Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Päivän :-(

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jaahv, 28 Maaliskuu 2007.

  1. cedricfan

    cedricfan Well-Known Member

    975
    442
    63
    Eipä mulle ole sattunut korttirikkoja, vaimolle yksi, ikivanha kortti tosin. Ja mun työkuvaukset oli sellaisia, että katsoin & tallensin aina läppärillä kuvat, olisi voinut vielä hätätilassa uusia.
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 205
    1 152
    113
    Mulla on muutama Sandiskin CF-kortti alkanut hidastelemaan kuvien tietsikalle siirron yhteydessä, oon ne suosiolla siirtänyt hyllylle.
    Sandiskin SD-kortilta ei löytynyt kuvia kun koneelle laitoin, ei löytynyt kuvia omalla maksullisella eikä Fotoliikkeen ohjelmallakaan. Onneksi tietsikkahuolto sai ne pelastettua…huh-huh. 100-vuotiaan mummon hautajaiskuvat pelastui.
     
    niffe tykkää tästä.
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 245
    509
    113
    Erilaiset tapahtumakuvaukset ovat sellaisia, että ne vedetään tai jätetään vetämättä kerralla purkkiin. Uusintoja, eikä kelailuaikoja ei ole. Fotari on palkattu siksi, että kuvia tulisi varmuudella. Sen vuoksi kaksi korttipaikkaa ja korttia.
     
    SakkeM ja RB tykkäävät tästä.
  4. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 267
    1 245
    113
    Vielä korttikeskusteluun lisäys. Nikonin D810-rungossahan on yksi SD- ja yksi CF-korttipaikka. Miksi erilaiset paikat? Jos valmistajan mielestä toinen on parempi, miksi kahta sellaista? Käyttäjälle toki olisi kätevämpää jos molemmat olisivat samaa. Toki nyt on valinnanvapaus, mutta varmaan ostaja valitsee kortit kameran mukaan eikä päinvastoin. Eihän tuo käytännössä mikään suuri harmi ole (joskin CF-kortit ovat kalliimpia), mutta aprikoin sitä, miten Nikonin ajatus on tässä kulkenut.
     
  5. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 075
    647
    113
    Meikäläisen Canon-kamerassa on ihan sama juttu ja ainakin minusta se on hyvä asia.

    Edellisessä kamerassani kun oli pelkästään CF-kortteja, niin niitä oli varastossa ennestään. Toisaalta, ”kakkoskamerassani” on SD-kortteja ja niitäkin oli kameralaukussa.

    Siis, mikä onkaan kätevämpää kuin se, että ”ykköskameraan” käy nuo molemmat. :)
     
  6. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 267
    1 245
    113
    Tuollaisessa tapauksessa kyllä, hyvin kätevää:)
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 625
    3 164
    113
    En yhtään osaa arvailla Nikonin suunnittelijoitten ajatuksia, mutta joskus oli aika, kun CF-kortit olivat nopeampia videon tai sarjakuvauksen vuoksi. Nykyään kai merkityksellistä eroa ei ole.

    CF-paikassa voi adapterilla käyttää SD-kortteja, joten niin halutessaan voi keskittyä yhteen korttityyppiin.
     
    keegan tykkää tästä.
  8. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 075
    647
    113
    Joo, ja CF-kortin liittimet ovat paremmin suojassa esim. ESD (Electrostatic discharge) ongelmilta kuin SD-kortissa, jonka liittimet ovat aivan avoimia.

    Eli, jos pitäisi valita vain toinen noista, niin CF-kortti olisi valintani.
     
    motris ja keegan tykkäävät tästä.
  9. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 407
    180
    63
    Kysynpäs tämänkin.. Elikkä te jotka kuvaatte kahdelle kortille, niin kuvaatteko kumpaankin Raw kuvia, vai meneekö toiseen esim iso kokoisia jpg kuvia, jonka ainakin EOS taitaa mahdollistaa?

