Olen miettimässä palaisiko mustavalko ja filmikuvauksen pariin yli kymmenen vuoden jälkeen. Skannailin tuossa vanhoja 80-luvulla XA:lla ja NIkon FE2:lla kuvaamiani kuvia ja jotenkin tuntuu, ettei näissä digikuvissa ole ihan kaikkea sitä mitä noissa vanhoissa kuvissa on., vaikka on 5d:t, 1D:t ja Ricoh GRD ll. Lähinnä kiinnostaisi street-kuvaukseen sopiva kamera. Olisiko Leica CL:sta sellaiseen? Sitten työkulku. Voiko Tampereella enää kehittää mustavalkofilmiä. Kalevassa oli vielä 90-luvulla loistava mustavalkolabra, mutta sitä ei ole ollut enää aioihin. Kallioniemi ei kehitä. Entä muut? Itse en enää jaksa läträtä noiden litkujen kanssa. Sitten vielä filmit. Mistä mustavalkofilmit kannattaisi ostaa/tilata? Tuossa sivun kyljessä mainostetaan mustavalkokuvauksen ihanuutta. Onko suositeltava paikka hinta/laatu-suhteeltaan? Filmiskanneri minulla on käytössä.
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? oisko keskikokoon loikka mitään? joku mittaetsin pokkari, Mamiya 6 tai 7 esimerkiksi. satamakadulla kuvamanu kehitelee luultavasti vielä. hertelliltä tuomiokirkon kadulta filkat.
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? Varmasti. Siihen sopii Leica M objektiivit, joita on useilla merkeillä runsaasti. Se on varsinaisesti Minolta Leican nimellä, ja hyvin kevyt ja pieni. Edullinen. Itse valitsisin hieman painavamman kameran. Kinoformaatti on mitä parhain tarkoitukseen: 36 kuvaa rullalle ainakin minua houkuttaisi niin, etten muuta ajattelisikaan. Voihan sitä kokeilla rinnalla vaikka kaksisilmäisellä sitten kuuskutosta. Todella hienoja katukuvia on sellaisillakin otettu. edit: Tai siis millä kameratyypillä ei nyt olisi otettu, mutta tarkoitan että selkeästi katukuvaajien ryhmään lukeutuvatkin ovat sellaista käyttäneet. edit2. Olen samoilla linjoilla Haraldin kanssa (viesti alla). Tietenkin voisit löytää jonkun harrastajan, joka voisi kehittää sinulle, niin sitten homma alkaisi jo vähän paremmin toimia. Viitosen rulla? Miksei. Voisin kuvitella. edit3 Tai no, äh, eihän siinä välttämättä mikään olisi paremmin
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? Melkein sanoisin tämän kommenttisi pohjalta, että älä palaa. Pysy digissä. Siinä mv-ssä se jälki syntyy paljolti sen pohjalta, miten ja millä ne kehitetään, joten antamalla ne muille, jää yli puolet pois. Ja sitten vielä vain ja ainoastaan scannaamalla menee se toinenkin puoli. Menetät menetelmän ja materiaalien mahdollisuudet 80%:sti. Sen 20%:n takia ei kannata. Tee digistä harmaasävykäännöksiä. Perusfilmi peruskehityksellä ei pitkään kuitenkaan tyydytä. Muuhun sinulle tuskin löytyy tekijää. Ja kun se on siten, että et kovin kauaa tule löytämään ketään edes rahalla tekemään niitä peruskehityksiäkään puolestasi, jos nytkään löydät(en ole varma enää edes tuosta Kuva-Manusta, muistaakseni lopetti sekin). Pitkässä juoksussa pitäisi kuitenkin osata ja viitsiä tehdä koko ketju itse. Myin itse digit pois, mutta en oikein usko että tuolla pohja-ajatuksella sinun kannattaa filmiin siirtyä.
