Katselin mun Canonin 30D ja 7D kameroiden RAW-tiedostoista ylivalottuneiden kuvien saturoitumisarvoja (siis "raakavärikanavien" lukemia) ja olin yllättynyt 7D:n kovasta lukemasta (melkein 2^14, siis 14 bittiä). Kun RAW-tiedostosta lukee yhden anturipisteen arvon (= A/D-muuntimen lukeman) ylivalottuneesta kuvasta, niin se ei suinkaan ole jokin kahden potenssiin päättyvä. Sain tällaiset lukemat: Canon EOS 30D, saturaatio = 3398 ( ln(3398)/ln(2) = 11,73 stoppia) Canon EOS 7D, saturaatio = 16378 ( ln(16378)/ln(2) = 13,999 stoppia) Onko sattunut silmiin nettisivua, jossa olis listattu noita arvoja muista (ja näistäkin) kameroista? Vai olenko mä lukenut noi arvot väärin?
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja Stoppeja tuskin mutta kennon dynamiikkaa yksikkönä aukot on testattu mm. DxO:n testeissä. 7D 11,7 aukkoa 30D 10,8 http://www.dxomark.com/best-canon-cameras Mutta mistä sinä puhut, lie jotain muuta.
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja Eikö nuo stopit kamerassa vastaa jotakuin samaa kuin noi mun "stopit" RAW-tiedostosta laskettuna. [QUOTE> [/QUOTE] Täytyy tutkia millä testillä DxO on päässyt noihin lukemiin. Minähän olen jättänyt huomiotta ainakin noin 100 AD-yksikön offsetin mustassa päässä ja mahdollisen epälineaarisen alueen valkosessa päässä. Liittyneekö heidän lukemiinsa vielä jotain muutakin.
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja Suomessa on aukot. Uskoisin että dynamiikka mitataan käytännöllisesti, jotta mittauksella olisi virkaa. Esimerkiksi katsotaan kirkkaasta päästä kohta, jossa vielä on erotuskykyä ja sama tehdään tummassa päässä. Nyt kai olet vain katsonut jotenkin tiedostosta bittejä ja ainoastaan kirkkaasta.
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja RAW-datassa ne (R, G ja B) saturoituu kaikki samassa pisteessä. Luin siis kaikkia värejä rinnakkain. Mulla on ohjelma, jolla voi määritellä kuvasta alueen, josta se laskee mediaanin kullekin värille R, G ja B (muuttamatta dataa pikseleiksi). Pähkäilyä: On sitten eri asia, kuinka paljon kameraan täytyy tulla valoa/fotoneja, jotta "anturipiste" saturoituu kullakin värillä (RAW-datassa). Joten kirkkaassa päässä jokin väreistä on todennäköisesti jo saturaatiossa, kun muut kykenee vielä mittaamaan. Tämä aiheuttaa yläpäähän epälineaarisen värialueen. En tiedä kuinka noi kamerakennokohtaiset "demosaic"- ohjelmat (RAW-konvertterit) suhtautuu tähän - todennäköisesti tiputtavat kokonaan pois.
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja Juu. DXomark kertoo metodologiastaan näin: "Dynamic range falls rapidly with higher ISO settings, as any analog or digital amplification performed will increase the noise in the darker areas, making it harder to distinguish between fine levels of contrast. Maximum dynamic range is the greatest possible amplitude between light and dark details a given sensor can record, and is expressed in EVs (exposure values) or f-stops, with each increase of 1 EV (or one stop) corresponding to twice the amount of light. Dynamic range corresponds to the ratio between the highest brightness a camera can capture (saturation) and the lowest brightness it can capture (typically when noise becomes more important than the signal, i.e., a signal-to-noise ratio below 0 dB). A value of 12 EV is excellent, with differences below 0.5 EV usually not noticeable. This scale is open, as incoming light is not a bounded quantity." mikä tuntuu aivan järkevältä. http://www.dxomark.com/About/Sensor-scores/Use-Case-Scores
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja "RAW-datassa ne (R, G ja B) saturoituu kaikki samassa pisteessä. Luin siis kaikkia värejä rinnakkain." Nyt en kyllä ymmärrä ollenkaan. Tai no, jos kyseessä on Foveonin X3 kenno niin silloin toki. Mutta en minä muuten tuota ymmärrä.
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja Toi tuntuu epämieluisalta yksiköltä Mun pitäs pistää ohjelman suomenkieliseen käyttäjälityntään ko. lukemille jokin viite, josta ymmärtää mistä arvosta on kyse. Olen miettinyt stoppia, EV:tä ja myös aukkoa. Toi "aukko" tökkii eniten. Tosin RAW-datan lukemiakin esiintyy samassa näytössä. Ehkä niille on ilmoitettava viitteeksi vain A/D yksikköä tai RAW-yksikköä.
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja Hämääköhän sinua se, kun monessa lähteessä puhutaan RAW-kuvan olevan "harmaa". Näillä tavallisilla kennoilla R, G ja B "anturipisteet" esiintyy kyllä kaikki, mutta ne on järjestäytyneet eri kennoilla hieman eri tavoin, eivätkä ollenkaan pikseleiksi (kuten Foveon ja muutamat muutkin), joissa siis yhteen kuvapisteeseen kuuluu kaikki värit (R, G ja B). RAW-muunninohjelmien yksi osaaminen onkin "demosaic" (suomeksi?), jossa kootaan data R,G,B-pikseleiksi.
