Vs: Päivän :-( Tää on nyt aika pientä katkenneisiin luihin yms nähden, mutta kolmen viikon euroopanreisussa oli mukana itselleni uusi Mamiya 645. Ei rullaakaan kuvattu ennen lähtöä. Muuten tuota olisi mukaan uskaltanut ottaakaan, mutta oli Mustonen & Laineella korjattavana ja huollossa ennen lähtöä. Noh nyt sitten ekat rullat kehitetty ja joka kuvassa mustat kulmat liian ahtaasta vv-suojasta johtuen... Enkä etsimestä huomannut vaikka kyllähän sen sieltäkin näkee, kun nyt katsoo. Pitäs olla vain tuttuja kamoja mukana tollasissa reissuissa.
Vs: Päivän :-( ##$$»«“»»”«”»»%%%@@@ digikamerat! Ja se kun niitä myydään kaikille tavis-kuluttajille jotka sitten täysin tietokone-ummikkona ihmettelevät että kuvat on picasassa ja pitäis saada valokuvakauppaan.. Sitten kun yrittää neuvoa niin HANKALAA! Miks nää ees piti ottaa muistikortilta tietokoneeseen kun ois voitu viedä se kamera kokonaan valokuvakauppaan niin ne ois ottanu siellä kuvat kamerasta ja tehny. Tää on liian hankalaa! Jeh.... Mää en ees yritä neuvoa digittäjiä, pysyn filmissä. Parempi puoliskokin saa kaivaa filmikameransa tai sitte opetella itte käyttään sitä digiään. Hei hei hermot meni ---> pimiöön...
Vs: Päivän :-( Nyt kannattaisi katsoa Teemaa. Tässä ohjelmassa on tämmöiselle paatuneellekin aika pysäyttäviä silminnäkijä-juttuja...
Vs: Päivän :-( Lähti jo toinen lp2475w näyttö takaisin. Oli huonompi kuin eka. Kolmatta odotellessa... Jos se on yhtä paska, alan katsella LaCieta. T Jukka
Vs: Päivän :-( Niin, alta satasen niitä saa huutokaupoista parhaimmillaan.... Paljonko haluat omastasi? Minulta puuttuu just AS-malli
Vs: Päivän :-( Ostin käytetyn fillarin (eka fillari 25 vuoteen!) ja kotimatkalla sitte poljin katkes napsahtaen ja vähän sattus.. Ja lisäks satulaan tottumattomana nivuset hierty verille... Ja kotona oli jääkaapin pakastelokeron sulatusautomaagi sulattanut kunnon järven jääkaapin sisään huolimatta sisäänrakennetusta vedenkerääjästä. Elämä on joskus omituista..
Vs: Päivän :-( Pariisiin mennessä lentoa edellisenä iltana älysin että passissa lukee mun vanha sukunimi, aamulla piti vaihtaa lentolipusta nimea (110e) lentokentällä jäätiin hissiin jumiin 10 muun ihmisen kanssa (tuli tukalan kuuma) lentokentältä vuokra-autolla jumissa heti lähtökuoppiin kun odoteltiin pommiuhka (2h)
Vs: Päivän :-( ...eeeeei voi myydä, tosson messis niin paljo muistoi, hih, mut joo, toi päivän :-( oli siis se, kun yksi tossa kameran näytöllä hienolta näyttänyt kuva osoittautuikin kotona tutkittaessa tärähtäneeksi!!! ...eeeei woooi tajuta, kun suljinaikaakin piti olla... ja mitäs tollaselle tärähtäneelle kuvalle voi tehdä??? tietty saturaatiot kaakkoon ja jollain oudolla efektillä muuttaa se öljymaalaustuherrukseksi ja tuupata se tonne Steissi-ketjuuun
Vs: Päivän :-( Kehitin tuossa filmejä, ja Zorkin suljin näyttää olevan täynnä reikiä. Taas ylimääräistä huoltopuuhaa, ja pari rullaa kuvia täynnä pilkkuja. Olihan se hölmöä odottaa, että toimisi suoraan. Suljinajat sentään ovat kohtalaisen kohdallaan. Mistä saisi verhosuljinkangasta?
