Niin, ja eihän sitä välttämättä tarvitse mihinkään ”korpeen” mennä. Olen varma, että hyvin moni Helsingissä ikänsä asunut viettäisi huomattavasti mukavampaa elämää jossakin pienemmässä kaupungissa, jossa on tilaa asua ja elää ja puhdasta ilmaa hengitettäväksi jne. Samalla pääsee eroon esim. liikenneruuhkista sekä aivan kohtuuttomista asumiskustannuksista yms.
Tuohta ja peruspahvia meikäläisellä. Pojalle näytin sitten vuosia myöhemmin, ja tehtiin viilipurkista. Kaikilla naapurin poikapenskoilla sen jälkeen samanlaiset ja pihan parkkipaikka pärisi.
Konvehtirasioiden kansista leikeltiin. Joulusuklaarasiat otettiin talteen ja keväällä sitten niistä sai monenlaisia ja värikkäitä räpättimiä.
Ei nyt ihan pidä paikkaansa. Minä olen ikäni, siis hemmetin kauan, asunut stadissa. Koiria ulkoiluttanut täällä yli 40 vuotta. Voin kokemuksesta sanoa, että ei juuri parempia ulkoilutusmaastoja löydy. Keskuspuisto on iso ja jos se ei riitä, niin sitten naapurikaupunkiin kävellen. Espoossa ja Vantaalla riittää myös tilaa. Stadissa ei myöskään haise sianpaska eikä lehmän lanta kuten landella. Vierailin pari viikkoa sitten Elimäki Pukarolinjalla, joten hajuistakin on kokemusta. Minulla on mökki pohjoisessa. Koirien ulkoilutus on mahdollista omalla 6 ha. tontilla, siis pari kolme sataa metriä suuntaansa. Tai pölyisellä maantiellä, jossa autot paahtavat helvetinmoista vauhtia piittaamatta jalankulkijoista. Voi tietysti lähteä naapurin metsään, mutta jokainen tietää mitä siitä seuraa, jos menet koirien kanssa toisten metsään. No, asumiskustannukset on mitä on, mutta se on tänne junantuomien syytä. Ei meidän paljasjalkaisten stadilaisten.
Jotenkin arvasin, että tämä menee taas tähän. En kirjoittanut mistään ”landesta”, vaan jostakin pienemmästä kaupungista – tajusitko? Aika harvassa kaupungissa olen sianpaskaa tai lehmänlantaa haistanut. Minä muuten olen asunut stadissa pitempään kuin se aika, jolloin olet keskuspuistossa koiria ulkoiluttanut, joskin viime vuosina olen töiden vuoksi ollut paljon meren äärellä Pohjanmaalla. Ajatus siitä, että myisin Helsingissä sijaitsevan asuntoni ja muuttaisin Pohjanmaalle pysyvästi, on kyllä ruvennut yhä enemmän houkuttamaan. Ko. kerrostaloasunnosta saatavilla rahoilla saisi täältä melkoisen mukavan omakotitalon. Minäkin syntyperäisenä helsinkiläisenä olin pitkään sitä mieltä, että eihän ihminen Suomessa voi muualla asuakaan, mutta nyt on ollut tarvetta empiiriseen kokemukseen perustuen vaihtaa näkökantaa.