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja Pysähdykset minun mielestäni enemmänkin. Aukot napsahtelee hienosti paikoilleen, kuten objektiivien myynti-ilmoituksissa usein lukee. Entä tämä: Paljonko kamerakennosta löytyy napsahduksia? ;D
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja Vieläkin menee yli hilseen, anteeksi vain. Olen ymmärtänyt asian seuraavasti. Jos kennossa on normaali Bayer-filtteri, niin se tarkoittaa 2x2 värimatriisia (punainen, vihreä, sininen, vihreä). Niinmuodoin jokainen kennon valoherkkä piste tallentaa jonkin tuonmukaisen arvon. Tämän tuloksena syntyy raakakuva jolla siis jokaiseen pisteeseen on tallennettu punainen tai vihreä tai sinnen väriarvo. Sitten kun luodaan kuva jossa jokaisella pisteellä on kolmiväriarvo ei ole enää kyse raakakuvasta. Olenko nyt ymmärtänyt jotakin aivan väärin? Olen varmaan vähän hidas mutta tuota "Näillä tavallisilla kennoilla R, G ja B "antiripisteet" esiintyy kyllä kaikki..." en vieläkään tajua yhtään
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja Taidan olla vaan huono selittäjä. "se tarkoittaa 2x2 värimatriisia (punainen, vihreä, sininen, vihreä)" noinhan se on. Se ei ole aina noin yksinkertainen, eikä tuossa järjestyksessä, mutta periaate on juuri tuo. Siis jokaiseen matriisiin kuuluu R, G ja B "anturipisteitä", joiden arvoja mä olen lukenut RAW-datasta. Lopullisen kuvan kolmiväriarvot määräytyy RAW-konvertterin syövereissä. Ne lasketaan 2x2 matriiseista (jotkin algoritmit otaa enemmänkin arvoja mukaan) painottaen kutakin pistettä. Yleensä operaatio on myös lineaarinen.
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja EV~Exposure Value lienee alalla yleisesti käytetty termi, joka löytyy valotusmittareista, vanhojen kakkuloiden himmenninrenkaasta ja muista vastaavista.
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja "(....) Dynamic range corresponds to the ratio between the highest brightness a camera can capture (saturation) and the lowest brightness it can capture (typically when noise becomes more important than the signal, i.e., a signal-to-noise ratio below 0 dB)" Tätä kohtaa en ymmärrä. Nähdäkseni pohjalukeman pitäisi olla jonkin tietty taso 0dB:n yläuolella, ennen kuin voidaan puhua minkäänlaisesta tallenetusta ja käytössä hyödynnettävästä signaalista. Toivottavasti joku osaa selventää.
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja Siinä on alkuperäisen tekstin kirjoittajalle tullut ajatusvirhe. Eihän signaalitehon arvo voi olla negatiivinen eikä tuo suhdeluku myöskään voi olla negatiivinen Ehkä kirjoittaja on ajanut takaa tilannetta jossa kohinateho on suurempi kuin signaaliteho, toisin sanoen jossa niiden välinen suhde on alle yhden?
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja Tässä pitää erottaa kaksi eri skenaariota: <LIST> <LI> 1. Lukemat jotka löytyy RAW-tiedostosta ja jotka ovat siis suoraan A/D-muuntimelta saatuja. Alue on: (ln(saturaatio) - ln(pienin)) / ln(2) (en siis kutsu tätä kennon dynamiikaksi, vain alueeksi). Pienimmäksi arvoksi otetaan joko 1 (mä olen ottanut tämän, huom. ln(1) = 0) tai keskimääräinen offsetti, joka siirtää analogisignaalia sen verran ylös, että A/D-muunnin mittaa myös mustan pään kohinaa oikein (offsetti on kamerakennokohtainen arvo, ja myös anturipistekohtainen). EV-arvon voi (kun pienin on 1) siten laskea mille tahansa anturipisteelle: ln(A/D-lukema) / ln(2) [EV].</LI> <LI> 2. Huomioidaan signaali-kohinasuhde jollain kriteereillä. Tähän vaikuttaa muun muassa ISO-arvo (kohina kasvaa vahvistuksen kasvaessa). Tämä on hedelmällinen lähestymistapa kun arvioidaan kennon "hyvyyttä".</LI> </LIST> Mä pyrin ilmaisemaan RAW-tiedostosta löytyviä A/D-muuntimen lukemia hieman helpommin miellettävässä muodossa (EV-lukemina), joten tuo ykkösvaihtoehto on tässä se mitä ajan takaa.
Vs: Paljonko kamerakennosta löytyy stoppeja Kyse on signaali-kohinasuhteesta, joka on tässä tapauksessa ilmoitettu desibeleinä. Jos SNR=1, niin SNR_dB = 0. Jos signaalin suhde kohinaan on alle yhden, on sitä vastaava desibeliarvo negatiivinen.