Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Päivän :-(

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jaahv, 28 Maaliskuu 2007.

  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Kuten sanottu, mikään tilastollinen faktakaan ei koske yksittäistapauksia. Niitten hajonta on 0-100, olipa mediaani sitten 30 tai 70.
     
  2. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 428
    1 458
    113
    Pahin kaikista mikä on parempi porukka ovat sähkö kitaristit. Se kikkailu mikkien, elektroniikan, kielien, vahvistimien ja pedaalin kanssa on käsittämätöntä.
    Mä pärjään käsinkäämityillä mikeillä ja point To point tehdyllä vintagevahvistimella,,
     
  3. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 157
    335
    83
    Löytykö Rovanperä? Kallen työkalun taitaa tietää moni, vaikka ei rallia niin seuraisikaan.
     
  4. riekkosak

    riekkosak Well-Known Member

    1 468
    325
    83
    Vaimoni kysyi kerran: mikä varis tuo on? Yariksen y näyttää v:ltä. Autokeskusteluihin en muuten aio osallistua
     
  5. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    No kokeile tyypittää, sinultahan sekin varmaan sujuu.

    Joo, varmaan erilaiset ihmiset ostelevat erilaisia tavaroita, mutta onko sillä sitten jotain isompaa merkitystä – ei minulle ainakaan…
     
  6. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 981
    1 882
    113
    Kyllähän mlphotic on oikeassa siinä, että auto antaa selkeän kuvan ihmisen yhteiskunnallisesta asemasta. Jokainen tietää eron 150 tuhannen euron premium auton ja 20 tuhannen euron Dusterin välillä. Se on fakta, että auto luokittelee kuljettajansa.
    Kamera sen sijaan ei kerro mitään omistajasta. Eihän kukaan valokuvausta harrastamaton ymmärrä kameroista yhtään mitään, poislukien tietysti nämä iphonet, joissa tiedetään olevan hyvä kamera. Siis ainoa kamera, joka nostaa omistajansa yhteiskunnallista statusta, ehkä.
     
  7. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    Juu, se auton antama kuva on mitä on. Omassakin tuttavapiirissä on ollut henkilöitä, jotka ovat ostaneet velkarahalla jonkun tuloihinsa nähden aivan liian kalliin auton, näyttääkseen ulospäin jotenkin paremmalta kuin mitä onkaan. Eräskin tällainen tyyppi asusteli surkeassa pienessä vuokrayksiössä ja ruokaa ostaessaan piti kovasti katsella tuotteiden hintalappuja, kun varaa ei ollut parempaan, kun autolainan maksuun meni suurin osa vähistä tuloista.

    Toisaalta, tiedän myös joitakin ihan oikeasti varakkaita henkilöitä, jotka ajelevat jollain kansanautolla, koska auto on heidän mielestään erittäin huono sijoitus, jonka arvo laskee nopeasti. Lisäksi, joidenkin mielestä varallisuuden näyttäminen ulospäin on ”moukkamaista”.

    Mutta joo, kaikenlaista maailmasta löytyy, kauankohan tästäkin pitää vielä vääntää. Jokainen tietysti saa ajatella autoista ja niiden kuskeista ihan mitä ikinä haluaa!
     
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Autonhankinta on itseilmaisua aivan parhaasta päästä.
     
    mlphotic tykkää tästä.
  9. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 981
    1 882
    113
    Monelle se on halua elvistellä, eli antaa vaikutelma olevansa yhteiskunnan johtavin alfauros .
     
    niffe tykkää tästä.
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Tuo lienee melko tavallista. Ja kertoo kyllä aika paljon ihmisestä.


    Tuokin on ihan tavallista ns. "vanhan rahan" piirissä. Joskus kun asustelin Kulosaaressa, kävi ruokakaupassa semmoisia tuulipukuisia mummoja polkupyörällä. Varsin vaatimattoman oloisia. Paitsi sitten kämppä, jos sattui näkemään minne menivät - Hopeasalmen rannalla joku 600 neliön vaatimaton vanha huvila.

    Hyvä esimerkki oli myös Ingvar Kamprad. Kuoli pari vuotta sitten, ja ainoa selkeä perunkirjaan merkittävä juttu oli Volvo 240 vm. 1993, jolla hän ajoi sen mitä ajoi. Muutoin Ikean omistus oli hämmennetty monimutkaisten ja monenmaalaisten yhtiöjarjestelyjen taakse.
     
    niffe ja Jari_S tykkäävät tästä.
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Joku bongaa lintuja, joku tarkkailee sääilmiöitä, joku taas sitten ihmisiä. Monenlaisia harrastuksia. Eihän niistä tarvitse elämää suurempia juttuja tehdä.

