Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Palkki/field-kameran rakentamisesta kiinnostuneille (lisätty linkki 28.2.)

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana Tapiola2006, 18 Helmikuu 2011.

    Vs: Palkki/field-kameran rakentamisesta kiinnostuneille (lisätty linkki 28.2.)

    Samantyyppinen itselläni mielessä. Mahonkia, pähkinää, seetriä ja tammea ainakin löytyy heti hyllystä, saattaa olla jokunen pala wengeäkin. Tuo messinkiosien vesileikkaus kimppana vois olla kyllä järkivaihtoehto, toki menee se askartelun ilo itseltä :) (Onhan noita töitä ilmankin). Tuo mekanexin 0,7m hammastanko/ratas olis varmaankin paras vaihtoehto kokonsa puolesta. Selvittelen tänään miten myyvät, jos ei yksityisille niin voin tilata niitä firman kautta.
     
  1. Vs: Palkki/field-kameran rakentamisesta kiinnostuneille (lisätty linkki 28.2.)

    Nihkeää oli myynti Mekanexilla yksityishenkilölle. Yritykselle sain oitis tarjouksen parista osasta.
    Messinkisten hammastankojen ja -rattaiden hinnat oli kyllä yhtäkkiseltään aika suolaiset, mutta eipä tuollainen projekti siihen kaatune...
    Jos löytyisi porukkaa 4x5 fieldinrakennusprojektiin, voisi aloittaa sille uuden säikeen johon keräisi piirustuksia, mittoja ym. sälää? Itsellä ei juurikaan ole käsitystä tuollaisen mitoittamisesta ja koosta, eikä yhtäkkiä löydy mitattavaksi vastaavaa laitetta.
     
  2. mohikaani

    mohikaani Active Member

    1 681
    2
    38
    Vs: Palkki/field-kameran rakentamisesta kiinnostuneille (lisätty linkki 28.2.)

    Mä olen tuolta yksityishenkilönä tilannutkin. Ensimäisellä sivulla tässä ketjussa mun kokemuksia hintoineenkin. Maililla sain sinne yhteyden ja maililla myös sitten tilasin.
    Vaikein hankittava mun projektissa oli nuo säätöruuvit, joilla lukitaan etu- ja taka standardit. Siis tän näköiset osat: http://mouldshop.fi/tuotteet/97-muotin- ... aatoruuvi/"]http://mouldshop.fi/tuotteet/97-muotin-kiinnitys/1800-saatoruuvi/. Noita ei tuntunut saavan riittävän pieniä alkuun mistään ja lopulta kun löysin niin niitä piti ostaa kauhea pussillinen. Et jos joku rakennusprojektissaan tuollaisia tarvitsee niin multa löytyy niitä.
     
  3. Vs: Palkki/field-kameran rakentamisesta kiinnostuneille (lisätty linkki 28.2.)

    Soitin firmaan ja vastaus yksityishenkilöille myynnistä oli että mieluiten joku muu vaihtoehto. Postiennakkoa ei vaihtoehdoksi annettu, lasku etukäteenmaksulla mahdollinen.

    Mitäs kokoa tuosta ruuvista löytyy, kiinnostaisi jahka saan tuon suunnitelman jollekin asteelle. Kohtuulliset piirustukset löysin, Pitäis päästä vielä rakenteellisia ratkaisuja ihmettelemään valmiista kapistuksesta.
    http://www.largeformatphotography.info/forum/showthread.php?128525-DIY-5x4-in-Sapele
     
  4. Vs: Palkki/field-kameran rakentamisesta kiinnostuneille (lisätty linkki 28.2.)

    Mie ajattelin kokeilla rullafilmiä käyttävän palkkikameran väsäämistä. Saas nähdä tuleeko muuta kuin sanomista :)
     
  5. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    115
    63
    Vs: Palkki/field-kameran rakentamisesta kiinnostuneille (lisätty linkki 28.2.)

    Mua kiinnostais myös, koko meinaan, sen jälkeen voi päättää tuon toisen kiinnostuksen :)
     
  6. mohikaani

    mohikaani Active Member

    1 681
    2
    38
    Vs: Palkki/field-kameran rakentamisesta kiinnostuneille (lisätty linkki 28.2.)

    Täytyypä kaivaa se pussi esille ja laitaa tänne infoa. Kyselkää jos unohdan postata tuon tiedon tänne.
     
  7. mohikaani

    mohikaani Active Member

    1 681
    2
    38

    Liitetyt tiedostot:

    • screws.jpg
      screws.jpg
      Tiedostokoko:
      231,7 KB
      Katsottu:
      6 043
  8. Gurdie

    Gurdie Member

    79
    15
    8
  9. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    115
    63
    Tämän luin myös tässä joku aika sitten. Mielenkiintoinen projekti
     
  10. Heiskis

    Heiskis Active Member

    515
    62
    28
    Ei ehkä oikea paikka avautua...mutta liekkö kellään ylimääräistä 24x30 cm filmiholderia..tai vinkkiä mistä voisi edes kysellä...turhauttaa kovasti kun kamera olisi muttei voi kuvata..
     
  11. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    115
    63
    Nyt pistit pahan, ei ihan joka päivä varmasti tule vastaan tuon kokoista, olisko kamerasta kuvaa, jotta voisi arpoa, että minkälainen sen pitäisi olla.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 428
    3 056
    113
    Aika vaikea löytää, sanoisin. Luulenpa, että joudut tyytymään 18x24 cm pitimeen, jos valmiin haluat. Niitä on jonkun verran liikkeellä vanhoista puukameroista. Muuten saattaa mennä veistelyksi.
     
  13. Heiskis

    Heiskis Active Member

    515
    62
    28
    Tuommoinen F.F.Meyer uusi paranneltu malli 24x30cm olisi kyseessä. 20201228_183812.jpg

    Kävi hassusti tämän hankinnan kanssa kun olin ostamassa 18x24 kameraa - ajattelin että näyttää aika isolta ja vasta kun kotona yritin sovitella 8x10 filmiholdetia ...jne...