Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Voigtländer Bessamatic ongelma filmin purkamisessa

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana KENL33, 17 Maaliskuu 2014.

1. KENL33

KENL33

5
    0
    1
    Hei,

Sain aikanaan käsiini kyseisen filmikameran, jolla päätin nyt sitten kuvata vihdoin ensimmäisen filmirullani.

Lueskelin ensin netistä löytyneen ohjekirjan läpi, ja kaikki sujuikin ongelmitta "takaisinkelaus vaiheeseen" saakka. Filmi oli siis kuvattu kokonaan läpi, kunnes aloitin manuaalisen filmin kelauksen takaisin rullaansa ohjeiden mukaan. Ideana siis kuvalaskurista rullata nollasta takaisin aina timantti kuvioon, eli 36 kuvan alkuun, mutta kyseinen rullaaminen piti vähän erikoista ääntä ja juuttui numeroon 6. Pelkona on että filmi on jotenkin kärsinyt kameran sisällä.

Mitä suosittelisitte tekemään? Vien johonkin kameraliikkeeseen ja pyydän heitä katsomaan asiaa? Ongelmana on että olen tällä hetkellä Lontoossa, ja haluaisin vielä kuvata 1-2 filmiä lisää kameralla, joten haluaisin toimia mahdollisimman nopeasti tämän suhteen. Vai voinko esim itse avata säkkipimeässä vessassa esim. jätesäkin sisällä ja yrittää manuaalisesti rullata filmin loppuun (olettaen että filmi on aivan kunnossa, eikä revennyt tai muuta vastaavaa?). Onko tälläiset ongelmat ylipäänsä yleisiä?

Kiitos auttaville!

2. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    Vs: Voigtländer Bessamatic ongelma filmin purkamisessa

vessassa filkka tietty ulos ja rullaat purkkiin.. sit voit kattella mikä meni mahollisesti vikaan kamerassa... aika erikoista kyl jos laskuri pyörii takaspäin, yleensä noissa on nappi pohjassa joka painetaan takaisinkeluu asentoon ja laskuri ei pyöri mukana

3. markku55

markku55 Active Member

Vs: Voigtländer Bessamatic ongelma filmin purkamisessa

Mulle tuli sama mieleen, siis tuon takaisinkelauksen vapautusnapin painamattomuus, oletkohan nyt vetänyt filkkaa väkisin takaisin kasettiin ja lopulta joko perforointi tai peräti koko filmi on katkennut kuudennen kuvan kohdalla. Pyöriikö takaisinkelaus enää ollenkaan vai vapaasti ilman että numerointi muuttuu? Jos ei pyöri lainkaan, ei filmi ainakaan kokonaan ole poikki.
    Mutta kuten c sanoi, niin pimeään ja sormikopelolla filkka irti ottopuolalta ja sitten vaan sisään kasettiin.