoitan. Fujissa ei voi olla valittuna esim 1/500 sek jos kamera valotteleekin automaatilla. Fujin tulkinta retro-säätimistä on fiksu. (Muotoilu saisi siinäkin olla moderni.)
     
  14. Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Tarkoitin X-T1 -mallia.
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Tarkoitat siis sitä Fujia mitä ei vielä ole olemassa? No eiköhän siinäkin nuo säätimet tule olemaan kuten muissakin Fujin X-järkkäreissä.
     
  16. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Kun tämä osio on mennyt muutenkin ihan OT:ksi, niin uskallan mainita, että äsken ostin käytetyn A900 rungon Briteistä, nyt tuolla pian 6v vanhalla kennoteknologialla ptäisi sitten alkaa todistaa FF:n ylivoimaisuutta suhteessa kroppirunkoisiin ;))
     
  17. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Usko huviksesi että kamera on paljon muutakin kuin kenno. A900 on kaikkea sitä mitä Minolta osasi tehdä.
     
  18. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Joo, kiitos lohdutuksen sanoista, Live Viewiä tuossa ei ole, mutta etsin on yksi parhaista, pidetään herkkyydet ISO800 tai alle, niin eiköhän se siitä ;)
     
  19. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    No niin. Se taphtui minkä olisi pitänyt tapahtua jo paljon ennen tämän keskustelun aloittamista :)
     
  20. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Paras DSLR FF runko sekakäyttäjälle?

    Oikeasti onnea Markku hyvästä valinnasta.