Vs: Päivän :-( Eikös nuo viimeiset kinofilmikamerat (Eos 1-V, yms.) kuvanneet siinä 10 kuvaa/s, että nelisen sekuntia? K.
Vs: Päivän :-( Kukapa postia haluaisi, ainakaan ennen joulua? http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/2011/12/1465299/lehdenjakaja-loydettiin-pahoinpideltyna-oulussa
Vs: Päivän :-( Mjoo ja F5:nenkin paukuttaisi rullan suunnilleen samaan tahtiin, mutta kuvailin FE-2:lla pitkästä aikaa. Kun se ei kenellekään kelvannut (kts myydään osaston syövereistä) niin käytetään ite sit Olen mä joskus digijärkkää kokeillut, mutta en mä osaa sillä räiskiä yhtään sen nopeampaan tahtiin kuin filkkakoneellakaan. Hidas prossu korvien välissä niin ei kekkaa kuvattavaa niin tiuhaan tahtiin kuin pro digijärkkähenkilöt. Semmosellehan toi on hyvä. Intovuosina tuli läimittyä runsas parisataa rullaa 36 kuvan diaa vuodessa. Kestääkö noi digivehkeet sellasia määriä sulkimen laksutuksia?
Vs: Päivän :-( Monethan kuvaavat digillä käsittääkseni kymmeniä tuhansia ruutuja vuodessa. 200 diafilmiä on vain 7200 laukausta.
Vs: Päivän :-( Eikä kuvanlaatu ollut kiinni rungosta, vaan objektiivista: se digikuvaajien painajainen!
Vs: Päivän :-( Miksi digirunkojakaan pitäis joka vuosi vaihtaa? 100-150tuhatta on ihan normimäärä digijärkkärin sulkimen kestolle.
Vs: Päivän :-( Miksi digirunkojakaan pitäis joka vuosi vaihtaa? 100-150tuhatta on ihan normimäärä digijärkkärin sulkimen kestolle. [/quote Mulla on mun eka Nikoni edelleen louskuttamassa, aktiivivuosina varmaan parisataa rullaa per vuosi, nykyään ehkä parikymmentä, kun pääosa syntyy leicoilla ( 4kpl runkoa) Eiköhän tuolla Nikonilla ole lauottu jotakin 200.000 ruutua + tyhjän laukomiset päälle.
Vs: Päivän :-( Digejä on erilaisia. Ihan kuin mihin tahansa tuotteisiin pätee se periaate, että kuluttajien välineet kestävät vähemmän ja ammattilaisvälineet paremmin (joskus se onkin suurin syy isoon hintaeroon). Keskimäärin on niin, että aloittelijajärkkärien sulkimet on suunniteltu kestämään 50 000 laukaisua, puoliammattilaismallien ja vanhempien ammattilaismallien sulkimet 150 000 - 200 000 laukaisua ja joidenkin uusiempien ammattilaismallien sulkimet 300 000 laukaisua. Eli luultavasti paljon enemmän kuin vanha filmikamera -- miksi ihmeessä sellainen olisi tehty näin kestäväksi...
Vs: Päivän :-( Olihan 80-luvulla Nikoneilla lupailut jostain yli 100000 laukaisusta ammattimalleissa. Taisi olla aiemminkin. En muista tarkkaa lukua mutta tämä markkinointikeino ei ole mikään digiajan keksintö. "Suunniteltu kestämään sen ja sen verran." Digikameroissa asia on tullut tärkeämmäksi koska laukaisumäärät ovat kasvaneet. Ennen nuo luvut olivat lähinnä riittäviä Rolls Roycen moottorin tehon tapaan.
Vs: Päivän :-( Nykyäänhän se nimenomaan ei ole markkinointikeino. Yksikään valmistaja ei kerro asiasta markkinoinnissaan. Kyseessä on vain suunnitteluarvo, jonka avulla tuotteet mitoitetaan siten, että kohderyhmästä suunnilleen kaikki ovat tyytyväisiä tuotteen kestävyyteen ja eivät ihmettele, kun suljin joskus hajoaa. Tämä on asia, joka on ihmisille itsestäänselvää -- niinhän sen pitääkin olla: tavaran pitää kestää niin paljon kuin voi kohtuudella odottaa. Markkinointiviesteille varataan ei-itsestäänselvät asiat.
Vs: Päivän :-( Miksei tuollaisten tietojen pullahtaminen tietoomme olisi nimenomaan markkinointia. Takuustahan ei ole kysymys ollut koskaan.
Vs: Päivän :-( No ei mut ei sil edes tee mitään sisäsella ulkonen paljon parempi ja muuten kamera toimii hyvin, se sai laivalla kosteutta.
Vs: Päivän :-( Olen pahoilani kameran johdosta, mutta monelle kuvaajalle käy vironreissulla juuri noin.