Mulla olisi negoja kansiollinen tai parikin eli aika monta sataa ja haluaisin teettää niistä paperikuvia. No en nyt kaikista mutta aika monista. Negathan voisi viedä suoraan ja pyytää niiistä tekemään printit, mutta se on aika hintavaa verrattuna suoraan digitaalisesta muodosta printtien teettäminen. Digitaalisessa muodossa olevista voisi samalla paremmin valita ne joista teettää paperiset versiot. Jos teetän esim kameratorilla ensin skannit (300dpi?) negoista ja sen jälkeen jossain esim IFolor, Fotoyks, Colorkolmio näistä skanneista printit ilmeisesti jälki on samaa kuin viemällä negat kehitykseen ja tilaamalla niistä paperikuvat?
Vs: Paperikuvat skannista vs negasta ? Nykypäivän fotolaboratiot käyttävät digitaalista työnkulkua eli heillä on skanneri joka muuttaa negan digitaaliseksi ennen sen tulostamista paperikuvaksi myös digitaalisesti. Kannattaa miettiä omaa skanneria jos intoa ja vähän enemmän negatiivejä löytyy muuten varmaan skannauspalvelu on ok. Sitten voi tarkastaa digitaalitiedostot ennen kuvien tilaamista.
Vs: Paperikuvat skannista vs negasta ? Itse muokkaan digitaaliset skannit Adobe Lightroom:issa ennen kuvien tulostusta/tilaamista. Tietenkin joku muu ohjelma käy. Tämä on ehdoton etu skanneilla.
Vs: Paperikuvat skannista vs negasta ? Ainakin itse skannatut kuvat on vähintään puolet halvempia kuin negatiivista valmistettavat kuvat. Itse skannaisin, niin tietää ainakin mitä saa.
Vs: Paperikuvat skannista vs negasta ? Kuvaan paljon ja vien kerralla n. 30rullaa kehitykseen. Ikävä kyllä en nauti skannaamisesta ja 30 rullaa kestää hetken skannata itsekseen ja ikuinen vaiva välillä newtonin renkaiden kanssa. Kun olen saanut skannattua ne niin seuraavat 20rullaa odottaa jonossa. Mielelläni maksan tästä jos jälki on ok ja 5300 x 3600 px riittävä perus kuviin. Ei nyt mitään julisteen kokoisia printtejä. Otan mielelläni vastaan kokemuksia ja suosituksia hyvistä skannauspalvelu paikoista ja printtienteko firmoista.
Vs: Paperikuvat skannista vs negasta ? Mitä ihmettä tarkoittaa 300dpi ? Kuulostaa paperikuvan eli printin resoluutiolta. Jos lasken oikein ja sovellan sitä kinonegatiiviin niin siloin skannaus saa resoluution 420x300 (300ppi skannaus). Todella alaarvoinen resoluutio. Skannaus kinonegatiivistä pitäisi olla jotain 1500..2000ppi jotta olisi kelvollisen laadukas.
Vs: Paperikuvat skannista vs negasta ? Jos 300dpi on esim 10x15cm normaalikuvan output-resoluutio niin se on aivan riittävä normikuvaan, 10x15cm. Skannausresoluutio eli input resoluution pitäisi edelleen olla n.1000ppi silloin.