Vs: Päivän :-( Iski maan joukkoliikenteen realiteetit kovin. Pitäisi mennä käymään pikaisesti Helsingissä. Bussilippu meno-paluuna maksaa 66 euroa. Omalla työdieselillä tulisi polttoaineen hinnaksi 35 euroa ja jos tuohon saisi kaverin jakamaan kustannuksen niin 17,50. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Ennenkuin huomautetaan, niin niitä muita ajoneuvon kuluja ei oikein voi laskea lisäksi, koska täällä maalla pitää auto olla, jos jotain haluaa tehdä ja ne muut kulut juoksevat, seisoi se auto tuossa pihalla tai ajoi sillä stadiin. Huoltokuluja nyt toki voi laittaa vähän, tonkka öljyä ja suodatin 20 000km välein. Biltemasta 35,- eli 0,175snt per kilometri. Lisää hauskuutta julkiseen matkustamiseen lisää, että tilaisuus loppuu klo 22 hakaniemenrannassa ja viimeinen bussi lähtee klo 22.10.
Vs: Päivän :-( Joo, eikö olekkin hauskaa. Myös turkusesta helsinkiin halvin on oma auto, bensanakin. Bussi edestakaisin on noin 60e ja juna noin 70e. Per henkilö. Tein tuossa laskelmiakin sille että olisko kannattavaa hankkia auto. Lopputulos oli kuitenkin että jos käy vain esim. 10 kertaa vuodessa perheen kera pk-seudulla niin ei kannata. Mutta jos käy muuallakin niin heti kannattaa. Oma auto on tietenkin itseään ruokkiva kulujärjestelmä, sillä näin julkisiin rajoittuneena ei kovin montaa paikkaa ole minne voi helpoisti mennä esim. valokuvaamaan. Nyt bussit rajoittuvat käytännössä itse turkuun tai ruissaloon. Samoin mun valokuvaus.
Vs: Päivän :-( Oikein olet laskenut julkisten kustannukset. Olen aina ihmetellyt tätä samaa asiaa. Jos porukkaa on lähdössä enemmän, vaikkapa perhe mukaan, niin saat laskea oman auton kustannukset vaikka verottajan hyväksymän kilometrikorvauksen mukaan ja edelleen on oma auto halvempi. Ja kun ottaa mukaan laskelmaan sen, että VR tekee kaikkensa karkoittaakseen kaikki joiden pitää olla tiettyyn aikaan perillä, niin auto muuttuu yhä kiinnostavammaksi välineeksi. Reissaan Helsiinkiin useita kertoja viikossa, aina autolla. On tullut todettua että vain valtion virkamiesten työmatkat ovat mahdollisia junalla. Heille ei tunnu olevan niin väliä ovatko ajoissa palaverissa tai saapuvatko ylipäätään, meidän rahan orjien on oltava siellä minuutilleen tai emme saa palkkaamme. Yritin viime talvena pari-kolme kertaa mennä junalla, kun palaveritkin oli ihan keskustassa, mutta kerran olin myöhässä, kerran juna ei lähtenyt lainkaan, piti hakeä auto parkista ja matkaan, ja kolmannella kerralla meno onnistui ilman kommelluksia, mutta paluussa oli vain puolikas junaa ja jouduin seisomaan Helsingistä Tampereelle... olisin mieluummin istunut omassa autossa kuin seisonut Pendolinon käytävällä.
Vs: Päivän :-( Niinpä. Tuttavan 5-henkinen perhe poikkeaa kesämökillä.... 350 euroa edestakaisin julkisilla. Eikä mennä vielä kauas.
