Tässä mietin ideaalia toiveitten välinettä enkä mitään arvottamisia. On yksi asia tehdä olemassaolevilla mitä haluaa ja ihan toinen huomata millainen väline olisi parempi. En mitään tuhon tuomioita huomaa. Lisäyksenä tähän, Näissä kroppimoodeissa tietenkin pitäisi olla kuitenkin tallennus halutessaan myös koko kennolla. On aivan älytöntä ettei tällaista Nikon ole kehitellyt vaikkei mikään estäisi. Ei yhtään mikään: se olisi pikku ohjelmointihommeli. (Ei ole tosin mikään muukaan merkki sellaista tehnyt, mutta sehän nyt ei varsinkaan lohduta.)
Siinä A7R3:ssahan on sama kenno kuin A7R2:ssakin ja melkein väittäisin parin vuoden rinnakkaiskäyttökokemuksella, että D810:stä otetaan Nikonin toimesta enemmän irti. Ei tuolla Sonylla uskalla muutenkaan keikalle lähteä, on se sen verran pilipalipeli. Pari vuotta on ollut messissä varakamerana, eikä ole kiinnostanut ottaa riskiä kokeilla sillä, kun varakameralle ei ole ollut tarvetta ottaa käyttöön. Vapaa-ajan juttuihin se on mukavampi, kun kulkee pienemmässä ja on kevyempi. Sen vuoksi kuvaan melkein kaikki vapaa-ajan jutut sillä.
En ole huomannut että A7r3:n kuvanlaatu olisi missään suhteessa D810 jäljessä. Tiedostot käyttäytyvät itseasiassa hyvin samalla tavalla. Merkittävin ero onkin se, että korkeammilla herkkyyksillä ISO1600 jälkeen A7r3 voittaa D810 menen tulleen. (Testien mukaan näyttää voittavan myös D850.) Eli se siitä "kennosta irti ottamisesta" Hiukan vaikea on myöskään ymmärtää käsitystäni Sonysta pilipalipelinä. Sehän on hemmetin tukevasti tehty, suljin reitattu samaan määrään kuvia kuin Nikonin ammattimalleissa jne. Keskustelua Sonyn ergonomiasta voidaan kyllä jatkaa, tosin ehkä toisessa keskustelussa. Mutta vaikka Nikonin kahva on myös minun mielestäni miellyttävämpi, niin ei nuo kuvat ole Sonyllakaan ergonomiaan kaatuneet. (Df:n kahva on 10x hirveämpi ja kestin sitäkin.) Kaipaan Nikonilta joitakin objektiiveja ja jos suoraan sanon, niin tunnepuolella D810 suljinääntä. Mutta sitä peilikameratekniikkaa ei kylläkään tule ikävä. Peilitön on joustavampi kamera harrastuskamerana ja tärkeissä tilanteissa Sonyn pomminvarma tarkennus kasvoihin tuntuu vakuuttavalta.
Panasonic on tehnyt Leican kennot, ilmeisesti myös FF-puolelle? Jos näin on, niin eihän tämä huhuttu Panasonicin FF-kamera nyt niin maailmoja järisyttävä muutos ole.
Menneeseen katsomalla näkee tulevan vai mikä logiikka on kyseessä? Entä huhuttu fujiyhteistyö kennon kehittelyssä? Onko Sony johtava kennokehittäjä ikuisesti?
Minä olen ajatellut Leican digeissä olleen tiettyä jälkeenjääneisyyttä ainoastaan verstaan hitauden takia enkä lainkaan siksi että se tekisi kennodiilit väärän yhtiön kanssa. Se viive kun kenno valitaan ja myöhemmin kameroita saadaan valmistuslinjalta ulos.
Ei CCD ole mitään jälkeenjääneisyyttä edelleenkään muuta kuin pikselipiippujen tyhjentämisessä ja signaalin jälkikäsittelyssä. Pikselikaivon pinta-alahan on parhaimmillaan 100% pikselistä, joten keräimenä sinänsä parempi kuin CMOS. Jos tavoitteena on ultimaattinen kuvanlaatu, niin miksei sitä voisi CCD:n varaan perustaa?
En osaa sanoa, ehkäpä ccd voi olla kuvanladun kannalta hyvä. Nyt kuitenkin keskustellaan Panasonicin mahdollisesta kinokennoisesta peilittömästä. Sellaista ei ccd kennon varaan voi rakentaa.
