Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Paperikehite

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Mahe, 3 Lokakuu 2017.

1. Mahe

Mahe Member

454
    3
    18
    Jos saisi pimiön vihdoin käyttökuntoon ja pääsisi vedostamaan, niin mikäs olisi hyvä paperikehite moniastepapruille? Kriteereinä tässä vaiheessa lähinnä varastoliuoksen hyvä säilyvyys ja riittoisuus.

Tuskin tulee niin säännöllisesti / usein mentyä kellariin että kannattaa puoliksi käytettyjä litkuja säilöä, joten litkut tulee varmaan sekoiteltua joka kerta erikseen.

2. Jojje

Jojje Member

770
    24
    18
    Moniastepaperille kelpaa ihan samat kehitteet kuin yksiastepapereillekin.
    Ei vanhassa Agfan (Adox) Neutolissa mitään vikaa, muttei se avattuna iankaiken säily, prosessia voi viivästää suihkauttamalla vajentuneeseen pulloon butaania tai muuta sellaista.
    Tuppaa vaan olemaan kallista jo sekin meikäläisissä kaupoissa, Ilfordeista puhumattakaan.
    Olenkin itse ajatellut, että jahka taas joskus urkenen pimiöön, pitää sitä ennen tilata tavara jauhemaisessa muodossa, tuolta saattaisi löytyä kustannustehokas ratkaisu: https://fomaobchod.cz/chemicals/positivedevelopers/powder/

3. BenKaila

BenKaila Well-Known Member

796
    372
    63
    • Kodak Dektol jauhe > varastoliuos 3,8 L
    – Varastoliuos voidaan laimentaa mieltymysten mukaan 1+1 / 1+2 / 1+3 jne.
    – Antaa erittäin syvän neutraalin mustan. Varastoliuos säilyy hyvin.
    http://main.lens-capp.com/2015/03/darkroom-advice-kodak-dektol-working-solution/
    Esim. täältä: https://www.fotoimpex.de/shopen/chemistry/kodak-dektol-pro-to-make-378-liters-1-gallon.html

4. VLphoto

VLphoto Well-Known Member

226
    284
    63
    Ilford on kallista, jos pullon hintaa katsoo, mutta litrasta tiivisteestä tekee 10litraa kehitettä, jolloin litrahinta on 2,30€.

5. TKa

TKa Well-Known Member

2 978
    238
    63
    Harrastus voi olla kalliskin, kunhan harjoittelee digivehkeillä ensin ainakin 10000 kertaa, että tietää mitä haluaa saada aikaiseksi. Oikeasti.

6. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48
    Onkohan kukaan laskenut, mitä yhden kunnon vedoksen tekeminen maksaa negan valottamisesta alkaen? Mulla ei laskupää siihen riitä. Koko prosessiin kuluu kumminkin aikaa, tupakkia ja sydänverta ym. siinä joku paperikehitteen kustannus on aika marginaalinen. Mulla menee mielummin viemäriin vähänkin epäilyttävä, jopa vähänkin käytetty paperikrhite, ettei homma ainakaaan siitä mene pieleen.

7. VLphoto

226
    284
    63
    [quote="Juha Koli" post_id=856034 time=1507181009 user_id=568]
    Onkohan kukaan laskenut, mitä yhden kunnon vedoksen tekeminen maksaa negan valottamisesta alkaen? Mulla ei laskupää siihen riitä. Koko prosessiin kuluu kumminkin aikaa, tupakkia ja sydänverta ym. siinä joku paperikehitteen kustannus on aika marginaalinen. Mulla menee mielummin viemäriin vähänkin epäilyttävä, jopa vähänkin käytetty paperikrhite, ettei homma ainakaaan siitä mene pieleen.
    [/quote]

Olisi hienoa nähdä laskelma tästä. Itse materiaalikulut ovat oikeesti todella pieniä filmikuvauksessa ja eniten menee rahaa kun tankkaa autoa kuvausmatkoilla ja syö, maksaa pimiön- ja studiovuokraa. Tietenkään rahaa ei kannata hassata :)

8. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48
    Olisi hienoa nähdä laskelma tästä. Itse materiaalikulut ovat oikeesti todella pieniä filmikuvauksessa ja eniten menee rahaa kun tankkaa autoa kuvausmatkoilla ja syö, maksaa pimiön- ja studiovuokraa. Tietenkään rahaa ei kannata hassata :)
    [/quote]
    Ei harrastuksen kuluja lasketa ;-)

9. Jojje

Jojje Member

770
    24
    18
    Esimerkiksi eräs paikallinen (Turku) liike pyysi litrasta Ilfordin kiinnitetiivistettä 43€. On se minusta vähän paksua jo.

10. Pan

Pan Well-Known Member

2 601
    1 311
    113
    Muistaaksen vuosi sitten Lahdessa juuri kuolleen liikennetoimittajan kaimaliike myi vastaavaa yli 50€. Sanoivat vaan, että eihän siitä tule kuin vähän yli 5€/litra valmista. Joten hain seuraavalla viikolla Fotoykkösestä pulverit.

11. VLphoto

226
    284
    63
    Nyt on suolasta hintaa.
    Macolla maksaa 5litraa pyöreesti nelisen kymppiä :D
    https://www.macodirect.de/en/chemistry/black-white-chemistry/paper-developing/paper-developer/4422/ilford-multigrade-developer-5l?c=707