    Itse hyödynsin vain sitä, että jos kortti tuli kesken täyteen toisesta pesästä, niin automaattisesti alkoi kamera tallettamaan kuvia toisen pesän muistille ja valintana vain Raw kuvia. Koska en kokenut tarpeelliseksi ottaa ns. tuplia kahdelle eri kortille.
     
    motris tykkää tästä.
  10. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 267
    1 245
    113
    En kuvaa kovin paljoa kerralla. joten toinen kortti on varmistukseen. Täyttyvien korttien tilalle sitten tarvittaessa tyhjät kortit. Ne eivät matkassa paljoa vie tilaa tai painoa lisää:) EDIT Siis raakakuvia.
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 205
    1 152
    113
    Pelkkää raakakuvaa on tullut kuvattua vuodesta 2002 kunhan sai irti tarpeeksi suuria muistikortteja, 2 kortille sama. Nykyään ei kuvauksessa kortit tuu läheskään täyteen.

    Ensimmäisille muistikortille meni 25 D-satkun NEFfiä.
     
  12. motris

    motris Well-Known Member

    4 739
    707
    113
    Pari kertaa olen kuvannut siten, että kuvaan kummallekin kortille rawit. Syynä ollut se, että olen joko pelännyt kortin/korttien toimivuutta tai sitten ollut sellainen (joku erityinen) paikka, jota ei voi toisintaa uudelleenkaan käymällä. Ainakin Pentaxin K1 II:ssa kuvaaminen hidastuu (+ vie virtaa enemmän) jonkin verran, jos tallentaa kahdelle kortille yhtä aikaa. Ja esim. kirjoitusvirheitä vaikuttaa tulevan helpommin, jos vaikka sammuttaa kameran kun on vielä kirjoittamassa.

    Itse kuvaan melko vähän ruutuja nykymittapuulla. Vuodesta 2002 olen kuvannut digillä, ja korttiongelmia on ollut alle yhden käden sormien verran. Olisiko kaksi tai kolme kertaa, kun joku kuva jäänyt saamatta. Kortteina olen käyttänyt lähinnä ns. hyviä/luotettavia/merkki kortteja, mutta jotka eivät ole olleet juuri uusimpina markkinoille tulleita.

    99 % käyttö on kuten sinullakin.

    Tosin itsehän olin alkuun niinkin neuroottinen, että kuvasin aina CF-kortin täyteen ennen kuin irroitin sen kamerasta ja tallensin kuvat koneelle.
     
    Viimeksi muokattu: 6 Huhtikuu 2024
  13. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 154
    1 053
    113
    Toi Nikon D810 oli yksi aikansa edistyneimpiä runkoja. Kuvatessani vuosikausia taiteestakin edes pikkasen rahaa saadakseni - mission impossible - minulla oli tuo ja myöhemmin myös D5 ja D850 rungot. Niissäkään huippurungoissa ei muistaakseni ollut kahta samanlaista ns parhaan teknologian korttipaikkaa(araneva muistanee ehkä paremmin, vaikka sulla ei tainnut D5:sta koskaan ollakkakaan).

    Sitten tulivat Nikonin peilittömät: z6 ja z7 yhdellä XQD korttipaikalla. Niitähän täälläkin harrastelijat ja eläköityneet tietäjät kovasti arvostelivat tyyliin yksi korttipaikka on katastrofi. No, kuvailin molemmilla huippurungoilla pitkään yhdellä XQD korttilla, koskaan ei ollut mitään ongelmia; XQD kortti on luotettava, mutta eihän ylsi kortti kuvaajalle mikään henkivakuutus ole.

    No, uudemmissa Nikon z ammattitungoissa) on kaikissa kaksi XQD korttipaikkaa. Kuvaaja on melko lailla saletissa.

    Ja onhan se näppäilijöillekin aina tietenkin kiva taustatieto, että turisti- ym. kuvat ovat turvallisesti kahdelle parin sadan euron kortille säilötty. Niitä voi sitten jaella voorumeilla.
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 625
    3 164
    113
    Oliskohan tuossa nyt hiukan turhaa ylimielisyyttä... Toki porukassa on niitäkin, jotka kuvaavat vain näyttääkseen hienoa kameraansa kavereille, mutta se porukka lienee sentään vähemmistö. Useimmille meille kuvaamisen tarkoitus on saada ne kuvatkin jonnekin, joksikin aikaa jollain lailla - jos ne ovat täysin vailla merkitystä (jopa kuvaajalle itselleen) niin miksipä sitten kuvata ollenkaan?
     
