Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Panoraamakuvauskalusto

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Jaava, 8 Elokuu 2017.

  1. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 446
    145
    63
    Meikä on etsinyt muutamiin primeihin tuon pyörähdyskohdan ja laittanut pahvinpalalle muistiin ja kameralaukun lokeroon. Zoomeihin voisi taasen etsiä muutamaan polttoväliin, joilla sitten pelaisi. Noita pyörähdyskulmia en ole edes ajatellut, sillä noin kolmasosan kun kuvaa ruudusta päällekkäin, niin homma on hanskassa. Ei se ole niin tarkkaa. Ei se ohjelma kysele, montako astetta olet pyöritellyt, se etsii vain sopivat tartuntakohdat.

    Kapa
     
  2. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 446
    145
    63
    Ei. Kolmasosan kun silmämääräisesti kuvaa päällekkäin, niin ollaan jo turvallisilla vesillä, yleensä vähempikin kelpaa. Ohjelma etsii niitä tartuntapisteitä, eikä välitä pyörähdysasteista.

    Kapa

    p.s.

    Tuli tavallaan tuplana tuo vastaus, kun ei ensin näkynyt tuo ensimmäinen.
     
  3. Jaava

    Jaava Active Member

    1 462
    0
    36
    Noi taulukot edellä oli vaan ihmettelyä ennen kuin sain indeksointi-rotaattorin käsiini. Mietin mihin indeksit riittää kun veivaan zoomista erilaisia polttovälejä. Niin kuin taulukosta näkyy alkaa tulla erityisen ahdasta pidemmillä polttoväleillä ja indeksit loppuukin viiteen asteeseen. Tuo mainittu kolmannes kuvan leveydestä näyttää olevan yleensä suositus päällekkäisyydestä ja ainakin sekä Affinityn että Lightroom:n stitserit saa sillä hyvin kuvat paikalleen. Paitsi yhteen sarjaan tuli liikaa valkoista seinää ja LR otti koko panoraamaan vain 3 ruutua.

    Rotaattori muuten toimii hyvin ja helpottaa kummasti panoraaman kuvaamista, kun ei tarvi edes katsoa etsimeen pyörittäessä ​kameraa seuraavaan kuvausasentoon.

    Kun olen harjoitellut kotona, niin olen ottanut kuvan toiseen laitaan ikkunan, josta näkyy valoisalle pihalle ja toisessa laidassa on mun työnurkkaus pimeine sokkeloineen. Tuo vaatii melkoista dynamiikkaa kameralta tai sitten HDR-kuvia. Aurinkoisella säällä mä olenkin ottanut 5 kuvaa yhteen HDR kuvaan 2 stepin välein, jotta sekä vaalea että tumma pää tulee kennolle kunnolla. Tämä poikikin seuraavan ongelman: Jos panoraama koostuu vaikka viidestä kuvasta, jotka otetaan peilin lukituksella, niin mun pitää muistaa painaa 5 kertaa (HDR-kuva!) per indeksi kaukolaukaisijaa (siis yhteensä 25 kuvaa). Tämä näyttää olevan mulle lähes mahdotonta - joka kerta tulee epävarma olo, kun ajatus ehtii lipsahtaa aivan muihin aiheisiin. Pitäis vissiin automatisoida koko prosessi:)
    LR tekee kyllä ihan hyviä panoraamoja, kunhan jaksan muistaa ottaa kaikki kuvat:)

    Tai onhan mulla rutistavaakin:
    Seuraava ongelma onkin sitten itse stitsausohjelmassa: Affinity ja LR on kyllä helppokäyttöisiä, mutta eivät tarjoa kovin paljoa mahdollisuutta vaikuttaa lopputulokseen. Olenkin katsellut hieman monipulisempaa ilmaisohjelmaa. Esimerkiksi ​Hugin nimistä: "​If you need to stitch photos that were taken at a different angle, probably this would be the perfect software for you as it has a lot of options regarding projection and field of view.", "​it is being used by a large number of photographers when they need high-resolution panoramic shots. It’s a fact that Hugin prioritizes customizability & advanced functions, and thus it’s more or less for professionals.".
    Oiskohan jo ylilyönti tällaiselle harrastajalle:) ... tai vaan harrastelijalle.
     