Täältä löytyy aitoja ääniä. Voi esimerkiksi ladata puhelimeen ja toistaa invamopon korissa olevan BT-kaiuttimen kautta. Harley davidson Sounds | Download Harley davidson Sound Effects Now
Seppo R sanoi: ↑ ..Voin kokemuksesta sanoa, että ei juuri parempia ulkoilutusmaastoja löydy. Keskuspuisto on iso ja jos se ei riitä, niin sitten naapurikaupunkiin kävellen. Alkuperäisenä Helsinkiläisenä voin vaan sanoa, että kyllä se keskuspuisto kaikkine koirankusettajineen, juoppineen, nykyään varmaan narkkeineenkin on aika heikko ajatus "ei juuri paremmasta", kun on aivan paska. Lisäksi pultsarit paskoo sinne ulkoilureittien varteen ihan ihmispaskaa, joka sairastuttaa koiran, kun sattuu sitä löytämään, pitää olla hyvin valveilla, ettei koira syö mitä löytää, lisäksi on myrkkyjä tahallaan levittävt pahaa tahtovat koiranvihaajat.. Kyllä maalla on hyvin paljosta turvassa koiran kannalta, vaikka lannanlevitys joskus haisisikin, siihen kun ei kuole kukaan perheenjäsen. Jari_S, suosittelen maalle muuttoa, itse tein niin 8 vuotta sitten, enkä hetkeäkään ole muutosta katunut 90% huonoista asioista jäi samalla taakse ja ehkä pidempi työmatka tuli kylkiäisenä tai uutena asiana. Vaikka olen syntynyt stadissa ja asunut 20 ekaa vuotta (ja monta vuotta myöhemminkin), en varmasti palaa koskaan sinne asumaan, niin moni asia on täällä maalla paremmin!
Sehän on ihan luonnollista, että mikäli on tyytymätön vallitsevaan tilanteeseen niin pyrkii korjaamaan asian. Tarjosit pikkukaupunkia vaihtoehdoksi stadissa asumiseen. En ole sitä kokeillut vaikka lyhyitä aikoja olen joutunut joskus asumaankin stadia pienemmissä kaupungeissa. En siis ole tuntenut mitään tarvetta muuttaa mihinkään pieneen kaupunkiin. Muutama tuttava on muuttanut pois stadista joko landelle tai pieneen kaupunkiin kuten Keravalle tai Hyvinkäälle, mutta aika moni on palannut takaisin stadiin. Joten tuo sinun käsityksesi pikkukaupungin ihanuudesta ei kuitenkaan kaikkia ole tavoittanut. Mutta turha kai tästä enempää on väitellä. Jokainen rakentaa oman elämänsä parhaaksi katsomallaan tavalla.
Eipä täällä Päijät-Hämeen maaseudullakaan enää elikoiden paskat haise. Kukin valitsee asuinpaikkansa omista lähtökohdistaan. Joskus vapaaehtoisesti ja joskus vaihtoehtojen puuttuessa.
Nyt tekee mieli korjata käsityksiäsi. Keskustan puistoissa ne pultsarit ja narkkarit luudaa. Keskuspuistossa en ole koskaan tavannut yhtään pultsaria enempää kuin narkkariakaan. Ihmispaskaa sieltä joskus löytyy, mutta ne skeidaajat ovat kyllä niitä, jotka adidakset jalassa juoksevat tai hölkkäävät. Olen vahingossa tavannut itse teossa joskus jonkun. Tähän nyt vielä viimeksi ottamani kuva keskuspuistolenkiltä koiran kanssa.
Onpas tämä nyt hankalaa… Juu, jos ihminen on tyytymätön elinolosuhteisiinsa, niin aika monet yrittävät tilannetta korjata, mutta se on ihan oma juttunsa. Tarkoitan siis sitä, että aika moni elämänsä alusta saakka Helsingissä asunut on ihan tyytyväinen elämäänsä, eikä osaa edes parempaa kaivata – tämä tilanne oli itsellänikin. Minä en itse koskaan hakenut töihin tänne Pohjanmaalle, vaan minua pyydettiin. Pyynnön jälkeen nauroin ensin kippurassa noin hullulle ajatukselle, mutta sen verran kuitenkin löytyi seikkailunhalua, että päätin lähteä kokeilemaan esim. vuoden ajaksi asumista Kehä kolmosen pohjoispuolella. Kokemus on ollut kaikinpuolin positiivinen yllätys ja kohta tulee yhdeksän vuotta täyteen tätä ”kokeiluani”. Ei maiseman vaihtaminen tietenkään kaikille sovi ja vastaavassa tilanteessa joku voisi toki raskaasti pettyäkin. Joka tapauksessa, jos ei välttämättä halua koko elämäänsä jumittaa paikallaan, voi olla hyvä kokeilla joskus jotain uuttakin… Ja toki voi sitten palata siihen vanhaankin, jos se sittenkin oli parempi vaihtoehto. (Tästä syystä en ole esim. Helsingin asuntoani laittanut vuokralle, vaan voin halutessani muuttaa sinne milloin tahansa takaisin).
