Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kokemuksia muista MV papereista?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Mäkkäri, 4 Tammikuu 2008.

Nyt pitäisi hankkia lisää paperia, kun alkaa olla lopuillaan. Nyt pitäisi vaan miettiä pitäytyäkö Ilfordissa vaiko siirtyä johonkin muuhun paperiin... ainakin hetkeksi. Kertoilkaas kokemuksia esim: seuraavista muovipapereista:

Kentmere
    Foma
    Adox

Toistaiseksi en pysty kuitupaperia vedostelemaan, joten täytyy pitäytyä muovipapereissa...

1. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Kokemuksia muista MV papereista?

Kyllä uskaltaisin suositella Kentmereä ainakin, noista muista ei ole kokemusta. Ei mitään huonoa sanottavaa, tosin Juke tais sanoa että oli isot vedokset oli ikäviä nostella ku olivat aika löysiä? Muuten varsin asiallista, Fine Lustrea tullu käytettyä.

Sielä kurssilla käytettiin Kentmeren kuitua ja se toimi kans hyvin myös sävytteiden kanssa. Se on vissiin kohtuu vanha valmistajakin ja ihan hyvällä maineella, vaikka ei niin tunnettu..

2. Vs: Kokemuksia muista MV papereista?

eikös kentnmere ole yhtä ohutta kuin Nissan cherryn pelti

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Hmm, en tunne tarpeeksi autoja ;-). Ei se kuitenkaan täysin läpinäkyvää ainakaan ole, ihan ok. Ite on tullu käytettyä koossa 18x24 ja 24x30, ei isompaa. Tykkään että varsin mukava pinta tuossa helmiäispaperissa. Kiiltävääkin meillä oli kerholla mutta en tainnu ite käyttää sitä..

4. Vs: Kokemuksia muista MV papereista?

Eikö kukaan ole esim. Foman tai Adoxin muovipapereita kokeillut? Kannattaako ylipäätään lähteä vaihtamaan paperia Ilfordista, jonka ominaisuudet alkaa jo pikkuhiljaa olemaan tiedossa?

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Mä en ainakaan jaksa vaihtaa Kentmerestä kalliimpaan Ilfordiin ;-). Hintaero kuitenkin taitaa olla Kentmeren eduksi selvästi.. Ja kun sitäkin tosta läheltä saa, Hertellistä.

6. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Niin miksi Ilfordista vaihtaisi pois?

Kokeilin muutama vuosi sitten Efken tekemää Varycon:ia koska sain niin edullisesti ettei kehdannut edes tinkiä. Ihan kelpo paperi. Onkohan Adox:n merkillä myytävä samasta Zagrebin tehtaasta?

7. Vs: Kokemuksia muista MV papereista?

Alkaa olemaan kaikki paperit loppu kaikissa kokoluokissa yhtä aikaa, ja mietin, josko kannattaisi kokeilla tässä vaiheessa jotain muuta välillä. Menin perkele vielä pilaamaan puolet jäljellä olevista 24x30 papereista kun unohdin laittaa laatikon kiinni... Joten vitutus oli niin iso, että pisti miettimään halvemman paperin hankintaa...

8. Vs: Kokemuksia muista MV papereista?

Mä olen tykännyt Kentmeren muovipapereissa pinnasta ilfordia enemmän. Sävyt mulle ok ja sävyttyy paremmin mun makuun. Makuasioita tietysti nämä kaikki, osta paketti jotain kokoa ja katso itse?

Adoxin polywarmtone on tullut kokeiltua, samoin Fomatone. Molemmat lämpimiä sävyiltään. Perusprinttejä en ole juuri tehnyt, lith puolelle taas toimivat ok. Foma tuolla enemmän mun makuun ja adox selvästi hitaampaa. Tuon adoxin saatavuus tosin on kai nolla, ainakin impex sanoo että vain muutamaa kokoa on ja muita ei tule.

9. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Meillä oli ennen Kodakin papruja, ku nekin oli halpoja. Paljon enempi tykkään tosta Kentemerestä, juuri tuo Fine Lustre -tyyppisen (helmiäinen) pinta on oikein miellyttävää.

Kun mainitsin tuon ohuuden, niin se tosiaan koski ilmeisesti suht isoja paperikokoja. Tuskin ne muovipaperit muutenkaan kovin paksuja ovat?

Ilfordia on tullut vain testattua jotain jämäpapereita muutama ja ne oli kiiltävää, niin vaikea verrata.

Selenosulfidilla olen muovi-Kentmereä sävyttänyt, valkaisun kanssa ja ilman.. Kyllä se ainakin sävyttyi, muista papereista ei ole kokemusta. Suora sävytys tuotti lievästi kylmäsävyistä ja valkaisun kanssa tuli semmosta kuparinruskeaa tai jotain.. Kuitu-Kentmeerit toimi kanssa (Ollinkin mielestä) hyvin sävytyksissä.