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? Enpä mene takuuseen hinta/laatusuhteesta, varmasti löytyy edullisempia paikkoja. Täältä eli sieltä ostettaessa voi kuitenkin kysyä ohjeita selvällä suomenkielellä ja saada jokseenkin tolkulliset selkeät vastaukset, myös ei tarvitse mitään ostaa, silti voi saada monistettuja ohjelta, suomeksi, kunhan vaivautuu pyytämään
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? Vaikka filmillä onkin omat etunsa, kuten itse filmi analogisena arkistona, ei filmiskannerin olemassaolo oikein riitä hyväksi syyksi alkaa käytää filmiä. Filmi kannattaa kehittää itse, jotta se toimii kuten haluaa, ja lisäksi siitä kannattasi tehdä printitkin itse. Silloin vasta prosessissa on kunnollista järkeä. Sen sijaan panostaisin kuvankäsittelyyn ja nykyaikaisiin tulostusmenetelmiin, joilla voit saada aikaan loistavia mustavalkokuvia. edit. Älä ota näitä liian vakavasti. Hanki filmikamera ja filmiä, koita saada ne jotenkin negoiksi ja skannaa. Onhan filmillä joitain etuja siinäkin.
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? Tämä on aika pitkälti totta. Ihan liikaa vaivannäköä ja vääntämistä, kun saat vain pienen osan niistä hyödyistä, joita muutos voisi antaa. Opettele ennemmin tekemään digikuvista parempia mustavalkoisia (jos et jo osaa). Ei se välttämättä vaadi mitään ihmeellisiä värikanavakikkailujakaan. Jos nyt sitten kuitenkin päätät, että kuitenkin on filmiä päästävä kuvaamaan, niin... Tampereella kehittää mustavalkofilmiä kaupallisesti kai 1-2 puljua, ei(vät)kä ne(se)kään sitä paljoa mainosta. Aamulehti uutisoikin aiemmin mustavalkofilmin olevan tiensä päässä tampereella (ks. ketju "Filmikamera on tiensä päässä" ). Kuva-Manu on niistä yksi. Kahdenlaista hintaa oon kuullu - kympin rulla tai tuntipalkalla työpäivän jälkeen parikymppiä tunti. Sen lisäks voi filmin useimpien valokuvaliikkeitten kautta hoitaa Eirille (Kallioniemi, Hertell...) tai esim. Color-Kolmiolle (Rajala), joista CK:hon en itte edes viittis kuviani lähettää (mm. täälläkin raportoitujen kokemusten perusteella). Asiahan on niin, että itse kehittämällä saa niin paljon etuja pienehköä vaivaa vasten, että melkein vois sanoa että muussa ei ole järkeä. Niitä ovat mm. 1) kontrolli 2) hinta 3) laatu 4) odotusajat 5) logistiikka ... Street-kuvaukseen sopii moni kamera ja riippuu hyvin paljon ihmisestä mikä olis se ihanteellinen. Itte se pitää punnita hinnan ja ominaisuuksien perusteella. Filmiä myydään Tampereellakin, jos Hertellin hinnat kelpaa. Tilata voi Helsingistä, Euroopasta, USA:sta... Niitä mestoja on täällä varmasti monessa ketjussa lueteltu. Suomessa muualla kuin Helsingissä asuvan (tai jos ei Helsingissä liiku) kannattaa selvästi (valitettava tosiasia? ) hintojen puolesta tilata muualta, mutta jos muita syitä on niin niiden mukaan sitten... =)
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? Niijjoo, ainahan sitä voi kuvata niitä C-41-prosessin filmejä. Joko ihan mustavalkoseks tehtyä tai vaikka jopa tavallista värinegaa. Niistä saa kyllä mustavalkosia ja ne saa kehitettyä ihan paikallisissaki puljuissa...