  4. Jaava

    Jaava Active Member

    1 462
    0
    36
    Pitihän toi Adlatus CB-52 Gimbal​ pistää tilaukseen Saksan Amazonista hintaan 125EUR (kauppa sanoi ettei ole toimituskuluja). On tuo nyt ainakin kalliimpi kuin aiemmin ostamani kiinalainen (SHOOT, jota en ole vielä edes saanut).
    Tämä: ​​​https://www.amazon.de/Adlatus-CB-52-Schwenkkopf-Schnellwechselplatte-Transporttasche/dp/B01MXT75R1?language=en_GB
    Se on kait niin, että noisa halvoissa ja halvahkoissa piilee aina riski saada sutta ja sekundaa. Riskillä mennään.


    PS. Kysyin Justino:lta, Amazon:n kauppiaalta, mistä tämä tuote on peräisin. Tänään tuli vastaus: No Kiinastahan sekin sitten on. Huh, huh.
     
  5. Heiskis

    Heiskis Member

    257
    6
    18
    En ole vuosiin seurannut digikameroiden kehitystä...joten olisiko porukoilla suositusta digikamerasta stiching maisema panoraamoja varten.

    Pitäisi siis olla hyvä ja halpa ja toivottavasta riisuttu turhasta "auto sitä ja auto" tätä tekniikasta.

    kennon pitäisi olla hyvä -....Favoen kenno tms???

    Ja olisi kiva jos kenno ei olisi hirveän syvällä kameran sisällä (rajoittaa 4x5 laajakulmien käyttöä).
     
  6. Jaava

    Jaava Active Member

    1 462
    0
    36
    Tossa tuli ykskaks sellaset vaatimukset, että oksat pois! :) Mä en pysty antamaan suositusta yhteenkään alakohtaan :)
    Muuten noiden laajakulmien käyttö voi olla ongelmallista panoraamoissa. Kinokennoilla eivät suosittele alle 30-asteen laajiksia.

    Mä otin eilen noin 100 kuvaa (yhden tason) ​panoraamaa varten. Kuvasin jokaista kuvaa 5 kappaletta (bracketing) 2 stopin eroilla ja sitten kameran käänto 10 astetta (vain tällä tavoin sain kameran valottamaan mittarin mukaan jotakuinkin oikein kaikissa kuvakulmissa).
    Kerran menin laskuissa sekasin ja jouduin jatkamaan saman kuvakulman toiseen kertaan, jotta kamera pääsi taas ensimmäiseen kuvaan (lyhyin valotusaika). Horisontin suoristuskin jäi tekemättä, eikä se tietysti ollut aivan kohdallaan. Tarkennuksen tein, mutta se tuli liian lähelle ja käytin aukkoa 4, jolloin kuvat ilman lähikohteita oli hieman epäteräviä (ja niitä oli suuri osa). No tämä heijasteli HDR käsittelyyn ja seuraavaksi stitsaukseen. Meni sadan kuvan setti aivan harakoille. Että tällaisten propleemien kanssa meillä rövelletään:) - nyt 24 tunnin jälkeen ei inhota enää kovin pahasti.

    Tästä suivaantuneena tutkiskelin intervalometrin asetuksia (Yongnuo TC-80N3a). Olis hyvä saada kamera ottamaan peilin ylösnostolla kaikki 5 (HDR:iin käytettävää) kuvaa yhdellä napin painalluksella (ja vielä piippaavan kun kaikki 5 on otettu). Tohon ​Yongnuo:n laitteeseen saa sekä ajan laukasujen välille, että otettavien kuvien määrän, mutta se ei taida osata hoitaa peilin ylösnostoa seuraavan viiveen tekoa. Siis ennen varsinaista valotuksen alkamista. Yritin muistella kuinka toi meni tähtikuvauksessa, mutta ei muisti näköjään kanna niin pitkälle.
    Pitää tutkia asiaa vielä.

    Pitäsköhän tehdä tsekki-lista panoraamakuvaukseen, kuin lentäjillä, joka käydään läpi ennen kuvauskohdetta :)

    Edelleen odotan saapuvaksi Kiinasta (sit vasta pääsen tosipanoraamoja kuvaamaan:):
    - ​L-rauta, arvioitu saapumisaika 28.8 - 2.10
    - ​Gimbal SHOOT​​, arvioitu saapumisaika 7.9-27.9 (ei voi käyttää panoraamoihin, prkle vaikka tuotekuvista katsoen näyttää siltä)
    - ​Nodal slide 200mm Arca-Swiss​, arvioitu saapumisaika 12.9-16.10
    - ​Gimbal ADLATUS, Tilattu
    Ja kait mun täytyy joku monipuolisempi panoraama-ohjelmakin hankkia.
     
