Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Panan 20/1,7 pannarin vastavalosuoja

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Kasimir, 16 Helmikuu 2011.

  1. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Nyt olen taas ymmärtämättömässä tilassa. Panan pannariinhan  (20/1,7) ei tule mukana vastavalosuojaa, joten tilasin eBaysta Kiinan ihmisiltä. Olivat sen verran edukkaita, että ostin kaksi. Toisen tulppaanin ja toisen fiinimmän oloisen Leica-mallisen aukollisen.

    Objektiivissahan on imoitettu edessä läpimitaksi 46 mm, samoin on präntättynä spekseissä, joita voi lueskella monesta paikasta. Ensin tuli tulppaani ja siinä luki 49 mm.
    Sen mukana vielä uv-suodin, jossa taasen luki 46 mm. Tuo 49 mm istui kierteisiin, mutta 46 millin uv-suodin ei, oli liian pieni.
    Nyt sitten tuli toi Leica-mallinen, joossa luki 46 mm ja oli liian pieni objektiiviin. se taasen istui hyvin tuon 46 millisen uv-suotimen kanssa. Kummallista?

    Viivottimella mittasin, että kierre on objektiivissa 49 milliä.
    Samalla huomasin objektiivin sivussa lukevan, että 46mm-49mm Japan. Tarkoittaako tuo, että 46 Japanin milliä on 49 meikäläisten milliä ;) Vai ovatko toleranssit laitettu varmuuden vuoksi väljiksi?

    Selittäkää nyt viisaammat, mistä on kyse.

    kapa
     
  2. kto

    kto Well-Known Member

    2 564
    100
    63
    Vs: Panan 20/1,7 pannarin vastavalosuoja

    Sun lasiin on varmaan joku ruuvannut step-up renkaan 46 -> 49mm ;)
     
  3. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Panan 20/1,7 pannarin vastavalosuoja

    No kato perskules. Siitä tulppaanista oli se tarttunut niin ovelasti, etten tajunnut. Hölmö minä. Kyllä nyt vanhaa hävettää ;)

    Kiitos.

    kapa

    p.s.
    Sen verran olivat kiinan ihmiset kieroilleet, että olivat tuohon minimaaliseen renkaaseen keksineet kirjoittaa Japan, joten jotenkin kuului tuohon objektiiviin olevaksi.
     
  4. huopatoo

    huopatoo Member

    117
    0
    16
    Vs: Panan 20/1,7 pannarin vastavalosuoja

    Minä hommasin 20mm vastavalosuojaksi 46mm-37mm step-down sovittimen.
    Melko pieni verrattuna Leica-tyylisiin vvsuojiin ja suojaa hyvin.  Ostettaessa kannattaa varmistaa että sovitin on tarpeeksi kapea suhteessa linssin liikkuviin osiin.