10. kto

kto Well-Known Member

2 610
    105
    63

Kaikkia kysyttyjä merkkejä on käytössä, mutta kun eivät ole muovipapereita, ei voi paljoa auttaa.

Yleisellä tasolla kuitenkin sen verran, että paperivalinta on aika henkilökohtainen juttu eli kannattaa kuitenkin kokeilla muutamaa erilaista. Niistä sitten tykkää tai ei. Itse en esim. koskaan ole lämmennyt Ilfordin tavalliselle Multigradelle (RC tai kuitu), mutta se on mun ongelma.

Agfan MCP oli mukava muovipaperi ja sitä lienee vielä saatavissa, mutta kannattaako poistuneeseen tuotteeseen enää panostaa, tuskin. Adox/Fotoimpexillä on meneillään Agfan MCP/MCC uustuotantoprojekti, mielenkiintoista nähdä, mitä siitä syntyy.

Pinnakkaiset teen tällä hetkellä Fomaspeed Variant III:lle, toimii ihan hyvin siinä hommassa.

Ihan sivuhuomautuksena: kiiltävä muovipaperi muuten tykkää RC-kuivurista. Se "kirkastaa" aavistuksen pintaa ja poistaa sen pienen harmauden, joka ilmakuivauksessa printin pintaan usein jää.

11. Vs: Kokemuksia muista MV papereista?

sulla on mäkkäri itellä kokemusta noista adioxin papereista.
    osta niitä.

12. ts

ts Member

771
    0
    16

Onko noi Hertellin Kentmeret moniastepapereita? Toimivatko ne Ilfordin suodinsarjojen kanssa hyvin?

13. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Juu on ne moniastepaperia. Suodinsarjat ei varmaan juuri eroa väripäästä tai Multigrade-päästä, joten eiköhän ne toimi niillä ihan niinkuin millä vaan kontrastinsäädöllä.

14. Vs: Kokemuksia muista MV papereista?

Jepjep mutta ei ole Adoxin muovista kokemusta. Ja tämänhetkinen pimiötila ja varustus ei oikein salli / sovellu kuituvedostuksiin.

15. äyni

äyni Member

414
    0
    16

Onhan noita tullut kokeiltua.

Minusta:
    -Foma on kuraa, ohutta ja huonot sävyt.
    -Forte on oivallista, josko sen saatavuus taitaa olla huono, vai liekö koko tavara enää tehhäkkää.
    -Efke-mekiltä en ole tähän mennessä tavannut muuta kuin erinomaisia tuotteita. Muovipaperia en ole kokeillut, mutta mikäli laatu on samaa kuin kuidussa, niin suositelen lämpimästi.
    -Kentmere on hyvä peruspaperi. Ei ihan tukevinta eikä sävyiltään hienointa IMHO, mutta hinta-laatusuhteeltaan Ilfordia parempaa.
    -Adox ei ole kuin jotain muuta uudessa paketissa, veikkaisin Kentmereä, ainakin Adox tehdään Ritanniassa (ainakin tehtiin kun minä sitä viimeksi hankin).
    -Ilford on hyvää, tasalaatuista ja kallista. Minusta ei hintansa arvoista, lukuunottamatta mattapintaista kuitua, jonka pinta on järjettömän upea.
    -Agfa on kuituna hyvää, muovina OK. (Mitenkähän Agfa-papereita nykyisin tehdään.) Jos jostain löytyy Vanhoja Agfa-Brovira-papereita, niin niistä kannattaa jottain maksaakin, jos siis ovat kunnossa. Siitä ei enää paperi paljoa parane.

Jos pitäisi jotain suositella, ehdottaisin Efkeä, jos sitä jostain saat.

16. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Ääni Kentmerelle. Tuo Lustre pintakin on vielä hyvä. Kentremen ainoa ongelma on se uskomaton ohuus, kuviin tulee todella helpolla vekkejä.

Kentmereen myös sävytteet tarttuvat, toisin kuin Ilfordiin.

Suosittelen ainakin kokeilemaan pienellä erällä :)

17. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    117
    63

Et ole tainnut koskaan kokeilla venäläistä kuitupaperia, yksi malli on ainakin niin ohutta, että melkeen menisi kopiopaperista :D

18. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Harmittaa kun tuota kodakin fine art fbtä ei ole enään, se oli ihan ok paperi.
    Mutta eiköhän toi ilfordin galerie ole vähintään riittävän hyvää meikäläsein tarpeisiin.

19. Vs: Kokemuksia muista MV papereista?

Onkos tuo Lustre nyt sitten kiiltävä vai mikä?