Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tarroja diakehyksiin tai jotain muuta

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana kto, 19 Lokakuu 2007.

1. kto

kto Well-Known Member

2 610
    105
    63
    Tuli eteen paha ongelma eli pitäisi merkitä diakehyksiin kaikenlaista arkistoasiaa. Tusseja en viitsisi käyttää, joten mieleen tuli esim. lasertarrat. Averyn mallistosta löytyikin jotain, mutta ei näyttänyt olevan yhdenkään konttoritarvikemyyjän luetteloissa.

Oisko kellään tietoa saatavuudesta? Toki huomenna pitää juosta noi kirjakaupat läpi, kamerakaupoissa taitaa olla vain muistikortteja.

Tai tulisko mieleen jotain muuta ideaa, millä voisin merkitä diakehykseen jonkun tunnisteen, jolla voisin "merkitä" dian kuvaustietojen jäljittämistä varten? Vai pitääkö taipua ja kirjoittaa käsin.

K

2. motris

motris Well-Known Member

4 931
    787
    113
    Vs: Tarroja diakehyksiin tai jotain muuta

Oman kokemuksen mukaan laser-tulosteet ja muovi on huono yhdistelmä. Oon monta kertaa repiny papereita toisistaan, jotka on säilytetty muovikansioissa tms. ja tulostettu laserilla. Tää on ihan mutu-tietoa, mutta itse tulostaisin ennemmin mustesuihkulla. Ja sellaiseen soveltuvia tarroja löytyy varmaan joka kirjakaupasta.

3. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Vähän vanha aihe, mutta tuli mieleen, että Kameraseurojen Liiton  toimistossa taitaa olla sopivia tarroja vielä myynnissä.  www.sksl.fi

4. Vs: Tarroja diakehyksiin tai jotain muuta

Mä en usko että tarrojen liima kestää montaakaan vuotta. Tussilla numerot kehyksiin vaan.

5. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Tämä totta..... tarrat ovat esim. näyttelyyn lähetettyjä kuvia varten. Ei arkistoitavaksi. Harva tussikaan muuten kestää vuosia, arkistokelpoiset ovat ihan erikseen.  Piirtokalvotussit häipyvät vuodessa.

6. Vs: Tarroja diakehyksiin tai jotain muuta

Jotkut liimat kestävät hyvinkin. Töissä oli aikanaan dymon tarrakirjoittimella tehtyjä merkintöjä paljonkin ja pirulaiset irtosivat parin vuoden päästä. Brotherin tarkkakirjoitin (dymoa vastaava) taas on kestänyt noin 10 vuotta ja vielä tukevasti kiinni, samoin jälki ok. Aika näyttää miten pitkään kestävät, mutta olen jo nyt hieman yllättynyt.

Arkistointiin noista ei tietysti ole eikä kirjoittaminenkaan ole kovin nopeaa puuhaa kynään verrattuna.

7. kto

kto Well-Known Member

2 610
    105
    63

Kiitos vastauksista!

Ostinkin jo asialliselta vaikuttavan tussin, mutta ei noi diat oo senkään avulla itsestään kehyksiin juokseet;)

Tarrat tuli mieleen siksi, että printtais yhdellä arkilla tunnisteet pariin sataan diaan, mutta kai niidenkin liimailuun menee aikaa.

Toisaalta, jos Kodachrome 25sta vielä saisi, jättäisin tunnisteet miettimättä ja hankkisin komean leimasimen, jolla junttaisin jokaiseen pahvikehykseen "copyright ympyrän" + taitelijanimen tai jotain vastaavaa.