Paha sanoa mistä tuo johtuu, mutta pahasti menee pieleen luulosi stadista ja keskuspuiston luonteesta, ehkä et ole siellä tarpeeksi liikkunut, jotta olisit voinut asian havaita. Ehkä olet aika sokea, ettet ole narkkeihin ja niiden ulosteisiin törmännyt tai sulla ei ole ollut koiraa tarpeeksi pitkään.. Itse olen asunut siellä, eripuolilla puistoa niin pitkään ja kauan, etten todellakaan tarvitse "korjauksiasi" kaupungin luonteesta, toki sörkkakin on ollut varhaislapsuuden asuinpaikka ja keskuspuisto vaan paikka jossa käytiin stadikan takana metsässä.. Siltikin, turha näistä on vääntää, saat pitää ihan mistä haluat, mutta todellisuus ja muiden kokemukset voivat kuitenkin poiketa aikalailla. Alkuperäisenä stadilaisena, sörkan kundina voin sanoa, että ikävä ei tule, melkein koko maailma on parempi elämiselle kuin se. Melkein tulee sellainen ymmärrys, ettet ole edes alunperin stadilainen, vaan tullut muualta nuorena, mutta haluat identifioitua kovasti stadilaiseksi. Normi stadilainen ei kauheesti olemassaolaan puolusta, siihen ei tarvetta ole, mutta maalta tulleet monesti haluavat vahvistaa sitä, että ovat "stadilaisia" enemmän kuin ovatkaan. Ei kannata, stadilaisuudessa ei ole mitään hienoa tai tavoiteltavaa.
Mutta kuitenkin tärkeintä on, kun on katto pään päällä ja lämmintä ja paikka mihin päänsä kallistaa päivän pääteeksi. Aivan sama missä
Minä en ole yrittänyt tuputtaa stadilaisuutta vaan puhua stadista asuinpaikkana. Ne, jotka eivät viihdy täällä muuttavat muualle. Sehän on luonnollista. En kuitenkaan halua ryhtyä aloittamaasi henkilöön suuntautuvaan solvaukseen. Olen aika pienenä muuttanut stadiin, koska olen syntynyt Naistenklinikalla ja se jälkeen asunut täällä lyhyitä jaksoja lukuunottamatta. Ettei tämä nyt menisi typeräksi jankkaamiseksi, niin lopetan tähän.
Metatietojen yhteensopimattomuus harmittaa. Kokeilen mielelläni eri kuvankäsittelu - ja työnkulkuohjelmia ja vertaan liitä Lightroomiin. Vakavamman käytön esteenä on kuitenkin melkein aina se, että muut ohjelmat lukevat vain puutteellisesti Lightroomissa käyttämiäni avainsanoja. Esimerkiksi aikanaan aloin Lightroomin avainsanoihin merkitä aukkoarvoja (kyse on siis skannatuista filmikuvista) muodossa f2,8 tai f5,6 ja niin edelleen. No, ohjelma X kuitenkin tulkitsee avainsanoissa väistämättä pilkun erottavan toisistaan kaksi avainsanaa. Ja tuota tulkintaa ei voi muuttaa. Se siitä sitten. Viimeksi tänään kokeilin digikamin uutta ilmeisesti paljonkin edelleenkehitettyä versiota 7. Se puolestaan ei ymmärrä sulkinaikamerkintöjäni koska niissä on /, ovat siis muotoa 1/8 ja 1/250 ja niin edelleen. Olisipa näissäkin asioissa jokin standardi. Tai itse asiassa, olisinpa tästä asiasta ottanut selvää ennen kuin aikanani aloin Lightroomissa käyttää epästandardeja merkintöjä. Sikäli asialla ei ole suurta merkitystä, että minulle LR on nykyään (etenkin ottaen huomioon sen laajentamismahdollisuudet) joka tapauksessa toimvin työnkulkuohjelma. Tulipa kuitenkin valitettua. Vali vali.