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? Kiitos nopeista vastauksista. Kunnon debattia: monta vastausta ja jokainen vie ajatuksiani vähän eri suuntiin. Se mitä haen on pientä ja näppärää kameraa, jolla saa hyvää ja skarppia jälkeä. Tuo Olympoksen XA (vai oliko se XA2) oli hyvin lähellä sellaista. On se vielä jossain kellarissa, mutta ei suostunut enää kelaamaan filmiä. Tarkennushan tuossa oli aika hataraa: 1.5m, 3m ja ääretön (muistaakseni). Katu-ja tilannekuvaus kiinnostaa. Leicasta olen kiinnostunut tarkennuksen ja kompaktin koon takia. Esimerkiksi kun ottaa Canon järkkärin jossa on 24-70 nokassa menettää saman tien sivullisen roolin ja kaikki ovat tietoisia: joukossamme on valokuvaaja! Ota siinä sitten tilannekuvia. Ricohin GRD ll on taas kokonsa puolesta mainio, mutta niistä kuvista puuttuu sellaista tunnetta ja syvyyttä, kuin esimerkiksi Kodakin Tri-X filmissä on. Ricohilla on myös GR-sarjan filmikameroita, mutta niistä en tiedä mitään. Onko niissä etsimessä tarkennusta? Suosikkikuvaajani Daido Moriyama käyttää Ricohin kameroita: Ehkä tuossa videossa on jotain mitä haen. Kulkea huomaamattomana ja napsia tilanteita. Ja siten tietysti olisi hyvä, jos kuvaan saisi hieman syväterävyyden vaikutelmaa. Digipokkareilla se ei onnistu vaan kaikki on 2-ulotteista tapettia. Niin se taitaa olla, että filmit pitäisi kehittää itse. Joo, täytyy pohtia vielä. Mutta upeata, että rohkea yrittäjä panostaa mustavalkokuvaukseen. Se kallistaa vaakaa toiseen suuntaan.
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? XA:ssa (ilman mitään numeroa) on mittaetsin, eli etsimestä näkee tarkennuksen. Numeromalleissa sitä ei oo, vaan on toi scale focus. Ricohissa on autofocus. Leica ei ole kokonaisuutena loppupeleissä paljoa pienempi kuin tavallinen peilijärkkäri, joten sikäli jos ei välttämättä hae just mittaetsintä, niin vois eka säästää hirveesti rahaa kokeilemalla ihan tavallista järkkäriä... Tai sitten jotain halvempaa kompakti-mittaetsintä. CL on Leicoista semmonen matkamalli ja vähän "halpis", mutta ei se siitä huonoa tee (paitsi kun vertaa "isoveljiinsä", niin onhan se selkeä kakkonen). [QUOTE> [/QUOTE] Et varmaankaan tarkottanu näitä Tamperelaisia, koska eivät ne siihen ainakaan hirveesti panosta... Filmiähän täältäkin kyllä saa, mutta hinnat saattaa olla stadissa vähän halvempia.
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? Minä taas suosittelen aivan päin vastoin kuin muut: kyllä, kuvaa vaan filmiä jos mieli tekee vaikket itse läträisikään. Sanon minä vaikka itse diggaan taas sitä läträämistä hyvinkin paljon. Jos tekee mieli filmiä, niin jumelaissön kuvaa sitä. Kyllä minusta siitä saa paljon irti vaikka vaan tyytyisikin standardikehitykseen ja skannaamaan kuvansa. Se on silti täysin eri maailma kuin digi. Jos tekee mieli niin kokeile, vaikka puristit dissaavatkin että täytyy kehittää filmikin itse. Toisaalta, se filmin kehittäminen itse ei ole iso vaiva. Aikaa siihen menee tunnin verran mutta niinhän sitä aikaa menee siinäkin kun viet ja haet filmiä liikkeissä. Itselleni yksi syy tehdä itse on nimenomaan helppous.... Mutta voit hyvin aloittaa kehityttämällä muualla ja myöhemmin ruveta duunaamaan itse, jos mieli tämän suhteen muuttuu. Jos et itse kehitä, suosittelenkin lämpimästi käyttämään noita väriprosessin mustavalkofilmejä, kuten Kodak BW400CN. ( http://www.kodak.com/global/en/professional/products/films/bw400cn/main2.jhtml?pq-path=13402 ) Tuollaisella on hyvä aloittaa filmiduunailu, sen voit kehityttää ihan normaalissa fotoliikkeessä missä on normaali minilabbis. Saat vielä paperikuvatkin samaan syssyyn ja sitten voit skannailla sen filmin. Skannerien ICE-pölynpoistotkin toimii tällaisen filmin kanssa, toisin kuin "oikeiden" mustavalkoisten. Ja, jos et ole varma koko prosessin vetämisestä ite, ehkäpä ei kannata tehdä hirveitä alkusijoituksia, vaan ostaa joku halvempi kamera alkuun. Vaikkapa tuo suositeltu Olympus XA tahikka sitten joku ihan perinteinen peilijärkkäri, joita on huutonetit täynnä. Pentax tai joku muu.