    Noin miljoona ihmistä taitaa seurata vaikkapa Dannyn sekoilua nuorten naisten parissa - julkaistaan haastetteluja, TV-ohjelmia, radiokuunnelmia, iltapäivälehtiä myydään ennätyspainoksia. Hyvin harvalle taitaa kuitenkin D:n hörhöilyllä olla jotain oikein merkitystä. Ihmiset vain seuraavat ympäristöään, vaikkei se niin kovin tärkeää olisikaan.
     
    Jari_S tykkää tästä.
  12. canonmk4

    canonmk4 Well-Known Member

    1 588
    554
    113
    vieläkö se Danny Kaye jaksaa?
     
  13. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 116
    1 176
    113
    Auto taitaa olla niitä sitkeämpiä perinteisen miehisen ylivallan symboleja ja linnakkeita. Ensiksikin kuski "käskyttää" suurta, painavaa ja usein mielellään myös äänekästä (vertaa mopopojat) kapistusta joka tottelee häntä. Kuskilla jotakin suurta käskettävänä (ja joillakuilla sitten pari vuotta mopoiän jälkeen se käskemisen halu ylittää ymmärryksen ja sitten tien reunaan tuodaan kynttilöitä). Vallan symbolihan auto on aivan julkisesti: mitä enemmän valtaa, sitä suurempi ja kalliimpi auto. Ei Suomenkaan ministerejä Seateilla kyyditetä. Valtionpäämiesten hyrysysyt ovat sitten vielä suurempia ja kalliimpia. Toki niissä panssarointi ja muut turvallisuusteknologiat tuovat oman lisänsä, mutta logiikka on sama. Ajamisella myös käytetään valtaa. Premiumauton kuski joka ei käytä vilkkua, osoittaa etteivät häntä koske samat säännöt kuin muita, että hän on muiden yläpuolelle. Ehkä hän mopopoikana on alistanut ympäristöään jo pelkällä metelillä. Sitten on vielä autojen ulkomuoto. Autothan alkavat koko ajan näyttää samanlaisilta. Ne muistuttavat epämääräisesti jonkinlaisia hirmuliskoja (muistelkaapa vaikka amerikkalaisten autojen muotoilua 1950 - 60-luvuilla, estetiikka oli aika toisenlaista). Autot viestivät olevansa villejä ja kesyttämättömiä, hivenen vaarallisia eläimiä. Miehen pitää ne kesyttää ja alistaa palvelijoikseen, suuriksi ja voimakkaiksi ja ennen kaikkea nöyrästi totteleviksi palvelijoiksi. Auton ratissa mies on edelleen Tarzan, luonnon ja maailmankin (etenkin jos ei käytä vilkkua) kesyttäjä ja herra. Ja vapaa.
    Ei pidä kummastella sitä, että kaikki yritykset rajoittaa millään tapaa yksityisautoilua tai tehdä siitä kalliimpaa aiheuttavat raivostuneita ja tunteikkaita reaktioita. Silloin ei puututa niinkään autoiluun vaan perinteisen miehisyyden viimeiseen puolustuslinjaan. Joku voisi selvittää, mihin aikoihin maailmalla autot alkavat muistuttaa hirmuliskoja. En hämmästyisi, jos samoihin aikoihin alkaisi laajempi keskustelu seksuaalisesta häirinnästä ja naisen itsemääräämisioikeudesta omaan kehoonsa.

    EDIT: Toinen miehisyyden linnake on tietysti penkkiurheilu joka on ilmiönä oikeastaan täysin absurdi kunnes ymmärretään, että siinä on kysymys vain siitä, että se tarjoaa miehille sosiaalisesti hyväksytyn tavan ilmaista tunteita.
     
    Viimeksi muokattu: 7 Marraskuu 2021
    ougle ja Jari_S tykkäävät tästä.
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113

    Luulen että Wikipediaan voi tässä kohtaa luottaa. Tosin pituustieto lie jo vanhentunut.

    Screenshot_20211107-125934_Google.jpg

    Mutta ehkä jaksaa ilahduttaa vielä!
     
  15. canonmk4

    canonmk4 Well-Known Member

    1 588
    554
    113
    Dannyt jaksaa aina!
     
