Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hieno video filmikuvauksen fiiliksistä

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana ppotka, 30 Lokakuu 2012.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: Hieno video filmikuvauksen fiiliksistä

kiitos!

2. markku55

markku55 Active Member

Nuo fiilikset tuli esiin enemmänkin henkilöiden kertomana kuin fiiliksenä filmin katselijoille. Olihan mukana lyhyesti itse kehitystä, suurentamista jne, mutta pääasiassa mielipiteitä ja omia tuntemuksia kerrottuna.
    Sellaiset henkilöt jotka edelleen kuvaavat, kehittävät ja vedostavat itse, elävät tavallaan omaa maailmaa jonka fiiliksiä, syitä jatkaa analogista kuvan tekemistä, ja jatkuvan tyydytyksen saamista ei kovin helposti voi perustella digiajan hörhöille.
    Joku voisi letkauttaa, että aina pimiö kotiolot voittaa, mutta totta tuossakin mukana.
    Minua askarruttaa filmiltä digitoidun kuvan tulostamisen mahikset "kopioida" analogisesti tehdyn kuvan fiilikset. Minkälaisille väriaineiltaan erityyppisille printtereille saa sellaisia papereita joilla mattapintaiset, satiinipintaiset (varmaan väärä määritelmä) jne kuvat onnistuvat ja joiden ikäkesto olisi edes 50v?

3. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Printtauta se digi suoraan vaikka Ilfordin palvelussa mv-paperille, tulee ihka aito mv-vedos =)

Toinen yleinen tekniikka on tehdä digikuvasta sopivalle kalvomateriaalille negatiivi ja vedostaa se.. Mutta siihen tarvitaan jo pimiötä.

Mustesuihkujen tuotosten iänkestävyyttä ei kukaan voi todistettavasti vielä osoittaa, koska se on mustetta niin kyllä se muodossa tai toisessa voi kestää tuhansia vuosia (kuten vanhat kirjoituksetkin!).

Mutta toistaiseksi varmoja todisteita on valokuvien osalta saatu vain hopeapohjaisesta paperista - ja siinäkin on paperin kemiallinen koostumus ehtinyt muuttua vuosikymmenten saatossa moneen kertaan samoin kuin ilmansaasteiden määrät... Joten kukaan ei tiedä mistään mitään, on vain "kiihdytettyjä testejä" joiden perusteella laskeskellaan jotakin arvioita.

Mun vanhimmat mustesuihkukuvat täyttävät kohta 20 vuotta, vielä näyttää ok:lta ;)

4. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Hyviä fiilistelyleffoja ;)

5. Vs: Hieno video filmikuvauksen fiiliksistä

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Digitiedostosta kalvolle tulostetusta negasta voi todellakin pinnakkain vedostaa mille tahansa kaupalliselle valokuvapaperille ja monille muille itse herkistetyille. Jonkinmoinen pimiö tarvitaan, mutta ei suurennuskonetta... tai, hyvä mustesuihkutulostin toimii tässä tapauksessa suurennuskoneena ;)