Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Pakko Ruotsi ja sivistys

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Herra iso herra, 27 Lokakuu 2010.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
    Vs: Pakko Ruotsi ja sivistys

Hyvä idea, koko pakkokoulun voisi lopettaa. Kyllä se into tulisi sitten kuuskymppisenä alkaa valittaa kun ei mitää osaa. Ja voisihan aina ottaa viksumpaa porukkaa ulkomailta näiden tolvanoiden sijaan ilmaisiin kouluihin. Ehkä pyörä taas pyörähtäisi ja seuraava sukupolvi suomalaisia, myös hesalaisia -ei heitä voi väheksyä, tajuaisi porvoolaisaääriliikkeen lisäksi, missä on tolkua ja missä ei?  ;-)

1. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Koulutus on mahdollisuus. Ei oppiminen voi olla vain pakollista. Esimerkiksi suvaitsevaisuutta ei tarpeeksi umpijuntille ikinä voi opettaa väkisin.

Typerys ei opi juuri mitään - mitenkään. Paitsi ehkä huonosti matkimaan muutamia ulkomaalaisia "hienoja" tapoja keitellä sumppia ja muuta yhtä turhaa. Sivistys on jotain ihan muuta kuin pelkkää ulkoisten tapojen matkimista...

Mutta tätähän on kai hieman vaikeata ymmärtää ?
    T Erska

2. HOS

HOS

125
    0
    0

Aika vänkää on seurata tätä skrivailua, ku toi swedu tuli ikäänkuin mutsin mölössä. Himassa bamlattiin swedua ja ite rokkasin swedupuolellla kansikses. Ei oikein hittaa tota pakkoswedun pointtii ku se on aina ollu iisii. Joku tossa aikasemmin skrivas, ett swedulla ei Kunkkukunnas tee mitää. Se nyt täyttä skeidaa se stoori. Oon monta vuotta handlannu swenskien kanssa ja aina sweduks. Ei siellä kukaan enkuks mitään halua bamlata, jos vaan swedu skulaa nii et hurri sen bonjaa. Kaikki avtalit duunataan aina sweduks heidän kans. On swedusta etuu jos sen haldaa buenosti. Pakosta ei tuu ku skeidaa. Se on jeti se. Pakko swedulla ei duunata Kunkkukunnas mitään. Se on haldattava, ja stoffi meininki.

EDIT: tos aikasemmi joku skrivas et skånea ei bonjaa. Kyl sen nopeesti hiffaa, jos swedun haldaa. Se kai on antiikin swedua pääosi, eli skandinaaviska. Sitähän vanhat viikingit jo bamlas.

3. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Jep.

4. Vs: Pakko Ruotsi ja sivistys

Erska varmaan osasi nyt lukea jos ei olisi sitä koulussa opetettu? Olisi sitten kotona opetellut?

Osaathan sinä nyt lukea, ja kirjoittaa!

Tiedän että olet hevoisvihaaja, mutta että vihaat kahviakin. Hermot ei kestä kahvia?

Ilman koulutusta kaikki voi olla vaikeaa. Mutta ymmärtäähän sen. Itse asiassa: mitä enemmän lukee, sitä paremmin sen ymmärtää.

5. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

1. Osasin lukea ennen kansakouluun menoa. Monet muutkin osaavat. Mutta se ei ole minkään väitteeni pointti. Etkö sinä todella ymmärrä mitä kirjoitin ? Ja miksi helvetissä haastat aina vain riitaa ?

2. Ala-arvoista vittuilua, johon ei kannata vastata. Säälin kaunaista luonnettasi.

3. En vihaa "hevoisia" enkä hevosia. Kuten en vihaa mitään eläimiä. Koskaan en ole niin väittänyt. Valehtelet. En tiedä miksi. Säälin sinua yhä lisää.
    Kahvia juon joka päivä. Kuten ole useasti maininnutkin. Heti aamusta pannullinen pannukahvia.
    Hermot kestävät paljon - ilman hyviä hermoja ei näin kivuliasta elämää kestäisi. Yksi asia, mitä on vaikeata joskus kestää on häpeämätön valehtelu ja tuntemattomien ihmisten parjaaminen ja kateellinen katkeruus.

4. Olet moukka ja moukaksi tulet jäämään - huolimatta kuinka monta matkaa Italiaan kykenet vielä tekemään. Sivistynyttä ei ääliöstä tule. Et ole useampien vastauksien arvoinen. Olkoot tämä nyt näillä näkymin tässä. Paljastit itsesi taas - aivan liiankin helposti.

