Suokaa anteeksi dramaattinen otsikko. Tähän kuvaan liittyy tarina eikä se koske niinkään teollisuutta sinänsä, vaan enemmänkin sananvapautta. Olin bongannut tämän näkymän jo paljon aikaisemmin ja nyt kun oli oikea aika ja oikeat kamat mukana, niin pysähdyin kuvaamaan sitä tehtaan ohi menevän tien laidalta, vallin päältä. Objektiivina oli 300mm ja etäisyyttä tehtaaseen varmaan kilometri. Ollaan siis kaukana tehtaa aitojen ulkopuolella. Kohta kurvaa paikalle teollisuusvartija ja kieltää kuvaamisen. Minä siihen, että tässä vapaa kansalainen ihailee auringonlaskua... Keskusteltiin sitten hetki ja vartija totesi, että "nämä on kuitenkin ohjeet", vaikka tiesikin taatusti ihan hyvin, etteivät ohjeet tässä tapauksessa aivan lain mukaisia olleet. Erottiin hetken päästä suht hyvissä fiiliksissä. Hän sai tehtyä työnsä ja minä sain otettua kuvani, vaikkakin jos vartija ei olisi häirinnyt keskittymistäni, niin olisin kyllä hollannut valotusta vähän toisenlaiseksi
Vs: Savupiipputeollisuuden illankoitto Aikasmoinen tulipalo jossain... Auringon värjäämänä pysähtyneitä tuulimyllyjä (voimaloita), samalla pienempiä, kohtuu hauskoja karikatyyrejä rakennusten katoilla, komeesti hämärtyvässä vastavalossa. Eikös tää oo myös hyvinki tuttu liikennemerkki "taajama", tässä kohtaan uudistettuna, realistisemmalla rikin keltaisella taustavärillään tehostettuna. Kuva taitaa kamppailla tuulimyllyjä vastaan, teho/hyötysuhde kiinnostaa aina reippaasti enempi kuin,... Mikä?
Vs: Savupiipputeollisuuden illankoitto Valitettavasti flickerin kuvat on blokattu asiakkaan tieturvan toimesta, joten itse kuvaan en nyt pysty ottamaan kantaa millään tapaa, muuten kuin että tuntuu olevan jo aika moni joka linkkaa kuvia flickeristä ja jota siis eivät näy. Mutta se nyt on minun päänsärkyni. Mielenkiintoista että teollisuusrakennuksia ei saa tänä päivänä kuvata, tai niitä ei saa tulla kuvaan mukaan, tällaisen lain kirjaimen kohta olisi ihan hyvä saada ns. mustaa valkoisella tyylisesti.