Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Paljonko arvo alenee jos...

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Pontus, 15 Tammikuu 2021.

  1. Pontus

    Pontus Member

    33
    0
    6
    Paljonko arvo alenee jos 1000 euron objektiivin kierrerengas on saanut pienen iskun? Ensin en edes nähnyt koko ongelmaa mutta onhan se selvästi painunut sisään kun katsoo oikeasta kulmasta. Filtterit saa kiinni mutta ihan vähän hankaa vastaan.

    Objektiivi on muuten kuin uusi ja on erittäin harvinainen.
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 332
    3 000
    113
    Metallinen kierre on kaiketi oikaistavissa sopivalla työkalulla.
     
    Mirrored tykkää tästä.
  3. Pontus

    Pontus Member

    33
    0
    6
    Varmaankin saa korjattua mutta minulla on ostaja nyt enkä ehdi korjauttaa. Pitää keksiä sopiva alennus.
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 332
    3 000
    113
    Sehän toki on kahden kauppa sitten, mutta jos itse olisin ostamassa, niin korjaaminen maksanee about tunnin työn ja kuljetukset huoltoon ja takaisin. Puhuisin 150 egen kompensaatiosta, ellei huolto ole nurkan takana. Muitakin näkemyksiä varmasti on.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Mikä erittäin harvinainen objektiivi?

    Suodinkierteen taipuma kertoo objektiivin saamasta tärähdyksestä. Hieman eri asennossa vastaavasta tärähdyksestä ei jäisi merkkiä. Kuinka pienellä voimalla mikäkin suodinkierre näin taipuu, vaihtelee. Sinänsä taipuminen on hyvä asia koska se on toiminut iskunvaimentimena. Kannattaisi pitää kuitenkin vastavalosuojaa mieluummin _aina_ jatkuvasti_ paikallaan.

    Hintaan on mahdoton ottaa mitään kantaa tietämättä mistä objektiivista on kyse ja millainen on rakenne sekä millainen taipuma. Eikä kyllä juuri muutenkaan sillä kauppa on kahden.
     
  6. motris

    motris Well-Known Member

    4 695
    703
    113
    Tätä voi tosiaan lähestyä monelta kantilta. Yksityishenkilöiden kesken on kahden kauppa. Tavallaan.

    Sanoisin itse, että käypäinen arvo ilman tarkempia analyysejä on jotain 20-50 % ehjän tavaran markkinahinnasta. Jos sitäkään.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Jaa mutta tarkemmin sisäistäen kysymyksen taipuma on vähäinen koska vielä suostuu ottamaan (ainakin kokeillun) suotimen vastaan.

    Joissain objektiiveissa on varsin ohut ja helposti taipuva suodinnokka. Joissain taas jämäkkä. Nämä vauriot ovat niin tavallisia että on erikoispihtejä suodinkierteen muotoiluun takaisin toimivaksi.

    Tuollainen voi olla korjattu minuutissa, mikäli on ohutta ja taipuisaa materiaalia.


    (Hyvin ohuen ja vähällä voimalla taipuvan muistan esimerkiksi eräässä Fujinon ison koon objektiivissa 125mm.)
     
    Viimeksi muokattu: 15 Tammikuu 2021
    motris tykkää tästä.
  8. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
  9. Heiskis

    Heiskis Active Member

    515
    62
    28
    Minulla on tuollainen oikaisutyökalu...ainakaan minä en ole saanut tuolla vääntynyttä kierrerengasta täysin suoraksi.
    Kun on ollut paksua metallia tuppaa kierteetkin oikaisussa lyttääntymään...
     
  10. canonmk4

    canonmk4 Well-Known Member

    1 588
    554
    113
    en minäkään tuohon gynegologin työkaluun panostaisi, itse olen parin ogulaarin kierreosan suoristanut että saa filsun kierrettyä, varovasti nahkapala välissä ei jätä jälkiä, vivutaan kohdetta ulospäin, ei sitä minutissa tehdä,lopuksi metallisella vastavalosuojalla saa myös jotain aikaan? sitten vasta filtteri, kyllä se siitä.
     

    Liitetyt tiedostot:

    Mirrored tykkää tästä.
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Pihdit jotka mainitsin olen nähnyt korjaamolla käytössä. En löydä semmoisista kuvaa mutta muistuttaa hiukan liitekuvan pihtejä mikäli olisivat kaarella. Minuutissa oli korjattu eräs lievä tapaus kun kävin tiskillä näyttämässä. Nahkapala välissä on tarkeä vinkki.
     

    Liitetyt tiedostot: