Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Panoraamakuvaus ja perspektiivi

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Jaava, 27 Lokakuu 2017.

1. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Mä luin jostain (foorumista), että Lightroomilla panoraama onnistuu arkkitehti-projektiossa (niin kuin sun vika kuva) vain, jos kuvakulma on alle 140 astetta.
    Toisaalla on annettu (LR spekseissä) suurin tiedosto- vai oliko se kuvakoko.

Millä aukolla sä olet kuvannut ... siis kuinka suuri terävyysalue kuvissa on?
    Sun kuvissa on myös paljon hyväkontrastista muotoa, jolloin sieltä löytyy hyviä kontrollipisteiden paikkoja.

Tuo Photoshopin panoraamatyökalu on kuulemma muuten sama kuin LR, mutta jotain asetuksia/säätöjä enemmän.

Mä olen katsellut jo kaupallisia työkalujakin:) - mutta taidan yrittää opiskella tota ilmaista Hugin Panoraamaa, jos sillä saisi.

2. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Innostuin pistämään Hugin Panoraaman etsimään kontrollipisteitä noista 100mm kuvista; 16 kuvaa per rivi (3 x 16 = 48 kuvaa).
    Kun ohjelma valmistui, se ilmoitti: "Added 2563 control points"

Aika ällistyttävistä paikoista tavalla se löysi niitä. Muun muassa tällaisia (mun silmälle aivan käsittämättömiä):

Kun tuolla 100mm objektiivilla kuvaa panoraamaa (mä käänsin kameraa vain 10 astetta kuvien välillä), niin saa olla aika tarkkana, että kaikkiin kuviin tulee sellaista tavaraa, jolla ne saadaan stitsattua yhteen (löytyy siis kontrollipisteitä).
    Ja näköjään ihmissilmällä ei tee mitään tässä touhussa.

Liitetyt tiedostot:

3. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63
    kun ohjelma löytää kuvasta 100% vastaavia pikseleitä, niin että myös viereiset pikselit ovat täysin vastaavia, syntyy yhdistävä kohta. Kun noita on tarpeeksi yhteen "hitsaminen" on helppoa. Vielä jos huomioi objektiivin vääristymät exif tietojen perusteella, niin aika hyvä lopputulos tulee..

Homma toimii tsaattisessa kohteessa, utta ei kuten esim. Kapan malliksi näyttämiä panoraamoja, joissa ihmiset liikkuvat mikään softa ei voi yhdistellä yhdeksi kuvaksi niiden eriaikaisuuden takia.
    Kameralla otettu panorama voittaa mennen tullen kaikki muut vaihtoehdot. edellä mainittu "kroppaava" panoraamakamera myös, mutta useasta eri aikaan otetusta kuvasta luotuna kuva on aina manipulaatio verrattuna yhden hetken valokuvaan. Enkä sano, etteikö sekin olisi sallittua ja ok, vaan ettei ole sama asia.

4. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Mä yritin löytyy omin silmin kontrollipisteitä kuvista, mutta eihän siitä mitään tullut. Kone on selvästi parempi algoritmeineen rapuamaan noita. Tuossa mun esimerkkitapauksessa ei ole annettu kuin läjä ( 48 kpl) kuvia (ei mitään järjestystä, joka kertoisi mikä kuva minkäkin pariksi ja miltä puolelta) ja kone (Hugin Panorama) haki kontrollipisteet (2563 kpl) yllättävän nopeasti.
    Tosin kyllä siltä jäi ainakin seuraavat kaksi kuvaa parittamatta:

Syynä luulisin olevan vasemmanpuoleisen kuvat puuttuvat yksityiskohdat, eikä niitä oikeanpuoleisessakaan ole alueessa, jossa kuvat ovat lomittain. Lisäksi, ja ehkä pääasiallisena syynä, on kuvan epätarkkuus vaalean seinän kohdalla (aukko 5.6 ja tarkennettu hieman pidemmälle).

Toisissa panoraama-softissa on toiminto "haamujen" poistamiseen. Jopa meren aallot on saatu näkymään terävinä puhumattakaan vilkkaasta kävelykadusta.
    Mutta onhan nää monesta kuvasta kasatut eri asia kuin instant kuvatut. Voisi luoda vinkeitä strategisia tilanteita kuvata joukkuepeli tällaiseksi stitsatuksi panoraamaksi:)

Liitetyt tiedostot:

5. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Tulimpa taas katsoneeksi Affiny Photo:n tutorial-videoita ja läysin esityksen miten näppärästi sillä voi korjata kuvassa esiintyviä vääristymiä (myös perspektiiviä). Täällä: https://vimeo.com/170633074

Ajattelin kokeilla sitä tohon 48-kuvan panoraamaan ja laitoin Affinityn laskemaan. Se sai kyllä yhdistettyä kuvat ja esitti preview:n, mutta sitten kun pyysin tekemään lopullisen version niin, tällaista se näytti 15 minuuttia ja mun kärsivällisyys loppui:

Kuvan kooksi se ilmoittaa: 45261 x 13825 pikseliä RGBA/16 - ProPhoto RGB
    Ja jatkuvasti muuttuvaa tietoa:
    Memory pressure: 111%
    Memory efficiency: 1329%
    Kun katsoo systeemin tilaa, niin CPU:t pyörii aika pienellä kuormalla, mutta muisti on 95% käytössä.

Liitetyt tiedostot:

6. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Kasattavan kuvan koko muistissa on siis viisi gigaa - kyllähän siitä saa kivan printin. Muistia kuluu käsittelyyn reilusti enemmän. Kun muisti on tiukalla, on myös koneen virtuaalimuisti tiukalla eli kovalevy on tiukilla ja se on pullonkaula.

Kuvia kannattaisi "kenties" pienentää ennen kasaamista...

7. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113
    Aukko oli 11. Tarkennus oikeanpuoleisen salaman jalustaan, jos oikein muistan. Jostain syystä kuva on melkoista suttua, johtuukohan kovasta pienennöksestä ja pakkauksesta. Piti oikein katsoa originaali RAWia, ja teräväähän se on. Tuo 35 millinen PC-Nikkor on oikein oiva peli tämmöiseen. Minulla viimeisin versio (optisesti paras, musta siirron säätönuppi), ja niitä saa melko edulliseen hintaan. Maksoin muistaakseni 130 €, mutta piti käyttää huollossa kiristyttämässä löystynyt siirto. Siitä 50€ lisää.

Kapa

8. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Tämä koko säie kuuluisi tuonne Kuvat ja kuvausvälineet / Kuvankäsittelynurkkaus puolelle. Tiedä mitä mä ajattelin, kun sen tänne sijoitin.

9. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Toiset työkalut osaa käyttää muistia niin, että isotkin panoraamat onnistuu.
    Kun kokeilin alotusviestissä ollutta 1x6 kuvaa, niin Affinity teki sen hetkessä ja muisti osoitti jotain alle 10%.

10. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 21 Maaliskuu 2019
  11. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Näkyy olevan RAM:a installoituna 32GB, josta 31GB käytettävissä.

12. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

13. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Oioin Affinity Photolla avausviestin kuvaa tän tutoriaalin mukaan https://vimeo.com/170633074 , mutta ei se nyt oikein näin käy. Menee hinkkaamiseksi kun yhden asian saa kohdalleen, niin toinen on poskellaan. Tähän päätin kokeilun:

Parempi on olla jokin perspektiivin korjaus, joka oikoo koko kuvan kerralla.

Liitetyt tiedostot:

14. Kasimir

9 684
    547
    113
    Laitas Jaava mulle originaalikuvat jiipegginä, ei liian isoina, ettei mene koko iltaa odotellessa RAWien avautumista, niin katson, voiko tuolle tehdä mitään Photarissa.

Kapa
    Laita vaikka WeTransferilla tuonne: martti.kapanen@pp1.inet.fi
    Jos et tunne WeTransferia, niin kuukkeloi nimellä . On ilmainen 2 gigaan asti. Ei turhan massiivisia liitetiedostoja s-postiin.

15. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

16. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63
    Juu, multa löytyi yksi tällainen vanha :)
    Selvästi softa ihan mäessä kun ei osannut häivyttää noita kävelijöitä :)

Liitetyt tiedostot:

17. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Tuo taitaa antaa jo ihan kunnollisen syväterävyyden. Noissa mun 5.6 aukoilla kuvatuissa on melkoisen epäteräviä alueita.

Laitoin sulle askartelutavaraa aika railakkaasti mun serverille URL osoitteeseen http://jaava.eu/Kuvia/Panoraamakoe/ (saa niitä sieltä kopioida toki kaikki kiinnostuneet)
    Tiedostot on kolmessa hakemistossa (25mm, 50mm ja 100mm) erillisinä jpg fileinä. Konvertoin ne LR:stä 80% kompressiolla.
    Kaikissa panoraamoissa on siis sama kohde ja sama kuva-alue.
    Kopioinnin joutunee tekemään omalle koneelle tiedosto kerrallaan klikkaamalla ja tallettamalla kuvan (mä en keksinyt muuta keinoa ja halusin pitää ne ilman paketointia):

1) Polttoväli 25mm: (1/45, 1/10 ja 0,3 sec at f/11 ISO 100) Alotusviestin panoraama 6 x 1 (6 kuvaa yhdessä rivissä). HDR:stä muunnettu jpg-kuviksi ja viimeisessä kuvassa kovasti kohinaa (olin ottanut HDR:n vain 2 alivalottunutta kuvaa).
    http://jaava.eu/Kuvia/Panoraamakoe/25mm/
    Yhteensä 21,8 MB

2) Polttoväli 50mm: (4 sec at f/5,6 ISO 100) Panoraamassa 9 + 10 (19 kuvaa). Alemmassa rivissä viimeinen kuva IMG_6658.jpg on "ylimääräinen" (otettu testaustarkoituksiin)
    http://jaava.eu/Kuvia/Panoraamakoe/50mm/
    Yhteensä 46,4 MB

3) Polttoväli 100mm: (6 sec at f/5,6 ISO 100) Panoraamassa 16 + 17 + 16 (49 kuvaa). Keskimmäisen rivin ensimmäinen kuva IMG_6677.jpg on "ylimääräinen" (pelkkää valkoista seinää, otettu testaustarkoituksiin).
    http://jaava.eu/Kuvia/Panoraamakoe/100mm/
    Yhteensä 94,6 MB

PS. Noissa kuvissa taitaa olla linssivääristymät oikaisematta.

18. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

19. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Hugin Panorama tutoriaaleista tuli vastaan tällainen opastus kuvien ottamiseen:
    Ihan ok ohjeita. No tähän minä rutisisin:
    Jos kuvassa on lähellä olevia kiinteitä kohteita, joiden takana näkyy paikallaan pysyvä tausta, niin ollaan ongelmissa jos objektiivin nodal point ei pysy paikallaan kameraa käännettäessä kuvien välillä. Sekä vaaka- että pysty-kierrosssa. Etualan kohteet nimittäin muuttaa paikkaansa kuvien välillä ja panoraamatyökalu joutuu keksimään miten se (sama etualan kohde eri paikoissa) renderöidään kuvaan.

PS. Ja kyllä Hugin:kin varottaa tästä näköjään:

20. Kasimir

9 684
    547
    113
    Löytyykö YLE AREENAsta? Mikä ohjelma?

Kapa