Tässä muutama useasta kuvasta rakennettua panoraamakuvaa. Kaipaan rakentavaa palautetta. Mikä toimii, mikä ei.
Vs: Panoraamat Minä tykkään kyllä näistä kaikista. No, ehkä nro 1:sen alareunaa kannattaisi harkita uudelleen. Kakkosessa on paras sommittelu. Kolmosessa paras tilantuntu ja joka on vielä luontevan oloinen. 4:ssa on käytetty hienosti epäterävyyttä.
Vs: Panoraamat Minä tykästyin ensimmäiseen. Minusta etuala maaruskineen luo upean syvyysvaikutelman kuvaan.
Vs: Panoraamat Hienoa panoramaa, vaikka itse usein vierastan näin leveää. Makuasia. Ykkösestä tekee vahvan kuvan keskelle sommiteltu poronsarvi. Kakkosen kiiruna tms voisi ehkä toimia paremmin ilman vahvaa liikeepäterävyyttä, mutta se että se on siinä tekee kuvasta keskiverto maisemakuvaa paljon kiinnostavamman. Kolmonen ok maisemakuva, hyvä sinänsä, mutta ei mitenkään niin erityinen tässä joukossa. Nelonen on hieno miljööpotretti, ja edukseen poikkeava panorama.
Vs: Panoraamat Kiitos! Ykkösessä alareunaa voisi tosiaan hieman rajata. Kakkosessa on kiiruna. Kuva on hyvin iso, joten siitä saisi ison tulosteen tehtyä. Kiiruna itsessään ei ole liike-epäterävä muusta kuin siivenkärjistä. Saman saisi myös istuvalla kiirunalla. Kolmosessa itseäni viehättää tunnelma. Nelosessa panoraamojen paras puoli pääsee oikeuksiinsa eli syväterävyydenhallinta.
Vs: Panoraamat Sori. Se oli tämä foorumi-softa, kun teki kuvasta sellaista muhjua, että lintu näytti ihan blurrilta. Katsoin uudestaan suoraan tuolta sun kansiosta. Upea kuva! Kolmannen kuvan tunnelmakin välittyy paremmin parempilaatuisesta kuvasta.
Vs: Panoraamat Minusta kaikki ovat aivan OK panoraamana, paitsi nelonen, jossa on selkeä pääkohde kohtalaisen lähellä kameraa. Minusta panoraamakuvan luonteeseen kuuluu laaja yleisnäkymä, eikä silloin mielestäni suurin osa kuvasta voi olla epäterävä. Laajakangaselokuvat ovat taas toinen juttu. Neloskuva muistuttaa sellaisen ruutua.
Vs: Panoraamat Aika ahdas määritelmä sulla. Auttaisiko neloskuvan kohdalla, jos sitä ei kutsuisi panoraamaksi? Vai onko se nyt vaan niin ettei noin voi olla?
Vs: Panoraamat Ei se ole edes minun keksimäni määritelmä. Panoraama tulee kreikan pan (kaikki) ja horama (näkymä) -sanoista, eli yleisnäkymä. Jos suurin osa kuvasta on epätarkka, niin silloin ei ole kyseessä yleisnäkymä. Panoraamaformaattia neloskuva kyllä on.
Vs: Panoraamat Makuasioista ei voi kiistellä, vai oletko sitä mieltä, että minun näkemykseni ja mielipiteeni on väärä?
Vs: Panoraamat Ei ole väärä, mutta ahdas. Minusta tausta voisi olla vieläkin epäterävämpi. Hieno kuva kuitenkin. Kapa P.s. Et kysynyt minulta, mutta vastasin silti.
Vs: Panoraamat No 4 viehättää minua sävyineen, että osaakin olla rauhaisa kuva. Ykkönen minusta yksi miljoonien ruskakuvien joukossa jossa panoraama ei tuo oleellista parannusta kuvaan, olisi toiminut muutenkin. Eikä tämä henk.koht. vaan oma syy, tullut selattua netin lapinkuvia ähkyyn asti. No 2 lentävä otus (riekko, kiiruna?) tuo muuten tylsähköön maisemaan sen jutun, hieno tämäkin. No 3 mainio sommittelu, maisemakuvauksen oppikirjasta. Yhteenvetona loistavia kuvia, näitä olisi ilo päästä katsomaan isoina printteinä. Jatka hienoa työtäsi, arvostan teitä jotka näin hienosti luontoa kuvaatte.
Vs: Panoraamat Kiitos rakentavasta palautteesta! Ykkösestä olisin halunnut jo kuvausvaiheessa kuvata korkeammasta kuvakulmasta, mutta siihen ei ollut saumaa. Jatketaan työtä