Vs: Päivän :-( Noinhan se on, kun monen sadan tonnin bussissa matkustaa keskimäärin vain muutama henkilö. Olen lukemattomia kertoja matkustanut esim. Helsingistä Hyvinkäälle turisticruisaustasoa olevalla bussilla alle kympin hintaan niin että kyydissä on ollut 4-5 matkustajaa. Jokainen ymmärtää ettei tuollainen touhu kannata sekuntiakaan. Minusta olisi tärkeää, että joukkoliikenne saataisiin monipuolistettua mikä tarkoittaa sitä, että on turha olla ajamatta hyviä reittejä sen takia että kalusto on liian suurta. On myös turha olla vastaamatta asiakkaiden toiveisiin ajamatta 7-9 hengen pikkubusseilla non stop -kierroksia vain sen takia ettei se ole ollut meillä tapana. Luutuneet asenteet ja sokeus sille miten isoja (ja pienempiäkin) massoja liikutellaan pitää hinnat korkealla. Jos todella halutaan, että joukkoliikennettä käytetään, on valtion kompensoitava lippujen hintoja entistä enemmän. Se homma ei ole yksityisen yrityksen velvollisuus (= ottaa velkaa ja mennä konkurssin kun tulot eivät vastaa menoja). Tämä ei ole poliittinen kannanotto vaan yksinkertainen ehto toimivuuden parantumiselle. Kyse on siitä, mitä kukin arvostaa. Toinen tykkää valtion rahoilla rakennetuista moottoriteistä ja pitää niitä itsestään selvyyksinä perusteina se, että bensan/dieselin ja autojen hintoihin sisältyy niin paljon veroja. Toinen puolestaan arvostaa sitä, että paikallinen bussi / ratikka / mikä lie kulkee kohtuullisin väliajoin tarpeeksi läheltä niin että sillä ehtii esim. töihin. Mutta sen kyllä sanoisin että on aivan turha verrata minkään henkilöauton bensakulutusta ja omatoimihuollon ja öljynkulutuksen hintoja ammattimaiseen liikenteeseen. Ehkä pitäisi lähteä bussiyhtiöön katsomaan (tai pyytää sieltä) yhden linja-auton kokonaiskustannuslaskema niin karu totuus tulisi esiin. Pelkkä pääomakulu ylittää moninkertaisesti yksityisen autoilijan henkilöauton vuotuiset käyttökulut.
Vs: Päivän :-( Ei se ole myöskään yksittäisen autoilijan asia menettää yöuniaan linja-autoyrittäjän tulevaisuudesta. Selvää on, että valtion pitäisi jotenkin kompensoida julkista liikennettä, mutta kyllä yrittäjän pitäisi myös katsoa peiliin ja muistaa, että yrittäminen tarkoittaa myös riskin ottamista ja uusia innovaatioita. Ei ole vaikea laskutoimitus laskea, että keskimäärin kymmeneltä hengeltä tuosta ao. matkasta saa 660 euroa, mutta jos 50 hengen auto olisikin täynnä, riittäisi henkilöä kohden 13,20. Eikä myöskään ole vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka valitsevat oman auton, kun linja-autolla matkustaessa joutuu autoa vaihtamaan parikin kertaa reissussa ja odottelemaan jatkoyhteyttä pimeässä räntäsateessa tai lyhin etäisyys päätepisteeseen linja-auton pysäkiltä on 40km. Koko julkinenliikenne pitäisi laittaa täyteen remonttiin ja rakentaa uudet reitit ja niihin kunnollinen syöttöliikenne, mutta kun yrittäjät ei halua. Siitä on liikaa työtä ja rahaa tulee ihan kivasti noinkin. Olen aina kritisoinut sitä, kun helsinkiläiset sanovat joukkoliikenteen olevan hyvä. No on kai, kun pääkaupunkiseudulla pääsee lähes mihin tahansa metropoli-alueen sisällä julkisella välineellä ja helposti. Poikittaisliikenne on vähän hankalaa, mutta toimii kuitenkin. Mikäli minäkin asuisin vielä pääkaupungissa, niin enhän minä autoa omistaisi. Sieltä kun tullaan vähän pohjoisemmaksi, niin tilanne hieman muuttuu. Ei ole tämä meidänkään kylä ihan pieni, yli 30 000 asukasta sentään, mutta silti täällä on aivan turha kuvitella pärjäävänsä ilman autoa, kun kunnan rajojen etäisyys on reilut 50km ja kylässä liikennöi kaksi bussilinjaa. Muihin kaupunkeihin kun suuntaa matkaansa, niin edessä on valinta niistä muutamasta vuorosta, jotka suuntaavat pois päin ja yleensä matkustamiseen liittyy useampia auton vaihtoja, tosiaankin jossain tiettömällä taipaleella. Ehkäpä jopa ekologisempi ratkaisu on 50 hengellä uusi moderni alle 1 litran dieselhybridillä varustettu kevytajoneuvo kun jonkun liikennöitsijän 30 vuotta vanha tupruttava linja-auton raato.
