Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Päivän :-(

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jaahv, 28 Maaliskuu 2007.

  1. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 196
    349
    83
    Se on varmaan on ollut järkytys saada tietää, että evankelisluterilaisen seurakunnan kiinteistöjen rakentamiskustannuksia on rahoitettu kirkollisverosta.
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 636
    3 171
    113
    No, toisaalta viime aikoina on herännyt kiinnostus, ja voisi taas seurakunnan toimintaan ehkä osallistuakin....

    Paikallinen seurakunta on nimittäin perustanut kirkon taakse viinitarhan, tavoite on kasvattaa ja valmistaa jatkossa ehtoollisviinit omatoimisesti. ;) :) :)
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 636
    3 171
    113

    Enemmän järkytti tieto, että ehtollisviinistä ei peritä alkoholiveroa. Ryypäävätkin verottomasti....
     
  4. Est

    Est Well-Known Member

    17 114
    1 825
    113
    Sinänsä pistää miettimään hieman että mistä maksaa kun täältäkin puretaan jo monet kirkot pois ;)
    "Kirkko ja kaupunki" -lehdestä?
    Oma syy (maksaa) ehkä jotenkin sentimentaalis-tunnepohjainen? Oli kivaa, kirkonkin järjestämää, harrastustoimintaa kun olin napero Stadissa.

    Jotenkin jäi naiivi "kiitollisuus" siitä :)
    Ehkä hönttiä - ehkä ei?

    Noihin ilmiöihin että joku Räsäskä kertoo näkemyksiään ja siitä jotkut itkevät olen kyllästynyt.
    Mielestäni saa hänkin ilmaista mielipiteensä kuten muutkin - ilman että hysterisoidaan niistä.

    edit. typo
     
    Viimeksi muokattu: 1 Huhtikuu 2024
  5. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 091
    650
    113
    Hauska idea!

    Täällä tämä paikallinen järjestää lähinnä lapsille ja eläkeläisille jos jonkinlaista kerho- ja harrastetoimintaa. Niissä voi harjoittaa vaikkapa käden taitoja, tai sitten voi ”kahvikerhossa” ihan vaan keskustella kahvittelun lomassa muiden ihmisten kanssa jne.

    Välillä on seurakuntakeskuksen pihalla bussi, johon lastataan jollekin retkelle lähteviä eläkeläisiä jne.

    Torstaisin ko. keskukselta jaetaan ilmaisia ruokakasseja vähävaraisille, ja jonain päivänä on ns. työttömien ruokailu, jossa saa 2 euron hinnalla kunnon lounaan.

    Kerran kävin mielenkiinnosta kokeilemassa, pitääkö työttömyys jotenkin todistaa. Ei pitänyt, sain kahdella eurolla lautasellisen maukasta lohikeittoa.

    Eli, kyllä seurakunnilla on monenlaista sellaistakin toimintaa ja yhteiskunnallisia palveluja, jotka eivät sille edes kuuluisi (esim. vähävaraisten auttaminen).

    Idioottimaista höpöttää seurakuntien kohdalla aina vaan jostain Raamatusta tai uskonkäsityksistä.
    Noissa seurakunnan kerhoissa ei kyllä mitään uskonasioita tuputeta, ellei itse halua niistä asioista keskustella.
     
  6. Est

    Est Well-Known Member

    17 114
    1 825
    113
    Ehtoollisen merkitys on kyllä ihan toinen. Kuin "ryyppääminen".
    Jos kiinnostaa niin tietoa, siitäkin, on saatavissa.

    --- Että oikein "järkytti" ;)
     
  7. Est

    Est Well-Known Member

    17 114
    1 825
    113
    Ai niin... olenhan mäkin saanut seurakunnalta palkkaa joskus. Monenakin vuotena.
    Enkä pelkästään "Lutsku" - semmoiselta (Luterilainen)...
     
  8. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 196
    349
    83
    Eli järkytyit silloin 70-luvulla vasta parinkymmenen vuoden päästä säädettäväksi tulevasta verovapaudesta. Tätä nykyä ei ole tarvinnut järkyttyä enää puoleenkymmeneen vuoteen.
     