  7. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 679
    61
    48
    Kuulostaa kivalta harrastukselta. Toisaalta nykyaikaiset panoraamaohjelmat ovat niin hyviä, että visuaalisesti ihan yhtä hyvän kuvan saa useimmiten ottamalla käsivaralta 3 tai 4 ruutua.
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    18 688
    51
    48
    Eikö silmin katsottu ja koettu kuva olekaan vain visuaalinen? Kuvia voi nähdä myös mielessään vaikkapa kirjaa lukien. Kai muukin tieto kuvasta kuin silmin nähty voi siten muuttaa ja lisätä valokuvankin kokemista, ehkä jopa näkemistä? Tämä taisi mennä semantiikaksi.
     
  9. Jaava

    Jaava Active Member

    1 462
    0
    36
    Otin aikoinaan ekan panoraaman Lapissa tunturiylängöllä käsivaralta (90-luvulla ekalla digi-räpsyttimellä). Siinä ei ollut lähikohteita näkyvissä ja valokin sattui olemaan hieman harmaa (kummatkin helpotti tilannetta). Kyllä siitä kuitenkin ihan kuva tuli Canonin mukana tulleella stitsaus-ohjelmalla.

    Suurimmat ongelmat itse panoraama-kuvaan liittyen ovat olleet suuret kirkkausvaihtelut eri kuvasuunnissa ja kuvan lähikohteiden näkyminen.
    - Kirkkausvaihtelut voi ratkaista vaikka HDR-kuvauksella, mikä ei oikein tahdo onnistua kunnollisesti käsivaralta (ainakaan jos kuvataa peilin lukituksella ja pisimmät ajat on sekunteja).
    - Panoraama ilman lähikohteita taas jää helposti aika pliisuksi. Lähellä olevat kohteet asettaa toisaalta vaatimuksia akselille, jonka ympäri kameraa käännetään (nodal point), sekä aukolle ja ajalle: Jos käyttää suurta aukkoa, niin syväterävyysalue rajoittuu, jos taas pientä, niin suljinajat karkaa käsikuvaukselta helposti käsistä.
    Jos lähikohteita haluaa panoraamaan, niin nodal point on oltava kohdallaan tai kuvan kohteet muuttaa paikkaa eri kuvaussuunnissa. Tätä ei oikein pysty ohjelmallisesti korjaamaan jälkikäsittelyssä, eikä kuvaus onnistu kunnolla käsivaralta (nodal point:n läpi menenvä akseli ei pysy paikallaan ).
    Myös kuvan korkeus tulisi olla sellainen (useimmiten), että kuvat on otettava kamera kyljellään, jolloin niitä joutuu ottamaan useampia rivissä (vaakasuuntaan). Niin tai sitten päällekkäin pari rivillistä, jolloin käsivarainen kuvaus tulee yltiöhankalaksi. Varsinkin tällaiselle papparaiselle.

    Mä haluaisin uuden täytteen mun 83cm x 60cm raameihin, mutta uupuu vielä kuvauskohde. Tarkoitus olis saada sellainen kuva, jota pystyy katsomaan myös aivan läheltä (siinä on oltava mielenkiintoisia yksityiskohtia) (printtaus luokkaa 300 ppi). Tää vaatii kahdessa rivissä otettua panoraamaa ja ainakin kaksi rinnakkaista kuvaa per rivi mun kameralla.
    Niin ja unelmissa on olleet myös muutaman metrin kuvat:)
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    18 688
    51
    48
    Suosituksia on helppo antaa, jos edes osittain toiveet täyttyisivät. Tuosta Fujia pakettiin. https://www.fujifilm.eu/eu/products/digital-cameras/gfx/model/gfx-50s

    (Millainen hyvä kenno oikein on - määrityksen puutteen vuoksi siinä on kummallinen lueteltu vaatimus.)