Vs: Päivän :-( Khyl, negatiivissa mustia, eli liiaksi valoa. Ei ole kuivaus, prosessointi tai muu. Linssiin se nyt ei paikallistu, vaan verhoon, joka tuntuu vähän rapistuneelta. Tuo kun on pohjasta ladattavaa mallia, niin ei nyt näe verhoa kuin objektiivin puolelta, mutta purkuunhan se menee. Aika jännä, on tosiaan hirmu paljon pystysuuntaisia halkeamia tuossa. Ennen filmin laukomista en olisi uskonut, että se noin paljon valoa päästää läpi. Nyt ei ole digiä paikalla, niin ei valitettavasti pysty pistämään mallikuvaa.
Vs: Päivän :-( Alko vituttaa kun 80kmh alueella 2 kaistaisella tiellä ajetaan molemmilla kaistoilla sitä kuuttakymppiä, nysvätään. Olisi ollut tarvetta ajaa ihan sitä kahdeksaakymppiä vaikka yleensä rauhan mies olenkin.
Vs: Päivän :-( Yllättävän yleistä nykyään muuten. Myös moottoritiellä. Ja kun viimein pääsee ohi, niin sieltä kuskin paikalta paljastuu yleensä kauniimman sukupuolen edustaja tai vanhempi mies. Ovat muuten nuo ryhmät ne, joilta yhteispeli ei muutenkaan tunnu noin yleisesti tuolla liikenteessä sujuvan. Tai siis että noissa niitä vain omaan napaan tuijottajia on eniten. Eli ei varsinaisia liikennerikkeitä, mutta muuta tupeksintaa, jolla haitataan liikenteen sujuvuutta ja etenkin turvallisuutta. Pienellä nopeudella rekan takaa nopeammin takaa tulevan nenän eteen kaistanvaihtoja , näitä "kohteliaisuus" kaistanvaihtoja kun joku tulee rampilta, eli melkein kylkeen ajoja sisemmällä kaistalla ajaviin. jne. Naiset ovat ryhtyneet ajamaan yhtä reippaasti kuin miehet. Ok, mutta mistä osalle heille saataisiin liikenteen tarkkailu ja liikeratojen ymmärtämiskyky? Merkittävältä osalta tämä ja ehkä osin jopa halu (käsitys että se on tarpeellista?) toisten huomioimiseen puuttuu. Nuo vanhemmat miehet tuntuvat tekevän noita kastan tukkimisia piruuttaan, etenkin jos kuvittelevat ajavansa sitä "suurinta sallittua nopeutta". Omatekoisia polliiseja siis. Tämän päättelen siitä, että jos heille valoja välayttämällä huomauttaa moisesta sisäkaistalla matelusta, niin siellä alkaa sellainen temppuilu ja jarruttelu ja huitominen että se menee pienestä katuteatterista. Kumpa joku kertoisi ja vakuuttaisi heille, että jos ajetaan sitä mittarin osoittamaa nopeutta tasan, niin se on sitten tienopeuksissa vähintään kympin ali ja vanhoissa autoissa ja tietyillä rengaspaineilla jopa reilusti enemmän. 10% on sallittu virhe uudelle autolle, mutta eipä sitä kukaan tyyppihyväksynnän jälkeen tarkista eli kymmenvuotiaassa se voipi olla vaikka 15. Ja jos joku saisi heidät uskomaan, että vaikka he ajaisivatkin sitä oikeaa suurinta sallittua, niin heille ei ole sallittua silti toimia minään omatekoisena poliisina vaan heidän tulee ajaa pääsääntöisesti sitä oikeanpuoleisinta kaistaa. Niin sanoo tieliikennelaki.