    Jari_S ja keegan tykkäävät tästä.
  15. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 075
    647
    113
    No niinpä. Sellainen tietynlainen ylimielisyys ja omakehu on vain ilmeisesti kirjoitettu joidenkin ihmisten DNA-ketjuun…. ;)

    Kyllä asia on niin, että vaikka tällä foorumilla näkee usein ”ihan kivoja” kuvia, niin tuskinpa tämän foorumin kuvaajilla olisi monellakaan mahdollisuuksia pärjätä jossain kansainvälisissä kovemman tason valokuvauskilpailuissa tai vastaavissa.

    Joten, eipä täällä kannattane kenenkään nostaa itseään jollekin ”jalustalle”.. ;)
     
  16. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 154
    1 053
    113
    No, ehkä sanoin vähän liioitellellen asian ”Ja onhan se näppäilijöillekin aina tietenkin kiva taustatieto, että turisti- ym. kuvat ovat turvallisesti kahdelle parin sadan euron kortille säilötty. Niitä voi sitten jaella voorumeilla”, joka kuitenkin on tärkeä kaikenlaisille kuvaajille. Eli se että on back up niille kuville, joita on ottanut. Sehän tässä korttipaikka- korttien luettavuuskysymyksessä on se tärkein seikka.

    Sinänsä näppäilijä on vanha termi valokuvaajasta, joka kuvaa harrastuksen vuoksi. Ei sen käyttämisessä ole mitään ylimielisyyttä. Helios julkaisi pitkään 60-luvulla ”Näppäilijän uutiset” -nimistä lehteäkin, jota moni meistäkin varmadti innokkaana tutki, minä ainakin. Ja kahteen 128 XQD korttiin voi hurahtaa kyllä helposti parisataa euroa, eikä edes riitä vähänkään nopeampiin kortteihin.
     
  17. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 267
    1 245
    113
    "Arvaa oma tilasi, anna arvo toisillekin." Harrastajaforumeilla lienee useita funktioita. Tuotosten / tekojen vertaisarvioiti ja mentorointi. Tietojen ja kokemusten jakaminen, samanmielisten sosiaalisen tilan ylläpito, usein varmaan keskinäinen kilpaileminenkin. Usein olen täällä hyötynyt etenkin muiden kuvista ja toki myös omien kuvieni saamasta rakentavasta kritiikistä. Kaltaiselleni harrastajalle tämä on kyllä hyvä ja antoisa sivusto. Tietysti ammattilaiset ovat ammattilaisia, mutta ei kai sen ole väistämätöntä olla ongelma mihinkään suuntaan. Omiin silmiini tärkeä osa tämän sivuston mielenkiintoa on siinä, että täällä on kuitenkin suhteellisen monenlaisia kuvaajia.
     
    SakkeM tykkää tästä.
  18. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 075
    647
    113
    Itse asiassa, olet kyllä useammankin kerran kirjoittanut täällä ”näppäilijöistä ja oikeista valokuvaajista”, eli sen perusteella ainakin sinulle nuo kaksi ryhmää ovat ihan eri porukkaa.

    Se Helioksen lehti oli kyllä tarkoitettu juuri niille ”näppäilijöille”, jotka kuvasivat värinegatiivifilmille ”kymppikuvia” omasta perheestään jne.
     
  19. motris

    motris Well-Known Member

    4 739
    707
    113
    Viljot ei tiedä, mutta tässä viimeisen kuukauden aikana paras kuulemani aforismi on ollut Roni Bäckilta. "Joka aamu voit valita oletko onnellinen.. vai oikeassa."

    Nuorissa on tulevaisuus.
     
  20. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 280
    5 959
    113
    Mun D4:ssa oli kaksi XQD korttia, Z6:ssa siirryin CFexpress-kortteihin, Z 9:ssä on taas sitten kaksi CFexpress-paikkaa, XQD-kortteja voi myös halutessaan käyttää. En ole ikinä ottanut kopioita toiselle kortille, mutta ei siitä haittaakaan olisi, nyt on 2 x 512 gigasta korttia, ikinä ei ole yksi kortti tullut täyteen yhden päivän aikana joten sama tuo olisi varmistaa, voihan se kortti kuitenkin hajotakin.