Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fuji X Pro2

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Fujilla kuvaan, 15 Marraskuu 2015.

Mielenkiintoista nähdä, jääkö aihe henkiin vai onko mallinumero sittenkin jotain muuta. Huhut uuden X Pron ympärillä vellovat ja Fujilla kuvaavat sekä vaihtoa harkitsevat miettivät kuumeisesti uutta X Pro 2:sta ja sen huhuttuja ominaisuuksia (lähde: Fuji Rumors):
    – APS-C sensori
    – 1/8000 suljinaika
    – sääsuojattu
    – 4K video
    – parempi prosessori ja
    – ei typerää kääntyvää näyttöä.

Itse olen ajatellut vaihtavani uuteen runkoon, vaikka olen kieltämättä tyytyväinen nykyiseen x Pro1:een. Ykkönen on hyvin tehty, siinä on hyvä kuvanlaatu ja ergonomia on filmiaikana kuvaamaan oppineelle parasta, mitä on saatavissa. Todennäköisesti nopeampi tarkennus, hieman isompi kennon reso ja jonkin verran myös 4K video kiinnostavat.

1. Vs: Fuji X Pro2

Sääli, jos kääntyvä näyttö on jätetty pois :(

Erittäin hyödyllinen laitos niin valo- kuin erityisesti videokuvaajille.

2. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113
    Vs: Fuji X Pro2

Samaa mieltä. Sitä saranamekanismia pitäisi vaan kehittää vähän lisää...

3. j_a

j_a Member

38
    0
    6

X-Pro2 on ilmeisesti testikäytössä, Pariisin tapahtumista oli muutama kuva Magnumilla, mutta ne poistettiin. Joku ehti kuitenkin ottaa exif-datasta kuvan:

http://i.imgur.com/gANzy8H.png

täyskuvien resoluutio oli 6000×4000 , elikkäs isompi kuin nykyinen 16megapikkelsin

itse toivoisin halvempaa versiota X-PRO2:sta, esim X-E3 samoilla spekseillä, ilman OVF, ilman 4k video, ilman sääsuojausta, vielä jotain muuta mikä laskisi hintaa sopivasti :)

4. Vs: Fuji X Pro2

Kääntyvä näyttö on vain yksi rikkoutuva osa lisää. Oletan, että X Pro2:ssa on käytettävissä Fujin appi, joten kuvan saa puhelimeen tai tablettiin halutessa. Paljon fiksumpi vaihtoehto kuin kääntyvä näyttö.

5. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Haluat ottaa nopean selfien tai kuvan kaksi hieman alempaa/ylempää. Aika hankala on kaivaa puhelin kaivaa esille, muodostaa wifi-yhteys, käynnistää appsi jne. Kyllä kääntyvä näyttö on hyvä. En ymmärrä mitä haittaa siitä olisi, etenkin kun X-Pro2 on joka tapauksessa iso kamera johon tuo on helppo integroida.

6. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Itse peilikamerakuvaajana pidän kääntyvää näyttöä turhana, paitsi peilittömässä järkkärissä se on kätevä.

Näin omien jonkunlaisten kokemusten mukaan.

7. j_a

j_a Member

38
    0
    6

jotenkin tunne että X-PRO2:sen kohde/ostajaryhmässä selfiekuvaajat eivät ole edustettuina kovin runsaslukuisina

8. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Yleensä en takatelkkaria käytä. Olen oikean etsimen käyttäjä. Silloin kun tuota takanäyttöä tarvitsen, niin sen olisi syytä olla kääntyvä. En ole selfiekuvaaja.

Kapa

9. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Ja minä kun luulin että hipsterit ovat kaikkein innokkaimpia selfiekuvaajia.

Mutta on kääntyvä näyttö silloinkin kiva kun jäykkäselkäinen nuoruuteensa paluuta tekevä ikämiesretroilija ottaa kukkakuvaa.

10. Vs: Fuji X Pro2

Appsikin on mukava lisämahdollisuus.

Ainakin Nikon DSLR-kameroissa nuo kääntyvät näytöt kestävät samoin kuin Canonin rungoissa ja G-sarjan pokkareissa. En sitten tiedä, mistä tuo vikaherkkyys on tullut pinnalle. Toinen hyvä puoli kääntyvässä näytössä on se, että itse näytön saa tarvittaessa käännettyä runkoon päin suojaan, jos on oikein kova paikka.

11. Vs: Fuji X Pro2

Selfie?  Eihän tässä ole kysymys lainkaan moisesta humppahumpasta.

Kääntyvä näyttö vaan antaa lisämahdollisuuksia monenlaisessa kuvauksessa.
    Mulla on ollut monessa kamerassa kääntyvä näyttö aina vuodesta 2001 lähtien.

12. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Ei todellakaan. Kyse on kuvauksen ergonomiasta. Ammattikameroissa noita ei välttämättä ole, koska niistä lähtee kuva wlanilla tai kaapelilla, mutta ei se niissäkään mikään huononnus olisi.

13. Vs: Fuji X Pro2

Luulen, että aika monella ammattikuvaajalla olisi käyttöä kääntyvälle takanäytölle. Esimerkkinä vaikka kaikenmaailman tiedotustilaisuudet joissa liian pieneen tilaan tungetaan liian paljon väkeä, urheilukuvaus jne. Tilanteet, joissa jalusta on vain tiellä eikä ympäristöä/omaa sijaintia voi hallita.

Just my .02$

14. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

No selfiekö teidän kauhukuva on ;-)

...ja etenkin videossa. Jo muutaman kamerasukupolven ajan ammattikameroiden keskeinen kehityssuunta on jo ollut video-ominaisuuksien paraneminen. Etenkin lehtityössä on oltava aina valmis kuvaamaan myös videota.

X-Pro2 on toki toisenlainen tapaus. Se on harrastajakamera joten siinä saatetaan ihan tyylisyistä mennä toiseen suuntaan. Mutta olisihan se kiva kuitenkin, ettei kameraa ainoastaan periaatteen ja tyylittelyn vuoksi rampautettaisi :)

15. Vs: Fuji X Pro2

...mutta edelleenkään sitä irroitettavaa näyttöä ei ole. Miksi sen pitää kiinni olla?

16. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Onhan wifi, kännykkä ja tabletti jo keksitty.

Olyllakin oli, mutta keskeneräinen keksintö siltikin.

17. Vs: Fuji X Pro2

On meillä vhs:kin, muta silti kamerakin saa kehittyä ;-)

18. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Mutta jos voi käyttää tablettia etsimenä, niin pitääkö sen takanäytönkin vielä irrota?

19. Vs: Fuji X Pro2

Mutta jos ei käytä. Voisihan sitä ajatella niinkin että käyttää etsinkameraa, jolla kuvaa etsimettömän perstelkkaria, niin saa joka kamerasta etsinkameran!