Vs: Päivän :-( Höpö höpö. "Kohtuullista" ylinopeutta ajavat ne siellä meuhtoovat, kun eivät pääse koheltamaan. Käytännössä jokaisella on nykyisin navigaattori, joka kertoo melko lailla oikean maanopeuden. Mittari on helppo tarkistaa. Ainakin itse olen huomannut vakionopeussäädin 85 kohdalla tavallisesti ajelevana, että puskurissa roikkuu tämän tästä joku (tavallisesti Audi tai Bemari, harvoin joku japsi - Volvot, Fordit ja muut eurooppalaiset yleensä eivät osallistu) kyttäämässä "tarpeellista ohitusta" joka sitten yleensä toteutuu keltaisten viivojen kohdalla Ihmettelen aina joskus, minkä etuoikeuden nuo "reipashenkiset" kuljettajat katsovat omaavansa siihen vasempaan kaistaan. Samalla lailla minäkin veroja maksan, ja jos haluan ohitella sen rekkajonon 85-90 km/h nopeudella (siis 80-alueella), niin minulla on siihen oikeus. Valojen vilkuttelun saa häviämään näkyvistä vanhalla turbodieselillä, kun painaa hiukan jarrua ja toisella tassulla kaasun pohjaan..... Haistelkaa sitä
Vs: Päivän :-( Höpsis noilla mitään navigaattoreita ole. Me tekno-orientuituneet olemme kuitenkin vähemmistö tien päällä. Samoilla nopeuksilla minäkin ajelen, ehkä piirun kovempaa eli siellä 90 kohdalla. Se kun on se todellinen rangaistusraja. Eli rajoitus. Paitsi 50 ja sitä pienemmillä rajoituksilla ajan tasan sitä nopeutta mitä merkki sanoo. Ja silloi vasta olenkin tientukkona. Nuo korkeammat rajoitukset on tie ja muut olosuhteet huomioiden asetettu suurimmaksi osaksi aivan naurettavan alas, eikä niitä juuri kukaan noudatakaan. Sen sijaan nuo pienemmät rajoitukset ovat ihan aiheellisia lasten ja muiden ilman autoa liikkuvien turvallisuuden vuoksi. Niitä kuitenkin rikotaan aivan törkeästi. Eli omien havaintojen mukaan normi virtanen rikkoo niitä 50-100% ylityksillä. Onhan noita isoja autoja jotka rikkovat rajoituksia paljon, mutta oletko katsonut ketkä niitä kuskaavat? tämän viime Saksasta tuontivillityksen jälkeen niillä näyttävät ajelevan nuoret sällit lippalakki päässä, eivät mitkään rahaporhot. Kaikkiaan suuret ylinopeudet ovat tässä maassa ihan havaintojen mukaan nykyään persaukisten hommia. Harvoin näkee enää pukumiehiä noiden kiilaavien ja roikkuvien ja törkeitä ylinopeuksia ajavien bemujen, audien ja mersujen ratissa. Ja eikä ne enää ole monesti edes mitään ns. parempia autoja, pääosin moottoritiellä törkeilee surkeimmat mahdolliset ikivanhat kotterot. Persaukisilla on sakot suhteessa niin pienet, että homma on siirtynyt heille ja paremmin ansaitsevat eivät enää harrasta moisia samassa määrin kuin takavuosina. Joo, en minäkään mihinkään väistele tuossa kuvaamassasi tilanteessa. Saatan jopa unohtua uneliaasti ajelemaan ohituksen jälkeen sille vasemmalle kaistalle moisten vilkuttelujen jälkeen. Mutta silloin on siis kyse siitä, että minulle on vilkuteltu tilanteessa jossa jo itsekin ajan reipasta (yli)nopeutta ja en pysty oikean kaistan hitaamman liikenteen lyhyiedn välien vuoksi edes antamaan tilaa. Jos mahdollista annan aina tilaa takaa tulevalle, ajoi hän sitten miten kovaa tahansa. Mutta jos "mahdottomassa" tilanteessa alkaa vilkutella, niin piruilla voi takaisinkin.