  16. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    ^^^ Jäsen keegan tyylilleen uskollisena pohdiskeli hienosti miehen ja auton välistä vaikutusta.

    Tosin, tarkkana täytyy olla, että ei yleistä liikaa. On sellaisiakin miehiä, joita tuo ei koske millään lailla. Itsekin tunnen erittäin hyvin ainakin yhden tyypin, jota ei kiinnosta henkilöautot pätkän vertaa ja penkkiurheilu ei sitäkään vähää.

    Mutta hyvä, että autoista ja penkkiurheilusta kiinnostuneille löytyy sitä mitä he kaipaavat. :)
     
    keegan tykkää tästä.
  17. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 116
    1 176
    113
    Tarkoituksellisesti kirjoitin hieman provokatiivisesti. Mutta me elämme monenlaisten merkitysten meressä. Auto ei ole vain liikkumaväline, jääkiekossa (jalkapallosta puhumattakaan) ei ole kyse vain siitä, että toinen porukka nuoria miehiä saa useammin sohittua tolppien väliin pelivälineen kuin toinen. Valtaan, asemaan ja omakuvaan liittyvät merkitykset ja pelot korostuvat valta-asetelmien muuttuessa tai murtuessa (kuten nykyään).
     
  18. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    Ilmeisesti meikäläinen on turhan yksinkertainen otus, kun en mitenkään osaa ajatella omaa autoani minään muuna kuin arkisen elämän helpottajana, eli nimenomaan liikkumavälineenä. Ilman sitä työajot ja mökilläkin käynti olisi melko hankalaa, mutta muuten en mitenkään osaa keksiä auton omistamisesta tai sillä ajamisesta mitään lisämerkityksiä.

    Toki autosta kannattaa sen verran olla kiinnostunut, että pitää sen kunnossa niin teknisesti kuin ulkonäöllisestikin, niin on mukavampi ajaa luotettavasti toimivalla autolla ja siististä autosta saa hieman paremman hinnankin, kun auton vaihdon aika taas on.

    Jääkiekkoa ja potkupalloa olen inhonnut lapsesta asti. Silloin kun olin peruskouluiässä, olivat vanhat sukupuoliroolit vielä niin voimissaan, että poikien oli urheilutunneilla pakko pelata jompaakumpaa mainituista aina vuodenajasta riippuen. Esim. talvella olisin jääkiekon pelaamisen sijasta paljon mieluummin luistellut tyttöjen kanssa kaunoluistimet jaloissa urheilukenttää ympäri ihan omaa vauhtia ilman minkäänlaista kilpailua, mutta silloin se ei ollut mitenkään mahdollista. Jostain käsittämättömästä syystä silloin aina oletettiin, että pojat haluavat nimenomaan kilpailla ja yrittää olla parempi kuin joku toinen. HÖH! sanon minä.

    Toivottavasti nykyajan koululaiset saavat jo valita urheilunsa oman mieltymyksensä mukaan. (Saavatko, en tiedä…).
     
  19. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 116
    1 176
    113
    Markkinamiehen kannalta ideaalitilanne toki on se, että kohteelta jäävät merkitykset havaitsematta: silloinhan niitä ei myöskään voi kyseenalaistaa (en tietenkään väitä tämän koskevan esimerkiksi jäsentä Jari_S, enhän häntä tunne). Väitän kuitenkin, ettei esimerkiksi autojen muotoilu ole sattumanvaraista.
    EDIT Aikuisuuden eräs tärkeä etu on, ettei tarvitse enää kärsiä koululiikunnasta.
     
    Viimeksi muokattu: 7 Marraskuu 2021
  20. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    Tästä olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä ja tunnustan, että nykyisen autoni valitsin lähes pelkästään sen ulkonäön vuoksi.

    Eräällä iltakävelylenkillä oikaisin erään autoliikkeen pihan kautta ja näin siellä mielestäni äärimmäisen nätin auton. Kotiin päästyäni tutkin netistä ko. auton teknisiä speksejä ja hintoja, ja sitten lähettelin sähköpostilla tarjouspyyntöjä useille eri autoliikkeille. Paras tarjous tuli Lieksasta, yli 500 km päästä kotoani, mutta kaupat siitä tuli.

    Tuon auton ulkonäkö tuottaa iloa lähinnä itselleni. Sitä en tiedä mitä muut ihmiset siitä ajattelevat, eikä se minua edes kiinnosta.

    Hyvin sanottu. :D
     
    keegan tykkää tästä.