Höppänää on niin helppoa vedättää (johdattaakin miten vain) jos haluaa - en halua. Vaahtoa "hesavihaasi" ihan niin paljon kuin haluat. Sinä pieni mies. Säälin vain ...

Mutta vastedes saat haastaa riitaa jollekin toiselle "hesalaiselle" minä olen sinuun täysin kyllästynyt. Et ole älyllisesti haastava (edes viihdeväittelyyn) - olet tylsä ja yksinkertainen mies. Yksinkertainen mies muutamalla fiksummilta matkitulla vakiotempulla. Epäluovaa, epä-älyllistä ja sivistymätöntä.

Suoraan sanottuna ihmettelen miten tuollainen riidankylväjä ei ole saanut tänne porttikieltoa. Olethan syypää monien muiden sellaisiin...

Mitä pahaa täällä Helsingissä mahtoi sinulle joskus tapahtua että olet joutunut tuollaisen katkeruuden valtaan ? Täällä asuu aivan samanlaisia ihmisiä kuin muuallakin. Osa ääliöitä ja osa taasen vähemmän sitä. On varmasti kuluttavaa tuntea noin vaikeasti määriteltävää ja perustelematonta kaunaa.

Heippa - pärjäile vihoinesi. Voimia ja uskallusta olla tulevaisuudessa rehdimpi (kait semmoista noin vanhanakin voi jotenkin oppia?) ...
    - Eero

Edit : Anteeksi, herra Kuikelo, että olet häirinnyt helposti järkkyvää mielenrauhaasi (kun niin vihaat minua :)D), koska olen sattunut syntymään Helsingissä). Yritän olla paljon poissa sinulle ...

6. Vs: Pakko Ruotsi ja sivistys

Et ole ainoa tästä mielipiteestä jostain kuirista, mutta pitää nyt lopettaa ettei heiteta voorumista ulos tästä.

7. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Olet oikeassa.

Ja olet rehti.

Kiitos sinulle.
    - Eero

8. Vs: Pakko Ruotsi ja sivistys

Mielenkiinnolla odotan mitä nerokasta taas kirjoitetaan tästäkin tänne?

9. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Minulla ei ole asiasta tällä haavaa muuta sanottavaa kuin tuo jo mainittu :

Uskon että ihmnen opppii parhaiten herättämällä hänessä aidon halun oppia - ei pakottamalla, autoritäärisesti ja perustelematta väkisin. Pohjaan tämän väitteeni omiin kokemuksiini elämästä, en kirjoihin. Ja minusta tämä on tärkeä asia pohtia - ei mikään vitsi.

Tietenkin tätä väitettä voi vääristellä ja syyttää siinä sivussa vaikka Helsinkiäkin (ties mistä) mutta en ymmärrä mitä tekemistä sillä on aiheen kanssa.

Loppu.
    - Eero

10. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vickan ja Daniel tulevat Suomeen.
    Vierailevat Helsingin nuorisoasiainkeskuksessa ja suurlähetystöstä on luvattu, että vickanille ja danielille saa puhua englanniksi!
    Ruotsin asema Suomessa on siis painunut alas!
    Tosin, suuta ei kuulemma saa avata, elleivät nämä ihanat kuninkaalliset kysy jotain.
    T Jukka

11. Vs: Pakko Ruotsi ja sivistys

Minäkin kannatan toisen vieraankielen valinnaisuutta ja uskon että aika iso osa valitsisi kyllä ruotsin, muut ehkä venäjän tai saksan. motivaatio olisi kuitenkin ihan erillainen. ja pakko sana pakkoruotissa viittaa minusta kuitenkin yliopistojen ja korkeakoulujen "sertifikointiin" jolla taataa palvelutaso julkishallinnon puolella - siis politiikkaan.

Itse olen lukenut 3 vuotta yläkoulussa ruotsia ja 10 kurssia lukiossa ruotsia. lukiossa sain hylätyn lähes joka kurssista, mutta pääsin läpi kirjoituksesta.
    Virkamiesruotsi pitäisi jotenkin saada suoritetuksi nyt 18 vuotta myöhemmin näiden tuikkiva silmäisten ruotsinamazonien kanssa joiden kanssakäyminen on jatkuvassa defenssissä pakkoasemansa takia ja ajatuksena on kuinka heidän tärkeä opetusaineensa on välttämätön.

skonessa on aika turha yrittää, maisterinpaperitkin odottaa aikaa parempaa mutta buu-klubbenista osaan kertoa sanan sieltä sanan täältä lapsilleni joita yllytän katsomaan ruotsinkieliset lastenohjelmat. asenneongelmani takia 7 vuoden ruotsin opiskelusta ei ollut minulle muuta kuin hyvin paljon vaivaa ja jonkun verran haittaa.

