Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Paras "digipokkari"?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana LeifErikson, 2 Heinäkuu 2006.

    Jos uskoo, että ISO 100 ei ole riittävä vaan saattaa tarvita jopa ISO 800 arvoa (kuvaa muualla kuin ulkona juhannuksena klo. 12:00), niin suosittelen Fujin F10 mallia. Yllättävän hyvää jälkeä korkeilla ISO-arvoilla. Lähentelee järkkärin ISO-vastaavuuksia kohinan suhteen. Itse hyvin skeptisesti suhtautuneena oli tuon kokeileminen todella positiivinen yllätys ja olisikin minun valinta jos olisin pokkaria ostamassa. Panasonic on taas vissiin aika rakeinen kaikilla muilla kuin hitaimmalla ISOlla. Eipä se Canuunakaan oikein pokkareissa tunnu saavan kohinaa kuriin.
     
  1. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Koko kamerahan on laitettu uusiksi, siis juuri tuon ISO:n käsittely ja algorytmit, on melkein ainoa asia josta omistajat on kommentoineet negatiivisesti..

    Näytti tulleen uutisiin myös tuolla: Panasonic Lumix DMC-LX2
    ja hiukan erilailla tietoakin
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Hassu suositus, koska F10 on jo aikaa sitten poistunut markkinoilta ja korvattu ensin F11:llä ja uunituoreella F30:lla (en tiedä sen saatavuudesta Suomessa), joiden myötä tuli olennaisia parannuksia ominaisuuksiin ja käyttöliittymään. Ja näissähän kaikissahan ISO 1600 on oikeasti käyttökelpoinen ja parempi kuin muiden valmistajien pokkarimallien ISO 400. Erittäin oleellinen juttu hetken päästä pimeyden vallatessa maan.
     
  3. Eipä noita pokkariuutuuksia tule niin seurattua, eli hyvä kun joku osaa korjata. Onhan tuossa F10 mallissakin 1600 ISO, en tiedä eroaako sitten paljon uudempiin malleihin. Voi olla. Vanhemman saisi ainakin edullisemmin ;) Tuosta F10 oli vaan omakohtaisia myönteisiä kokemuksia.
     
  4. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Panasonicin uusi LX2 näyttää ihan mielenkiintoselta, ehkä kohinakin on jo saatu kuriin.
    Etsimet vaan näyttäisi valmistajien mielestä olevan tarpeettomia, noh aina voi odottaa
    leica m8:ia ;)
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mä ostaisin Fuji F30:n. Petteri Sulosen arvio kamerasta:
    Little Big Camera: The Fuji F30

    Tollanen pitäis melkein hankkia sellaiseksi "aina mukana" kameraksi. Pokkariksi kuvanlaatu on aika hyvä korkeillakin ISO arvoilla.
     
  6. jomppa

    jomppa

    29
    0
    1
    Itsekin olen vähän samalla asialla liikkeellä. Kameralaukussa nököttää kyllä digijärkkäri, mutta kamera pitää aina erikseen ottaa mukaan eikä tuota matkoilla edes viitsi kuljetella.

    Nykyinen pokkari on Canon A510 - muuten hyvä, mutta ongelmana on sietämätön kohina yli ISO100-arvoilla ja maksimiherkkyydellä (ISO400) kamera on käytännössä käyttökelvoton. Muuten kamera on sopivan kokoinen vyölaukkuineen ja ehdoton plussa on SD-kortin käyttö.

    Ehkä tuo Fujia voisi harkita (vaikka xD-korttia käyttääkin), kun nuo linkin ISO800-kuvat eivät kovinkaan pahalta näyttäneet.
     
  7. sf

    sf

    785
    0
    0
    Jonkin verran kuvia räpsineenä tuolla voin suositella kapistusta. Pienestä koostaa huolimatta riittävän "tukevan" oloinen kädessä ja kuvien laatu on yllättänyt positiivisesti sen hintaluokan kameraksi. Tosin ISO herkkyyksiä ei ole tarvinnut käyttää 400 isompia lukuja. Laukaisuviive ei ole sellainen minkä kanssa ei voisi elää, mutta toki hitaampi kuin järkkärissä... Muutama esimerkkikuva, kuville ei ole tehty yhtään mitään muuta kuin koko muutettu pienemmäksi: http://samfun.1g.fi/kuvat/snapshots/olympus/ kyseiset kuvat vieläpä laiskuuttaan räpsitty valmiita moodeja hyödyntäen mitään sen enempää säätöjä muuttamatta.
     
  8. Kaikilla on oma suosikkinsa

    Itellä on parin vuoden takainen Olympus zoom 5050. f/1,8-2,6 (35-105mm) valovoima, 5 mpix kenno, käyttää edullisia AA ladattavia paristoja (4kpl kerralla), dX/SmartMedia/CF-korttipaikat, makrokuvaus 3cm päästä, halutessa täysin manuaalinen (mitä itse käytän jatkuvasti). Kaikki pakattu todella pieneen kokoon ja kevyeen pakettiin. Monella uudella kameralla ei yhtä monipuolisia/laadukkaita ominaisuuksia.

    saxplayer
     
  9. Nikama

    Nikama

    31
    0
    0
    Tosiaan kovia laitteita nuo Fuji F10 ,F11 ja F30 kamerat. Itse ostin tuon F11 kameran sellaiseksi "aina mukana" laitteeksi. Pikaisen kokeilun perusteella kamera on parempi kuin hyvä :) Piirrossa pääsee lähelle tuota kovaa Sony V3:sta ja herkkyydessä voittaakin.

    Macro oli parempi kuin luulin, suhtaudun yleensä epäillen pokkarimacroihin ;) Se että syväterävyys blurraa mukavasti taustaa f2.8:lla oli yllätys..
     
  10. Esko Turkkila

    Esko Turkkila Well-Known Member

    1 180
    812
    113
  11. Vs: Paras "digipokkari"?

    Tuollainen tuli taskukameraksi hommattua. Nyt sitten povari piukkaan kortteja jotta matkakuvia saa läimiä surutta. Mahtaneeko tukea 2gigan kortteja..
     
  12. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Vs: Paras "digipokkari"?

    Ricoh GRD, näppärä käyttöliittymä ja optinen etsin mahdollinen.
     
  13. Herkkis

    Herkkis

    4
    0
    0
    Vs: Paras "digipokkari"?

    itse hommasin aina mukana digiksi Panasonic Lumix TZ1: sen.
    tossa on 10 x optinen zoom, joka oli syy miksi ostin.  Toinen kamera on perinteinen CAnon eos 300 28 - 90 ja 80 - 200 mm putkilla.  On kuitenkin paikkoja ja tilanteita joihin en jaksa raahata tuota perinteistä canonia, joten tommonen aina mukana -kamera on kyllä mukava olla olemassa.

    sitä en osaa sanoa onko "paras", kun makuja on niin monia. yks tykkää yhdestä ja toinen toisesta. kokeilemalla ja vertailemalla se oma kamera löytyy...
     
  14. campv

    campv Ylläpidon jäsen

    2 309
    110
    63
    Vs: Paras "digipokkari"?

    Muutamaa Nikonin pokkaria ihmetelleenä voin todeta, että kierrä kyseisen merkin tuotokset kaukaa. Canonin Ixuksista on ihan positiivisia kokemuksia.
     
  15. iiuu

    iiuu

    142
    0
    0
    Vs: Paras "digipokkari"?

    Minulla on digijärkkärin kaverina Pentax Optio 43WR. Kestää vettä ja kolhuja, mutta kohisee tarpeeksi ISOmmilla herkkyyksillä.