Vs: Päivän :-( Tuli tuosta valojen vilkuttelusta mieleen seuraavaa. Ajelin työillan jälkeen kaikessa rauhassa kotia, sieltä sitten peräpeiliin vilkasemalla huomasin että sieltä joku saatanan urpo änkee taas väkisin koko jonon ohi, noin 8 autoo. Vastaantulioita riitti, monta juuri ja juuri ohitusta. No kaveri lähtee tulemaan minun ohi, itse ajoin tätä paljon "kohtuu ylinopeutta" eli noin 10 kmh. Pakko oli päästä vaikka tienpätkä oli lyhyt, no sieltä tulee vastaan yhdistelmätukkirekka, meikä pistää jarrua että kaveri ehtisi ohi, niin hän ehtikin, juuri ja juuri. No minä sitten tuosta suivaantuneena pitkiä välkäyttämällä ajattelin ilmaista kantani kanssaautoiliaa kohtaan. Mitä hän tekee? Lyö jarrut pohjaan noin 100kmh vauhdista, no siinä sitten meikäläinen lyö jarrut kanssa pohjaan ja väistää tätä urpoa vastaantulevien kaistalle, myös takana oliani tekevät väistöliikkeitä. Siinä vaiheessa ensimmäistä kertaa elämässäni teki mieli käydä vetää kyseistä kuskia TURPAAN. EDIT: Turpaan en vetänyt mutta kansainvälistä käsimerkkiä piti näyttää kun moottoritie alkoi ja rinnalla pääsin, tosin vähän jäi kaduttaa kun niin tein. Ja kyseessä oli muuten tässä tapauksessa pukumies.
Vs: Päivän :-( 6??? nyt ei auennut... homma menee niin, että mittaustuloksesta tehdään "viran puolesta" 4 km/h vähennys, jotta kukaan ei pääse itkemään oikeudessa mittaustarkkuudesta. Eli se todellakin on ollut että jos mitattu nopeus, joka on kyllä se todellinen jonka gepsikin antaa, satasen rajoituksella on 113 km/h niin papereihin tulee 109 km/h joka ei tähän mennessä ole yleensä tuonut sakkoa. Jos nyt oikein ymmärsin, niin jatkossa varoitus tulee 105 km/h - 112 km/h. Nämä siis merkitään siihen varoitukseen tuon "automaattisen" vähennyksen jälkeen 101 - 108 km/h. Ja rikesakon siis jatkossa saisi nopeuksilla 113 - 124 km/h (109-120 km/h) ja päiväsakot siitä ylöspäin. Epäilen, etteivät partiot ryhdy noita varoituksia kirjoittelemaan eli ne tulevat olemaan "pönttöjen" postia. Partioilla on kiireellisempää tekemistä. Ja kun motareilla ei ole noita pönttöjä, niin siellä ajellaan edelleen sen 10-12 km/h yli kuten tähänkina asti ilman kummenpaa pelkoa varoituksista. Voivatkan ne kiinalasiten tapaan pitää jonkin viikon parin "kurinpalautuskampanjan" mutta siihen se jää siltä osin. Mutta siis pönttöjen mittauksista niitä varoituksia tullaan saamaan. Autojen mittarivirheen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Autoissa saa edelleenkin olla se 10% mittarivirhettä, alaspäin. Eli jos auton oma mittari näyttää 100 km/h, niin se nopeus todellisuudessa saa olla ihan sääntöjen mukaan 90 km/h. Ja näin yleensä onkin, joskaan normaali auto ei ihan tuota maksimivirhettä koputtele, mutta 92 se useimmiten on. Väärillä rengaspaineilla se voipi olla melkoisesti vähemmänkin kuin tuo 90 km/h. Paras mittarin näyttämä oli taannoin firman volkkaribussissa, jossa kun mittari näytti sataa, todellinen nopeus oli 82 km/h.
Vs: Päivän :-( Olen kuullut, että nykyisin mittari saa (/tulee) heittää 6% ylöspäin. En tiedä tarkemmin. Näin olen kuullut useammankin kerran. Voi olla, että olen väärässä. Edit: % Edit2: ehkä se tulee siitä 95% fraktiilista. Sit kun siitä otetaan vielä 95%, niin se tulee just ton 6%. Sit sitä soveltamalla saa siitä laskettua, mikä tarve nyt onkaan. Harvemmin sitä 99% sisään kuitenkaan saa.