Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Panorama

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana anttifox, 28 Joulukuu 2005.

Jos tänne laitettavat kuvat saavat olla kooltaan vain 100 kilobittiä, niin miten ihmeessä pienennän suurella resoluutiolla ottamani panoraman niin, etteivät terävyys ja värit kärsi?

1. e-0r

e-0r

936
    0
    0
    Laita tänne pieni kuva, ja linkitä ihmisille isompi kuva.

2. e-Or sanoi:
    Linkittää voisin, jos minulla olisi kotisivut.

Kun katselen noita toisten lähettämiä kuvia, jotka ovat viestien yhteydessä, niin ihmettelen, voivatko ne olla kooltaan vain 100 kilobittiä. Yritin nimittäin lähettää semmoista 99 kilobitin kuvaa - toimin ohjeiden mukaisesti - mutten onnistunut. Eipä silti, kuva olisi ollut ankaran pakkamisen vuoksi muutenkin suttuinen.

3. e-0r

e-0r

936
    0
    0
  4. www.fotopic.net on myös toimiva, löysin sen vasta äskettäin. 250mb ilmaista tilaa.

5. Annamaija kirjoitti:
    Pitää näköjään paikkansa - siis 250 megaa ilmaista tallennustilaa. Sitä luokkaa säiliön pitää ollakin, jotta nykyisten standardien mukaiset kuvat mahtuvat johonkin näytteille.

Kiitos vihjeestä.

6. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Todettakoon vielä, että kyse on kilotavuista, mikä on ihan eri asia. Yksi tavu koostuu kahdeksasta bitistä ja pystyy esittämään esim. yhden pikselin punaisen värin määrän.

7. heksa

heksa Member

541
    0
    16
    En kyllä ole ihan sisäistänyt tätä sääntöä, ja aika useasti sitä rikotaankin..

8. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
    Elä suotta tunge ainakaan meidän kameralaukkulaisten takia minnekään 250 megan edestä kuveja ;)

9. ar

ar

432
    0
    0
    Ite oon käsittäny homman näin. Jos linkittää kuvan näkymään viestiketjussa toiselta palvelimelta niin silloin olisi hyvä noudattaa kyseisiä rajoituksia. Tällöin latausajat pysyy kohtuullisina, ei tule sivuvierityspalkkia jne...
    Vähän sama homma kuin lataisi kuvan kl:n palvelimelle. Sitte jos laittaa pelkän linkin josta aukea kuva uuteen ikkunaan ei tartte mitään rajoituksia.

10. Ainahan nämä näytöltä katseltavat kuvat on kompromisseja suuntaan jos toiseen. Mutta kyllä siihen 100 kilotavuunkin saa ihan valokuvaa muistuttavan kuvan mahtumaan.
    Itse en ole linkittänyt ulkonta tänne yhtään kuvaa, eli olen tyytynyt noihin kuvan/tiedoston koko rajoihin kun katselen itsekin kuvia mielummin niin kun linkin kautta. Tietty pitäää miettiä tarkoin mitä sille web kuvalle tekee.
    Paljon pieniä detaljeja sisältävä kuva on vaikeampi pakata kun yksinkertaisempi kuva.

Kannattaa miettiä muutenkin tarkkaan mitä kuvalle tekee. Esim photarilla saa kyllä tiedoston kasvamaan huikeisiin mittoihin jos kuvaa käpistelee miten sattuu..

Mä tyydyn yleensä vaakakuvissa noin 600-700 pikkelsin leveyteen ja pystykuvissa yleensä 600 pikkelsin korkeuteen,eli järkkärin kuvasuhteella kooksi tulee tasan 600*400 pikseliä.

Save for web toiminolla kuvan pääsee pakkaamaan 1%:n tarkkuudella haluttuun kokoon niinkun varmaan tiedätkin. Mutta jos photari näyttää tied. kooksi esim tasan 100 kilotavua wintoosa ymmärtää sen hieman suurempana koska näyttää paljonko kuva varaa levyltä tilaa kaikkineen.. Itselle on käynyt monesti niin että kuva ei suostu siirtymään tänne niin on menny just vähän yli sen 100kB:n

Panoramat on tietty hankalia!!