Vs: Pakollinen yo-kuva Tuo valo on aika mielenkiintoinen juttu - yllätys yllätys! Mulla on kohtuullisen iso softbox, jota ennen käytin päävalona. Se antaa minun makuuni liian pehmeän valon, ja osittain liian laajalle. Kokeilin pelkillä kuvuilla ja hunajakennoilla aikani, sopii hyvin miesten valaisuun, mutta naisille antaa liian kovan valon. Olen myös käynyt läpi heijastavat ja läpäisevät sateenvarjot, pelkkä hopea- valkokuvut jne. Tällä hetkellä eniten pidän nykyisestä päävalostani, joka on siis beauty dish valkoisella heijastavalla 56 cm ja hunajakenno edessä. Se antaa tällä hetkellä silmääni miellyttävän päävalon. Varmaan oma maku muuttuu taas ajan myötä. Se tekee silmääni miellyttävät varjot ja on tarkasti suunnattavissa. Omaan silmääni noiden eri hajottimien erot ovat huikeat, osittain varmasti aivot täydentävät (vahvistavat omaa luulokuvaa) eri valonlähteistä. Valo tulee siksi aika lailla silmien korkeudelta tai vain hiukan ylempää, koska en halua hirvittävää varjoa lakista, muuten kyllä laittaisin sen ylemmäs, ilman lakkia olevissa kuvissa näin teenkin, silloin se hoikentaa enemmän kasvoja. T Jukka