Nyt olen taas ymmärtämättömässä tilassa. Panan pannariinhan (20/1,7) ei tule mukana vastavalosuojaa, joten tilasin eBaysta Kiinan ihmisiltä. Olivat sen verran edukkaita, että ostin kaksi. Toisen tulppaanin ja toisen fiinimmän oloisen Leica-mallisen aukollisen. Objektiivissahan on imoitettu edessä läpimitaksi 46 mm, samoin on präntättynä spekseissä, joita voi lueskella monesta paikasta. Ensin tuli tulppaani ja siinä luki 49 mm. Sen mukana vielä uv-suodin, jossa taasen luki 46 mm. Tuo 49 mm istui kierteisiin, mutta 46 millin uv-suodin ei, oli liian pieni. Nyt sitten tuli toi Leica-mallinen, joossa luki 46 mm ja oli liian pieni objektiiviin. se taasen istui hyvin tuon 46 millisen uv-suotimen kanssa. Kummallista? Viivottimella mittasin, että kierre on objektiivissa 49 milliä. Samalla huomasin objektiivin sivussa lukevan, että 46mm-49mm Japan. Tarkoittaako tuo, että 46 Japanin milliä on 49 meikäläisten milliä Vai ovatko toleranssit laitettu varmuuden vuoksi väljiksi? Selittäkää nyt viisaammat, mistä on kyse. kapa
Vs: Panan 20/1,7 pannarin vastavalosuoja Sun lasiin on varmaan joku ruuvannut step-up renkaan 46 -> 49mm
Vs: Panan 20/1,7 pannarin vastavalosuoja No kato perskules. Siitä tulppaanista oli se tarttunut niin ovelasti, etten tajunnut. Hölmö minä. Kyllä nyt vanhaa hävettää Kiitos. kapa p.s. Sen verran olivat kiinan ihmiset kieroilleet, että olivat tuohon minimaaliseen renkaaseen keksineet kirjoittaa Japan, joten jotenkin kuului tuohon objektiiviin olevaksi.
Vs: Panan 20/1,7 pannarin vastavalosuoja Minä hommasin 20mm vastavalosuojaksi 46mm-37mm step-down sovittimen. Melko pieni verrattuna Leica-tyylisiin vvsuojiin ja suojaa hyvin. Ostettaessa kannattaa varmistaa että sovitin on tarpeeksi kapea suhteessa linssin liikkuviin osiin.