    Kaikki keskikoon digiperät tsekkaamaan, koska halpa piti olla. Monta muutakin ominaisuutta varmasti täyttyy.
    https://www.digitalback.com/product-category/0-pre-owned-digital-backs/
    http://www.ebay.de/itm/PhaseOne-H20-16MP-Digital-Back-Hasselblad-V-Mount-Exc-Works-NR-/162631706611?hash=item25dd9ae7f3:g:~CsAAOSwjg1ZkhAy
     
  11. Jaava

    Jaava Active Member

    1 462
    0
    36
    Nonnii, nyt alkaa kalusto näyttää panoraamakuvaukseen käypäseltä:
    Nyt on panoraamapää (ADLATUS CB 52) ja Arca Swiss tyyppinen 200mm pitkä nodal slide (XILETU NNR-200) tulleet ja vehkeitä voi jo sen verran kokeilla, että muodostuu käsitys vakaudesta ja käypäisyydesta panoraamakuvaukseen:
    Hyvältä tuntuu ja jämäkältä, kaikki osat alumiinia. Yltää aivan varmasti ton mun kannettavan Manfrotto 055-jalustan vakauteen. Nodal point:n pääsee säätämään kaikkien kolmen akselin suhteen, joten kuvia voi tällä ottaa useammassa kerroksessa (ilman pelkoa kohteiden liikkumisesta toisiinsa nähden).

    Tuota panoraamapäätä (ADLATUS CB 52) kaupataan keinupäänä (gimbaalina), mutta sen rasvat taitaa olla sen verran jä'ykkiä, että nivelien liikkeet on hieman jähmeät. Panoraamakuvaukseen se sopii kuitenkin vallan hyvin, kun ei tarvi seurata mitään nopealiikkeistä.
    Keinuosan pystyvarren kolous on muuten Arca Swiss yhteensopiva, joten Nodal slider:n tai L-raudan saa myös siihen kiinni (jolloin keinuosan vaakavarsi jää kokonaan pois). Onnistuneeko enää nodal point:n säätö. Vaatii tällöin kuitenkin Arca Swiss double clamp osan tuohon väliin.

    Kun vielä saan L-raudan, niin pääsee kuvaamaankin.
     

    Liitetyt tiedostot:

  12. Jaava

    Jaava Active Member

    1 462
    0
    36
    Tiedoski heille, jotka haluais käyttää kiinalaista keinupäätä panoraamakuvaukseen: heidän tuotekuvistaan ei välttämättä käy ilmi oikea mitoitus.
    Mun aluksi tilaamalla SHOOT ST-360 merkkisellä (kiinalainen) ei panoraamat onnistu, joissa näkyy lähikohteita, kun ei voi säätää objektiivin nodal point:a keinupään pystyakselille (3,5 cm sivussa, kts. kuva). Siinä tuli mukana manuaali, jossa on alaotsikko "360 manual shot", eikä yhdestäkään manuaalin kuvasta käy asianlaita ilmi - päinvastoin jopa piirroksessa on yritetty harhaanjohtaa. Lisäksi SHOOT:n keinuvarren kiinnityksen mitoitus on erikoinen, eikä siihen sovi ARCA SWISS clampit (kts. kuva).


    No sopiihan tuota SHOOT:a käyttää sitten mun 600mm putken kanssa. Jos on tarvetta (olen tullut toimeen yksjalan kanssa).

    ADLATUS (myös kiinalainen) sen sijaan on aivan mahtava panoraamakuvaukseen. Perhana että ovat tehneet kiinan pojat hyvän tuotteen!
     

    Liitetyt tiedostot:

  13. Jaava

    Jaava Active Member

    1 462
    0
    36
    Kyllä kesti L-raudan tulo Kiinasta!
    Tältä näytti paketinseuranta:
    • 12.8.2017 18:21 Your order is confirmed and we'll let you know when it's on the way
    • 14.8.2017 12:01 Your order is on its way
    • 8.9.2017 19:01 Item being sent to [SHENZHEN] Logistics Centre
    • 14.9.2017 10:58 Start shipment + leave
    • 24.09.2017 15:17 Lähetys on saapunut kohdemaahan HKI VANTAA 01000
    • 26.09.2017 10:59 Lähetys on rekisteröity HELSINKI 00000
    • 27.09.2017 09:01 Lähetys on noudettavissa Postin noutopisteestä
      saapumisilmoituksella tai lähetystunnuksella.

    Panoraamakalusto l. raana
    No nyt on uusi panoraamakuvauskalusto kuivatestattu, ei muuta kuin etsimään ensimmäistä kuvauskohdetta.