Olen kielissä huono, mutta valinnaisena olisin valinnut saksan jossa olisin ehkä yltänyt kuitenkin tavallisiin arvosanoihin kuten englannissa, saksaa olisin myös tarvinnut jo monta kertaa elämässäni. 1970 koulu-uudistuksessa ennen lehmänkauppoja luki muuten että "vain englanti on pakollinen jotta muille kielille jäisi tilaa".

Että minusta olette kyllä te perkeleet saaneet ruotsinkielenvihaajan. RKPtä tai Kepua en äänestä ikinä (en äänestäisi kyllä ilman pakkoruotsiakaan).

12. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Täysin käsittämätöntä ja suorastaan naurettavaa kuinka jotkin palvovat joitain Ruotsin kuninkaallisia mannekiinipellejä täälläkin, noita inhoja & upporikkaita perinnöllistä sirkuspelleyttä kantavia vastenmielisiä ylimääriä, jotka elävät kunnon ruotsalaisten siivellä - sukupolvesta toiseen. "Siniveriset" loiset.

Onneksi tänne ei tullut kuningasta - tuli vai kieroja poliitikkoja ... niistäkin reilusti yli puolet tarvitsisi kurinpalautuksen ja kavion kuvat perseisiinsä. Mokomat, niljakkaat ja kierot...

Edit : Minä valtaan (myös Ruotsissa) !
    T Erska

13. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Tästä olen täysin samaa mieltä.
    Huomaa, että vickan ja daniel kirjoitetaan pienellä....
    TJukka

14. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mäkään en ymmärrä, mikseivät ruotsalaiset jo nouse barrikadeille?
    En muista paljon, mutta tuo kuninkaallisten budjetti ja menot olivat täysin järkyttäviä summia.
    Mua ainakin vituttaisi, jos veromarkkoja käytettäisiin moiseen paskaan.
    T Jukka

15. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Pitää alkaa haalia sitä valtaa nyt sitten.

Uudet tuulet alkavat puhaltaa.

Elostelevalle yläluokalle risua ja raippaa ...
    Köyhille ja hyljeksityille mannaa ja yltäkylläisyyttä jne ...
    - SuurFallistinenYliKeisari Erska I

16. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Ja se Englannin kuningashuone - saksalaisia tunkeutujia, joita pidetään kuin lihotuskarjaa ylenpalttisissa leivissä - mutta teurastusta ei näy - eikä kuulu !

Missä ryhti ?

Jumalauta ja perkele !
    Nyt on muutoksen aika. Mulle se Eurooppa - kuppaan siitä sössöveret helvettiin !
    - Erska I

Edit : Kansan kärsivällisyydelläkin on rajansa !
    Se raja on ylitetty.

Eikös olekin ... (?) Onko ? :O

Edit 2 : Vastaan itse : On ! Vallankumous !! NYT !!!

17. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

No niin kuten tästäkin keskustelusta on täydellä pakalla pelaavat huomanneet, niin järkeviä argumentteja ei pakko Ruotsin puolesta ole tullut.
    Argumentointi on yleensäkkin samallla tasolla kuin eräällä Salolaisella "suurella ajattelijalla", tyyliin et kannata pakko Ruotsia? Jaaha olet siviistymätön Ruotsin kielisen vähemmmistä vihaaja ja dorga.

Väittäisin että pakko Ruotsin oppimis prosentti on järkyyttävän huono ja tämä on epävirallisesti myönetty ja todennettavissa siten että olemattomalla osaamisella ihmiset ovat kuitenkin sen näennäisesti suorittaneet saaden päästötodistuksen.

Tuskin esimerkiksi matematiikasta saa päästötodistusta samalla osaamattomuudella.
    Paperilla kaikki Suomalaiset osaa Ruotsia, mutta käytänössä varmaan murto-osa kykenee selvittämään kahdellla lauseella yksinkertaisiiakaan asioita.
    Ja kuten edellä on todettu, niin usein Ruotasaiset itsekkin asoi mieluummin sujuvammin Englaniksi kuin änkytys Ruotsiksi.

Onkohan tästä mitää tutkimuksia?

18. campv

campv Ylläpidon jäsen

2 309
    110
    63

Jari, tule lentokentälle muutamaksi päiväksi hommiin ja kerro sen jälkeen, millä kielellä esim. ruotsalaiset mieluiten asioi.

19. Vs: Pakko Ruotsi ja sivistys

* "Atlantaan lähtiessä päätin, että en perkele puhu koko matkalla englannin sanaa - suomella on pärjättävä."  (Atlantan olympiamatkasta 1996)

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.