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? Minäkin siirryin yli kymmenen vuoden tauon jälkeen kuvaamaan taas filmillä ja osin MV:nä. Aloitin C41 MV-filmeillä, joita voi kehittää missä liikkeessä tahansa, mutta nyt tulin sitten taas ostaneeksi litkut ja pöntön - lähinnä kustannussyistä, sillä olen ollut tyytyväinen noihin C41-filmeihin. Niissä kustannus kehityksineen on ainakin kympin/filmi, mutta oikeissa MV-filmeissä jää alle vitoseen. C41-mv-filmit ovat mielestäni erittäin hyviä. Niitä on ainakin kolme erilaista saatavilla, Fuji Neopan 400CN, Ilford XP2+ ja Kodak BW400CN. Ne ovat helposti skannattavia ja infrapunalla toimivaa pölynpoistoakin voi käyttää. Minusta noista paras on tuo Fuji, jota saa edullisesti esim. täältä: http://www.fujilab.co.uk/catalog/black-white-neopan-c-30_33_59.html . Jossakin väitettiin, että tämäkin on Ilfordin tekemä, mutta mielestäni filmi ei ole sama. Semmoinen kokemus on myös, että tuo XP2 toimii paremmin 120-koossa kuin kinokoossa. En tiedä mistä johtuu. Fuji ja Kodak toimivat kinona loistavasti. Näitä pystyy reilusti ylivalottamaan. Raekoko ja kontrasti silloin pienenee, mutta kontrastiahan saa tekovaiheessa tai skannauksessa lisääkin ja pienirakeisuudesta on useimmiten etua. Tässä XP2-kuviani: Search: ilfordxp2 | Flickr Kodak BW400CN: http://www.flickr.com/photos/smoltron/tags/kodakbw400cn/ ja Fuji 400CN: http://www.flickr.com/photos/smoltron/tags/fujineopan400cn/ Kari
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? tampereen kameraseura tarjoaa kehitystilat jäsenilleen kirjastometson alakerrassa jossa voi ruokkiksella käydä filkat kehittämässä, jos siihen kehittelemiseen taipuu. ei tarvi vermeisiin panostaa, ja saattaa saada jelppiäkin vanhojen verestykseen. Home
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? c41 monokrommeista xp2 toimii myös pimiössä... vieläpä niin hyvin että siitä saa parempaa jälkeä kuin eirillä teetetystä tai muuten ryssitystä kehityksestä..
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? Tuo filmi kuulostaa mielenkiitoiselta. XA:sta minulla on tosiaan kymmenien filmien kokemus tuolta 80-luvulta. Luulen etten enää siihen palaa.
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? Jep tuo CL kiinnostaa eniten. Ja itse asiassa on parikin kiikarissa. [QUOTE> [/QUOTE] Niin tarkoitin yrittäjää, joka mainostaa näillä sivuilla.
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? Upeita kuvia- Erityisesti pidin noiden Kodak BW400CN:n jyrkästä sävystä. Millainen skanneri sinulla on käytössä?
Vs: Miten palata mustavalkokuvausen pariin? Kiitos vinkistä. Paikka tuli tuli tutuksi 80-90 -lukujen vaihteessa. Siellä hikoilin useaan otteeseen tehdessäni mv-paperikuvia. Filmit kehitin silloin aluksi itse kotona, mutta ainakin silloin huushollissani oli sen verran pölyistä, että siirryin kaupallisiin filminkehittäjiin. Kalevassa Takojankadulla oli Creamar Oy -niminen msuatvalkolabra, jonka palveluihin olin erittäin tyytyväinen.