    Kun tuolla on mahdollisuus kompensoida sekä vaaka- että pystysuuntainen parallaksivirhe, niin pitää päästä kokeilemaan kohdetta, joka on ahdas (esimerkiksi sisäkuva) ja korkeutta sen verran, että joutuu ottamaan kahdessa rivissä/kerroksessa.
     

    Liitetyt tiedostot:

  14. JJJJ

    JJJJ Member

    255
    0
    16
    Hmm.

    On vissiin joku muukin tämän asian kanssa taistellut.

    Tässä ensimmäinen viritelmä asiasta http://jaakkolat.fi/www-jaakkolat-fi/valokuvaus/panoraama/#Mik%E4_on_panoraamakuva_


    Nykyään käytän oikeaa horisontintasaajaa.
     
  15. Jaava

    Jaava Active Member

    1 462
    0
    36
    Nyt kun on kokemuksia jonkin verran lakkarissa panoraamakuvauksesta, niin minusta optimi kalusto näyttää tältä:



    Oleelliset säädöt ja asetukset:
    • Horisontin taasaaja, jotta kamerajalustan jalkojen kanssa ei tarvitse yrittää tahkota. On oleellista saada kamera ja panoraamapää horisontin kanssa yhdensuuntaiseksi, jotta panoraamakuva ei kallistu.
    • Objektiivin "nodal point" tulee voida säätää kiertoakselien (vaaka- ja pystyakselien) keskipisteeseen, jos kameraa on pystyttävä kiertämään sekä pysty, että vaakasuunnassa. Tarvitaan siis säädöt x-akselin suhteen, y-akselin suhteen sekä z-akselin suhteen (akselit merkitty kuvaan). Tämä erityisesti, jos kuvissa näkyy sekä lähellä, että kaukana olevia kohteita.
    • Kameran vaakakulman asetus ja indeksointi: Liikuttelun apuna on hyvä olla "indexing rotator", jolla löytää helposti kulmat, missä kuvat tulee ottaa. Laitteeseen asetetaan kulma ( kuvauskulman vaatima kierto), jolla se indeksoi (minä olen käyttänyt täyskennoisella kyljellään ja 50mm objektiivilla 15-astetta) ja kunkin kuvanottokulman kohdalla laite sitten niksahtaa paikalleen kuvanottoasentoon.
    • Kameran pystykulman asetus, kun halutaan ottaa kuvia useammassa rivissä, on kameraa pystyttävä kiertämään myös vaaka-akselin suhteen. Rivejä on sen verran vähän, ettei indeksointia tarvitse.


    Muuta mieleen tulevaa:
    • Kun kameran pitää kyljellään, niin jotkin kohteet voi kuvata vain yhdellä rivillä.
    • Täyskennoisella kameralla optimiobjektiivin polttoväli on 50mm luokkaa. Tällöin kuvia ei tule kohtuuttomasti ja lopullisen tiedoston koko pysyy tolkullisena, eikä itse objektiivi vääristä perspektiiviä. 100mm polttovälillä olen taas saanut aikaiseksi panoraamoja, joiden tiedostokoko lähenteli gigatavuluokkaa. (Ennätys on 78 raw-kuvasta panoraama: 2.92GB, 16 bit tiff, 40278 x 15825 pikseliä)
      No voidaanhan tehdä myös makropanoraamoja, tai telepanoraamoja, joissa optimi on toinen.
    • Canon EF 50mm f/1.8 STM objektiivilla riittää 140mm arca-swiss kisko z-akselille. Sen sijaan Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM vaatii jo 200mm kiskon (mikä puolestaan alkaa jo varjostamaan lyhyellä objektiivilla).
    • Horisontti on aika tarkka ja virhe näkyy heti panoraamassa. Käsivaraisesti onkin vaikea saada kallistumatonta panoraamakuvaa. Horisontin tasaajalla saa säädettyä helposti tarkan horisontin!
    • Käsivaraisesti otettuna tahtoo aina jäädä kuvia, joita panoraamaohjelma ei pystykään yhdistämään. Yleensä kuvat ovat olleet tällöin liian vähän lomittain . "Indexing rotator"-laite on oivallinen apu tähän ja panoraamakuvauksesta tulee helppoa kuin heinänteko.
    • Jos objektiivin "nodal point" säädön jättää tekemättä ja kuviin tulee lähellä olevia kohteita, niin ne näkyvät kauempana olevaa taustaa vasten eri kuvissa eri kohdissa. Hyvä panoraamaohjelma pystyy korjaamaan tätä, mutta yleensä siihen jää kuitenkin jotain, joka ei ole kuvassa kohdallaan ja vaatii käsin tehtyä korjailua.
    • Jos kuvia on vain muutama, ne ottaa käsivaraltakin helposti, varsinkin jos kuvaan ei tule lähikohteita kaukana olevaa taustaa vasten. Sitten kun kuvia on kymmenen, niin alkaa olla jo vaikeaa ja jos vielä rivejäkin tuppaa enemmän kuin yksi menee laskuissa ja kuvien paikoissa sekaisin helposti.
    • Jos panoraaman yksittäiset kuvat ovat vielä HDR-kuvia (dynamiikkavaatimukset saattaa yllättää), niin käsivarakuvaaminen ei onnistu ollenkaan.


    Laitteiston hankintahinta muistitiedon perusteella:
    • Horisontin tasaaja: 70€
    • Indexing rotator: 50€
    • Panoraamapää: 120€
    • Z-akselin Arca-Swiss kisko: 20€
    • Kameran L-rauta: 20€
    Yhteensä 280€
     

    Liitetyt tiedostot:

  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    18 688
    51
    48
    Jalustan "keskuskuula", jossa yhden otteen lukitus, lie hyvä sellainen? Jos vain on jouhevasti toimiva malli. Vai kuinka hyödyllinen olisi ruuvein säädettävä malli, tuon tyyppinen: Manfrotto 338 Levelling Base - Digitarvike.fi

    Tällaisen bongailin. Rollei Mark II Panoramic Head 200
    https://www.amazon.de/Rollei-Panora...coding=UTF8&psc=1&refRID=32HPCW237JGWQP3T5STH
    Tossa hyvin kuvattuna. Rollei Mark II 360° Panoramic Head 200

    Ton Jaavan gimbaalin arvostelun kanssa (en vielä tutkinut mitä siinä sanotaan mutta mitähän Jaava on tänään siitä mieltä)
    Adlatus CB-52 Gimbal Stativkopf : Gimbal Stativkopf

    Ja sitten DIY.


    Sekä SKS:n gimbaaliesittely. (Saakelin Kovaa Satsia)



    Itselleni lähimpänä on kokeilla yhden tason liikuttelua ja panoraamaa. Jalustaosastoani tutkien huomaan ettei puutu kuin yksi säätökisko. (tommone vaikka) Kinokenno pystyssä ja niitä vaan tarvittavasti rinnan. Hahmottelin kuinka näin saadaan ikäänkuin keskikokoa aikaan. Ja kuinka esim kolmevitonen objektiivi laajenee 'kaksneloseksi' kun horisontaalinen kuvakulma muuttuu vertikaaliksi. Tai kasivitosesta tulee sellainen '55-58mm' tiukka normaali uudessa yhdistetyssä negakoossa 36x48mm. Ja on muuten valovoimat melkoisia oikeisiin keskareihin verraten.

    Aika on pian pian.
     
    Viimeksi muokattu: 4 Heinäkuu 2018
  17. Heiskis

    Heiskis Member

    257
    6
    18
    Huh huh,
    Xpan tai widelux - niin voisi keskittyä kuvaamiseen?
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    18 688
    51
    48
    Digi digi. Niin se vaan on. Hatunnosto toki niille jotka jaksaa keskittyä analogiseen puuhaan sen kuvaamisen jälkeen. On mullakin tossa keskaria ja isoa kokoa valmiina filmeineen. Myös 6x12 perä, mutta ei se digiä korvaa... eikä toisinpäin.

    Siinä ei minusta ole mitään huhhuhhuttavaa jos osaa liittää muutaman digiruudun toisiinsa.
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    18 688
    51
    48
    (Eikä löydy nodal-slidea keltään äkkiä. Joutuuko tässä tilaamaan. Odotellaan viikonlopun yli. Sigussa linkki ostoilmoitukseen.)

    Jaavaa ei ole näkynyt? Tainnut jättää juron foorumin. Oliko noi hongkongin ja shangain tilaukset päteviä. Mittatarkkuudet ja kiristysruuvien toiminta yms.