Vs: Päivän :-( Miten ihmeessä on tulkittava ettei tuo ole poliittinen kannanotto? Ehkä siten että vaikka näet epäkohdan ja ratkaisun, et halua toimia näkemyksesi mukaan tai olla itsesi takana. Sitoutunut nykysysteemiä kannattavaan ryhmään: konservatiivi. (Olit nykyään mukana politiikassa tai et. Politiikkaa on kuitenkin monella tasolla, mielipiteen ilmaustakin voi ihan hyvin nimittää politiikaksi.)
Vs: Päivän :-( Eikös politiikaksi ennen sanottu yhteisen asioiden hoitamista? Toki se on nykyisin termi yhteisien asioiden muuttamisesta omien asioiden hoitamiseksi muiden maksettaviksi ja sanallisesti hieroglyyfeiksi ja uskontunnustuksiksi.
Vs: Päivän :-( Nimitän sitä ei-poliittiseksi siksi, ettei mielipiteeni perusta ole riippuvainen niistä taustatekijöistä, jotka vaikuttavat asian käsittelyyn mm. pääkaupunkiseudun liikenneratkaisuja tehtäessä. Tässä kohtaa siis kaupunkien keskinäiset suhteet, poliittiset painostus- ja sidosryhmät tai media eivät vaikuta peruskysymyksen ratkaisumalliin, jota ajan. Ota huomioon, että itse työ voitaisiin todellakin antaa yksityiselle taholle - niin etuineen kuin riskeineenkin. Ja näihin etuihin voitaisiin laskea myös valtion suorittama tuki. Englannissa yksityistämistä kokeiltiin rautateiden kohdalla. Tulos ei kannusta samaan täällä.
Vs: Päivän :-( Kaikki epäonnistumiset pitää Suomessa ottaa käyttöön. Mielummin vasta silloin, kun ne on mualla jo typeriksi todettu. Ollaan ikäänkuin paremmin hypyn päällä.
Vs: Päivän :-( Sun pitäis Quiku reissata vähän enemmän. Huomaisit ettei asiat Suomessa ole ihan niin huonosti.
Vs: Päivän :-( Odotellaanpa vain.... VR on viimeinen iso valtion omistus, jonka voi pistää lihoiksi ja vaurastua osakeannissa. Ainakin jotkut rikastuvat vaikkapa Soneran viitoittamalla tiellä. Eivät nuo Veoliat sun muut isot kansainväliset firmat täällä ole sen takia, että on kivaa orkaniseerata Vantaan busseja lumipyryssä.... Kyllä ne kyttäävät jotain hiukka isompaa raatoa.
Vs: Päivän :-( Voi voi... http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/Käär ... 15076.html"]http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/Käärme%20puri%20mallia%20rintaan%20-%20kuoli%20silikonimyrkytykseen/art-1288376415076.html
Vs: Päivän :-( Joo. Tossakin kärmes minusta just valkkaa paikkaa, mistä haukata... Mutta, myrkytysvaaraahan ei näyttäisi olevan.
Vs: Päivän :-( Ei olekaan, olenkin iloinen suunnan olevan oikea, olemme kuitenkin tiukassa maakilpailussa.
Vs: Päivän :-( Saas nähdä jääkö mun 11. päivän veikkaus pieneksi. Onkohan jossain kaupallisia veikkauksia aiheesta? Saa 5000puntaa jos arvaa raadot oikein? Oliskos siinä kunnon moraalia, varsinkin jos veikkauksen osa meneet japanilaisten tueksi? No joo, mustaa huumoria...
Vs: Päivän :-( Elisa pisti ADSL:n poikki, kun siirtyy Soneralle, katotaan meneekö kuukausi vai kaksi ennenkuin alkaa taas toimia. En olisi itse lähtenyt vaihtamaan, mutta kun menee ns. firman piikkiin, niin ei voi vaikuttaa asiaan. Täytyykin soitella perään tänään, ja kysellä edes jotain alustavaa aikataulua.