  9. Est

    Est Well-Known Member

    17 114
    1 825
    113
    Pienistä ne jotkut järkyttyy.
    Vaikeata olla?
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 636
    3 171
    113
    No no, suuruusluokka-arvio ei pidä sisällään ajallista informaatiota. Luetun ymmärtäminen?
     
  11. Est

    Est Well-Known Member

    17 114
    1 825
    113
    Oli outo dunkkis - tänään.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 636
    3 171
    113
    Ryssän hajua?
     
  13. Est

    Est Well-Known Member

    17 114
    1 825
    113
    Sieltä se kai tuli. Luulin että jotain ois kärähtänyt. Joku laite...
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 636
    3 171
    113
    No, olen minäkin käynyt joissakin seurakunnan tilaisuuksissa. Ainakin kolmissa viime seurakuntavaaleissa kuvannut ehdokkaatkin, joitakin kirkkokonsertteja jne. Pientä talkootyötä. Ei minulla mitään negatiivista sanottavaa ole paikallisesta seurakunnasta, mutta ei myöskään mitään syytä siihen liittyä. - Jos ei nyt sitten se mainittu viinitarha... :)
     
  15. motris

    motris Well-Known Member

    4 741
    707
    113
    Noinhan se pitäisi ollakin, ajattelen juuri samoin.

    Itse erosin 2010 vaihteessa, kun silloin uskonnollisesti päivänpolttavia asioita valtakunnalliseti oli Imatran seurakunnan asiat. Viimeiseksi kontaktiksi jäi keskustelu poliisipastorin kanssa. Näissä kahdessa oli vain liian iso kontrasti keskenään minun päähäni.

    Itse olen myös Räsäsen kanssa täysin samoilla linjoilla. Ei kirkon - tai kristinuskon - tule olla mikään kokemusasiantuntijuususkonto, joka kasvaa seurakuntalaisten mukana. Jos olisi, se olisi lähinnä jotain new age tms. touhua. Mihin tartut heikolla hetkellä, jos ei ole mitään, mihin tarttua..? Pyydetään keppiä, mutta tarjotaan vadelmahyytelöä. Hukkuessa.
     
  16. Est

    Est Well-Known Member

    17 114
    1 825
    113
    Aika turhaa "tuomita" jonkun toisen "uskoma" asia?
    Jos uskoo niin uskoo - *aatana...
    * Souvat *

    Ainahan sitä kyllä löytyy itkijöitä joita ketuttaa muiden mielipiteet.
    Ovat niin hirvittävän herkkiä?

    "Käännyttelijät, aggressiivisen tungettelevat salaliittohörhöt ja propagandistit" ovat kyllä, vähintäänkin rasittavia...
     
    Viimeksi muokattu: 1 Huhtikuu 2024
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 636
    3 171
    113
    Mikäpä se sitten on se kristinuskon keppi, johon tarttua? Siitä on aika paljon eriäviä käsityksiä. Erilaisia kristinuskoon perustuvia lahkokuntia tai oppisuuntia tms. on maailmanlaajuisesti noin 45000 erilaista - kaikki tietysti niitä ainoita oikeita. Jokaiselle jotakin, mutta laita noita nyt sitten paremmuusjärjestykseen, ja millä kriteerillä?
     
  18. Est

    Est Well-Known Member

    17 114
    1 825
    113
    Monta tsebaa = monta handua

    Itse tottunut kunnioittamaan kohtuullista suvaitsevaisuutta.
    Myöskään en ymmärrä mitä kiksejä saa jotkut vaikkapa toisille tärkeiden arvojen pilkkaamisesta.
    Mutta henkisesti nulikoitahan on pilvin pimein...
     
  19. motris

    motris Well-Known Member

    4 741
    707
    113
    Joo. No ensin meinasin kirjoittaa muotoon, että pyydetään keppiä, mutta tarjotaan risua. Vaihdoin hyytelöksi ja lisäsin maininnan kontrastista. En ole kuitenkaan niin kaikkivoipainen. Toki kristinuskonnon varjossa olen kasvanut.