Tarkoitin oikeastaan sitä, että (aina) kun uusi Leica (M) ilmestyy, on siinä viimeistään toimitusten alkaessa kennoteknologia sukupolvea vanhempi kuin muilla merkeillä. Ehkä asia on samoin muissakin digileicoissa. Tämä lähti siitä kun annettiin ymmärtää että Panasonicin valmistamat kennot olisi heikkoja esityksiä... tai ei niin kaksisia.. eikun mikä sanamuoto .. ei "maailmoja järisyttäviä". (Eikö M9:ssä ollut Kodak?) (Vanha kuin Väinämöinen jo tuo Leican eka kinodigi.) ed linkitkin
Digitaalisessa M-malleissa Leican energia taisi mennä filmiajalta peräisin olevien objektiivien kennolla aiheuttaman vinjetoinnin ja heijastumien hallitsemiseen. Tässä ratkaisevia olivat kennon päälle asettuvat valoa ohjaavat mikrolinssit, ei kenno sinänsä. Sitten Leicalla on se modernimpi evf:llä variustettu täyskennoinen tosi-kolho-järjestelmä. Tämän esittelyn yhteydessä muistan että joku utelias oli kaivanut kameran sisältä esiin Panasonicin lätkillä olevia komponentteja. Ei olenkaan yllätys, onhan Panalla ja Leicalla toki pitkä yhteistyö pokkareiden, m43 objektiivien jne suunnittelemisessa ja valmistamisessa. Tuotteita on brändätty ristiin ja rastiin ja hintalappua hollattu aina sen mukaan mistä tuotemerkistä on kysymys. Voisi olettaa, että ristiinbrändääminen saa vain lisää kierroksia jos Pana täyskäri tulee myyntiin. Hiukan samalta siis näyttää Pana-Leica -leirissä kuin mitä on ollut Sonyn ja Zeissin kumppanuus.
(FT5) A new force is building up: Leica, Panasonic and Sigma are on board together on the Full Frame SL mount project! - 43 Rumors
(FT5) More Panasonic FF specs: Has Pixel Shift with 150 megapixel images, no 8K and new Panasonic manufactured sensor - 43 Rumors
Melkein suurin uutinen näissä uusimmissa huhuissa on, että Sigma on lähdössä tukemaan Panaa ja Leicaa SL-mountissa. Tuossahan olisi sitten melkein sama tilanne kuin on ollut Sony & Zeiss allianssissa, minkä ansiosta FE-mountin objektiivivalikoima saatiin muutamassa vuodessa erittäin kattavaksi. Kiire tulee CaNikonille... Huhuista välittyy se, että Pana on tosissaan SL-hankkeensa kanssa!
Sony joutuu laskemaan hintojaan, koska "leicaa" saa pian samaan hintaan. Nikon pienenee edelleen näillä merkein, jossa tulee noin kovia kavereita yhteenliittyneenä kisoihin. (Sehän on pienentynyt merkittävästi viime vuosina eli jonkinasteinen alasajo oli.) (Mikä AI, jussikn?)
Artificial intelligence (AI, koneäly) = käyttäjältään oppiva kamera, jostain lueskelin että tarkennusta voisi tälle opettaa
AI tuli Nikoniin jo -77 Jossain mainittiin myös Sigman L-mount rungosta. Tässä saattaa olla uusi "kameroiden maailmanjärjestys" pian totta. Siis noin muutaman vuoden kuluttua. Vanhat isot riutuu pieniksi. Niin kävi Kodakillekin. Tietenkään mitään tärkeää merkitystä tällä tuskin tulee olemaan valokuvaamiseen. Mutta vain tekniikan aiheenaan omassa lokerossaan mielenkiintoista. ed. Kazuto Yamaki confirms Sigma is going to make a Full Frame L-mount camera with Foveon sensor! – L mount system camera rumors and news
Parin vuoden päästä täyskäreissä on kauhea ruuhka kun CaNikonin R ja Z on vauhdissa ja myös PanaLeicaSigma alkaa olla todellinen vaihtoehto. Sony saa pistää parastaan jotta markkinaosuus säilyy kohtuullisena. Mutta meidän kannalta tämä on onni. Tuoteet kehittyy, on vaihtoehtoja, ja hintakilpailukin on taatusti kivenkovaa.