Jokos pakkanen alkaa riittämään, vai vieläkö väännetään hanasta lisää? Aika helposti menee rutiinitoiminnat sekaisin Suomessakin, vaikka luulisi sukupolvien aikana opitun talven niksit. Meillä ei toistaiseksi ole kuin vaimon auto jäänyt työpaikan parkkikselle (kun kukaan ei nykyautoista uskalla antaa virtaa). Joku poikain huone on ollut vähän viileä, mutta saatu lisälämmittimellä mainioksi korvikesaunaksi. Miten muualla?
Kaenuussa kaunis keli, aurinko rupesi paistamaan parin kuukauden pimeyden jälkeen samassa yhteydessä kun tuo pakkanen tuli. Eli omalla tavalla aika suuri ilon aihe, kuvaamaan ei tosin tuonne ulos suuremmin viitsi mennä. Pakkanen on pyörinyt mukavasti -25 -30 välillä kaupungissa, kuuleman mukaan ulkopuolella ollut -38. Autokin käynnistyi toissapäivänä ihan kivasti, kun sulatteli sitä paripäivää lämmittemellä ja raappasi sisältä jään pois. Onneksi on vanha auto niin voi sen nuotionkin halutessa laittaa sinne moottorin alle jos sikseen tulee. Ulkona siis viitsii olla sen verran kuin on pakko, muuten koettaa sisällä värjötellä. Onneksi mitään vahinkoja, putki tai vastaavia lämmityslaite hajoamisia ei ole ollut.
Keittiön lattia on galsa yhsetä kohtaa, kiitos kivien jotka ovat kellarissa muurattu yhdeksi muutaman kuution möhkäleeksi (se koko kasa ulottuu ulos saakka), sitten putkien läpivienneistä vähän falskaa kylmää ilmaa keittiökaapien alle ja pari ekaa rappusta jotka vievät yläkertaan ovat kylmiä, mutta muuten on ihan lämmin sisällä, vaikka ulkona onkin -20 Puuta kaakluuniin, niin homma hoituu....
Lisää pakkasta vaan niin syntyy lisää hienoja juttuja tälle voorumille. (Selvennys: en tarkoita tätä viestiketjua.)
Mua ei pakkanen haittaa, enemmän vitutti tuo tammikuun alku kun meni plussalle. Kyllä suomessa pitää pakkasta olla! Lunta sais tulla kyllä lisää, sitä on liian vähän. Mun vitutus, tosin vaan lievä kohdistuu VR:ään, kun eivät saa kalustoaan liikkeelle pakkasessa. Tosin se siis on mun mielestä lafkan vika, ei pakkasen. Pakkanen kuuluu talveen ja pakkaspäivän valo on kaunista.
Koti on lämmin kyllä mut enää näin isona ei osaa pukea vaatteita tarpeeks ja jäätyyyyyy täällä työhuoneessaki. Muuten kyllä on ihanaa ku on talvi ja oikeata pakkastakin välillä.
Hmmm.. ensin on liian pieni, sitten se on tyhmän näköistä ja lopulta on liian iso. Ei kylmässä eläminen ole kyllä helppoa ;-)
Muistan, kuinka taivalkoskella (jossa siis asuin 17 vuotiaaksi asti) mitattiin pakkasennätys joskus 90-luvun lopulla. -52.5 astetta varjossa Kävelin kilsan matkan kaverille ja tuntui kuin olisi juossut 10 kilometriä. Rillit jääty päähän heti kun pääsin pihalle ja ilma oli niin ohutta että oksat pois (!!). Varmasti olis jäätynyt kusi kaarelle. Täällä tampereella puolestaan puskee tuo viima läpi pään vaikka ei olo kuin reilu -20 astetta.
Mä just eilen ihmettelin tuota aikaa "kun se on tyhmän näköistä" ja mietin miks ihmeessä sillon ei palellu vaikka oli 20 astetta pakkasta eikä piposta tietookaan.... Mut oli mulla silti sukkiset ja kahdet pitkät kalsarit... ja villapaidan alla vaikka mitä mut ei missään nimessä pipoo.
Jaahas, sä oot siis oikhia lappalainen... Pitääkö jo pistää pitkähianen päälle, vai pärjääkö ulkona vielä t-paidalla ?
Koulussa jäätyny osa putkista. Ei kyllä mikään ihmekkään, lasinavetta on muutenkin odottanu täysremonttia viimeset kymmenen vuotta...Kaupungilla on vaan mielenkiintoista tuo korjauspolitiikka.Pari vuotta sitten rempattiin toppillassa koulu lattiasta kattoon ja nyt sitä ollaan lakkauttamassa.Erinomaista toimintaa.
Se hyvä puoli tässä on että on ainakin aurinkoisia päiviä pitkästä aikaa. Kämpässä vessan lattia on pirun kylmä ja ulko-oven lukko ei meinaa toimia kunnolla. Täytyy pitää sytkäri mukana millä lämmittää avainta ennen aukasemista. Äsken käytiin töissä katsomassa kelkkareittejä n. 100km, vähän nenänpäätä sai välillä lämmitellä, mutta kyllähän tuolla pärjää, kun on tarpeeks päällä. Huomenna on vapaapäivä pitkästä aikaa, niin kaipa sitä täytyy lähteä ulos kuvaamaan, kun valoakin on tarjolla ja joki höyryää mukavasti.
Meitsi oli erilainen nuori. Uskalsin käyttää pipoa koulun pihallakin. Enkä koskaan ymmärtänyt sitä kun joku tuli "pilkkaamaan" sanomalla: pipo päässä pakkasella. Totesin vain, että no nythän on pakkasta =)
Meilläkin oli koulussa yksi typpi joka oli ihan rennosti verkkarit päällä koulussa. Ei sitä juuri osattu ihailla, eikä sen tarvinnut turhaan tyttöjen kanssa mieltään pahoittaa. Ympäristön vaikutus saa tekemään kummallisia asioita. Sitä sanotaan suhteellisuudentajun menettämiseksi, mutta sitä voi kyllä harjoittaa yksinkin. Minäkin harjoittelin puoli vuotta tupakan polttoa kun siinä oli jotain kätkettyä hienoa. Ei silti, ei voi pelkästään lapsia syyttää, aikuisetkin lankeavat tähän samaan..ikuisesti. Ja kehuvat monet vielä yksilöllisyyttään samaan hengenvetoon.
Minä harjoittelin tupakan polttoa 23 vuotta ennen kuin tajusin, ettei siinä ole mitään mielenkiintoista. Mutta pakkanen alkaa mua häiritä vasta sitten, kun ei kärsi hengittää ilman esilämmitystä. Muutenhan se on vain pukeutumiskysymys. Ei mua kiinnosta tippaakaan miltä vaatteet näyttää, kunhan ne toimii.