Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Koulutus

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana joelius, 27 Toukokuu 2011.

1. joelius

joelius

8
    0
    0
    Kuinka moni täällä foorumilla on suorittanut jonkinasteisen valokuvauksen tutkinnon? Ja jos on, niin missä? Entäpä oppisopimuksella? Ja kuvaako monikin ammatikseen ilman varsinaista koulutusta, ja jos on niin mitä kautta työ on alkanut?

2. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Vs: Koulutus

Joo.
    Vipe & VAT VVI viimmevuosituhannella.

Syksyllä alkaa VEAT. Ei niinkään itse tutkinnon takia, vaan laittaapahan vähän enempi ajatuksia itsensä kehittämiseeen.

3. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

En tiedä, kuinka moni, mutta minä olen valmistunut Lahden taideteollisesta oppilaitoksesta (nykyisin Lahden Muotoiluinstituutti). Sen jälkeen erikoistumisia aina tilanteen mukaan, mm. Tri-Color Carbon Kanadassa Luis Nadeaun yksityisopissa. Viimeisinpänä Gary Wornellin erikoistekniikoilla printtaus Epsonin printtereillä.

kapa

4. Jukka75

Jukka75 Active Member

3 168
    5
    38

Itsestä olisi todella mukava mennä jonnekkin kurssille taika muunlaiselle koulutukselle , sellaiselle joka kehittäisi itseäni valokuuvajana. Pienestä pitäen piirrellyt ja tykännyt pyöritellä kuvia, tosin nyt vasta aikuisiällä (35v.) löysin kameran.

Nykyinen duuni on ihan perus haalari teollisuus duunia ja työstä myös tykkään, tosin ei se ole sitä mitä haluaisin eli tehdä käsillä tai silmällä jotain.

Tietysti kun on vaimo, kolme muksua ja vit... asuntolainaa, niin tarkkaa täytyy miettiä. Tosin kun nykyinen vuorotyö on että neljä päivää töitä ja kuusi vapaata, antaisi siihen mahdollisuuden. Tosin taas kun vaimokin on vuorotöissä ja muksut ei ole päivähoidossa niin ...........no ehkä joskus. Viduttaa tosin jo valmiiksi kun tietää että ei varmaan saa itsestään sen vertaa revittyä :C  kuuskymppisenä miettii että eipä saanut aikaiseksi mitään mitä olis aina halunnut.

5. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mulla ei ole mitään koulutusta. Joskus kävin yhden Yleisradion toimittajan järjestämän pari viikonloppua kestävän kurssin Keravalla "valokuvan merkitys mediassa", tai ehkä sillä kurssilla oli joku hienompikin nimi. Niin juu olenhan mä muutaman mustavalkokuvauskurssin käynyt, kun ite ne olen pitänyt, heheh. Itse opiskelua vaan oman mielenkiinnon vuoksi, vuodesta -80 asti ja kuvaustehtävät on opettanut. Jo silloin aikoinaan otimme kaverin kanssa kuvaus tehtävä haasteita vastaan ja toteutimme ne. Olen taas pitkästä aikaa tehnyt kuvaustehtäviä rahan edestä muutaman vuoden ja tämän vuoden alusta toiminimen puitteissa. Nämä työt alkoi pikkuhiljaa, yksi kuva tuolla toinen keikka täällä.

Ai niin, eilen yksi ammattimuusikko (rumpali) sanoi minulle "oli hienoja kuvia siinä rumpukirjassa jotka olin kuvannu, siihen Teemun kirjaan". Tämmöiset pienet komentit on poikaa.

EDIT: Kyllä minäkin hain yhteishaussa vuonna -81 Vallilan ammattikouluun valokuva laborantin linjalle, en vaan koskaan sinne päässyt.

6. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Amatöörifoorumihan tämä on. Jotkut sekopääammattilaiset täällä meuhkaavat ja sitten joku hassu valokuvataiteilija hulluine ajatuksineen. Etupäässä täällä on järkeviä ja kunnon kansalaisiksi luokiteltavia harrastelijoita, joitten tieto laitteista ja niitten ominaisuuksista lyö aina nuo kummajaiset ällikällä.

kapa

7. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Olisin halunnut vvi:lle, mutta ei pääse, ellei tee päätyökseen 25 h valokuvausta viikossa.
    Otin perusteellisesti selvää viime syksynä.
    Harmittaa.
    T Jukka

8. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Koulutusta on ja tulee ihan kauheasti, Higg

9. Vs: Koulutus

Joo, ei kannata ammatikseen alkaa kuvaamaan, tulee vaan sekopäiseksi nillittäjäksi ja kuolee yksinäisenä katkerana ukkona.

Mä kyllä ajattelin kanssa tuota VEAT:a ryhtyä suorittamaan, mutta olosuhteiden pakosta taidan lykätä sitä ainakin vuodella.

10. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Itse oon kerran ennemmin meinannut VEAT:in aloittaa, mutta sitten pläjähti postista kirje minkämoisia kuvia pitäis ottaa näytille mukaan.....totesin että aika ei ollut vielä kypsä.

Nyt ajattelin että alkaa olemaan viimeiset ajat lähteä rumbaan mukaan, tai sitten kannattaa unohtaa koko juttu.

Ensvisiitti keväällä asian tiimoilta osoitti että jonkinsortin uudet tuulet puhaltaa VVI:kin. Ihan hyvä.

11. Vs: Koulutus

Mulla olisi kyllä jo muuten kaikki valmiina ja periaatteessa paikkakin jo puhuttu, mutta kun noi muut elämän osa-alueet pistää vähän vastaan.

Aikalailla on kuulemma joo hommat muuttumassa tuolla vvi:ssä. Petrin kanssa puhelin kanssa keväällä liiton jutuissa, niin kuulemma olisi tarkoitus systeemejä uudistaa. Kaikella kunnioituksella pitkänlinjan kuvaajaa kohtaan, sanon kuitenkin, että ehkä olisi hyvä puhaltaa hieman sitä Matin ideologiaa pois. Aikansa kutakin.

12. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Mullakin on nyt jutut valmiimpana, ja nyt ei ilmeisesti alussa tarvi niin paljon olla kuin ennemmin. Ja koko tutkintohommakin on vähän muuttunut.

Matin jutuissa on paljon hyvää, mutta on hyvä että systeemit uudistuu kun maailmakin on muuttunut. Ja aika pöhkökin kuvaajan pitää olla, jos tekee kaikki vain niinkuin on jossain opetettu. Opittua pitää soveltaa omiin juttuihin niin hyvä tulee.