Vs: Päivän :-( Kyllähän sähkömiehet, putkimiehet, atk-asiantunijat jne tulevat myös ruokapalkalla. Pitäisi ainakin. Ystäväni opiskeli yliopistossa manageriksi tms. kulttuurituottajaksi. Oli harjoittelijana 1990-luvulla mieskuoro huutajissa. Heidän organisaationsa toimi hienosti, mutta ystäväni kyllästyi siihen, että kulttuurialalla kaikki pitäisi tehdä aina talkootyönä.
Vs: Päivän :-( Tapahtumiin taidetta ruokakorvauksella kuten työttömistä työvoimaa samalla tavalla (eli kuntouttavaan työtoimintaan). Maan hiljaisesti hyväksytty tapa.Saapa se hyväveli ilmaisia työntekijöitä.
Vs: Päivän :-( Nythän ei ollut kyse työttömistä, joille tarjottaisiin armopaloja ja itsetunnon nostetta, vaan kyseessä olivat ammattimaista työtä tekevät ihmiset. (tällä en tarkoita, että työttömät olisivat yhtään väheksyttävämpää kansanosaa, enemmänkin tuo itsetunnon noste-kommentti on lähemmäs vitsi - tai sarkasmia.) Monikohan katontervaaja, putkien rassaaja, taksia kuljettava, hampaita poraava, kassalla ruuhka-apulaisena työskentelevä, ruokatarjoulua tarjoava, Kotisiivouspalvelua yms... suostuisi tuollaiseen. Luovan alan ihmiseille tuo pitäisi olla itsestään selvää, että yhteiseen hyväänhän tässä aina töitä tehdään. Ollaanhan me muut palkallisia, ja sen takia rahat onkin vähissä, mutta kyllähän sinä ymmärrät. Tuleehan sulle tästä nimeä ja mainetta. Ajatteleekohan kukaan tuolla millaista "nimeä ja mainetta" tuosta tulee? Kapa
Vs: Päivän :-( Vanha sukulais putkimies sanoi aikoinaan, että mielellään auttaa kyllä kaikessa ilmaiseksi, paitsi ei putkihommissa.
Vs: Päivän :-( Muusikoilla tuttua touhua. Olen joitakin töitä tehnyt talkooperiaatteella, esim. että kun tulette esiintymään avajaisiin, niin sitten joskus kun tarvitsette, tehdään kuvia. Etukäteen sovittu ja kuvia tehtyl. Onko tämä veronkiertoa? Solidaarisuuteni kaikkeen taiteen kenttään on kuitenkin sen verran suuri, että sallin itselleni tälläisen rikollisuuden. Jos on instituutio takana, niin silloin en lipeä, en vaikka homma kusisi. Samassa kusessahan me ollaan (tai ainakin osa, ellei isokin, meistä). Tämä vain tuohon: "Tuu tekemään töitä, ei me mitään makseta, mutta saat nimen esille. "Eiksoohienoo" Kapa P.s. Hienoa, kun aurinko vielä valaisee, ja taivas sinertää. Linnutkin livertelevät, mitä nyt vielä kuulen. Kapa
Vs: Päivän :-( Tuttuni lehtikuvaaja kertoi (ehkä olen tämän täällä aikaisemminkin tuonut julkisuuteen; anteeksi siitä) seuraavaa: Soitti kyseiselle valokuvaajalle vanha lapsuuden tuttava, joka ei ollut ottanut yhteyttä kahteenkymmeneen vuoteen. Oli hammaslääkäri. Kertoi, että on naimisiin menossa, ja haluaisi kutsua ko. valokuvaajan myös juhliinsa. Valokuvaaja ilahtui, ja kertoi mielellään tulevansa, mutta sitten tuli se varsinainen juttu: " Kun ole sellainen tunnettu valokuvaaja, niin varmaan sitten siellä samalla ottelet meille kunnon kuvia tapahtumasta, onhan sulla se kamera aina mukana." Siihen kuvaaja vastasi, että joo, kyllä, hoidetaan homma, mutta minulla nyt taitaa olla pari reikää hampaissa, joten samalla voit kuvauksen ohessa paikata ne? Siihen loppui se häävierailu. Tunnen valokuvaajan sen verran hyvin, että en epäile tarinan todenperäisyyttä. Kapa
Vs: Päivän :-( Minusta tuo on hyvä periaate. Minulla on muutama ammatti, joista kokonaisansio koostuu, ja niitä hommia en tee ilmaiseksi, en naapurille enkä sukulaiselle, mutta muuten autan ja toisaalta saan apua kyllä. Tuosta täytyy pitää kiinni sitten silläkin tavalla, että muistaa itse maksaa tuttavilleen, mikäli tekevät leipätyöhönsä kuuluvia asioita...
Vs: Päivän :-( Sen verran vielä jankutan: Olen tehnyt ammattimaista työtä, myös muuallakin, kuin taiteen puolella (yllättävää kyllä), ja vaatinut/saanut siitä asiallisen korvauksen. Olen myös käyttänyt ammattitaitoani ilmaiseksi joihinkin itselleni tärkeäksi kokemiini hankkeisiin, joista olen ollut selvillä budjetin pienuudesta. Se, että valtion taholla tehdään tuollaista, on mielestäni käsittämätöntä. Ministeriön taholta on kai jo tullut vastine, vaan en ole löytänyt virallista vastausta. Vielä tähän sen verran, että jos ministeriössä on virkamiehiä/-naisia, jotka tälläiseen ryhtyvät, niin olisiko jonkunlainen koulutuksen paikka. Sinnehän voisi kutsua myös taiteen alalla työskenteleviä pitämään vaikka kommenttipuheenvuoroja, kahvi/sämpyläpalkalla. kapa
Vs: Päivän :-( Minusta on omituista, että kansanedustajan tai ministetin työstä saa palkkaa. Vielä vähemmän ymmärrän kunnanvaltuuston kokouksia, joista maksetaan kokouspalkkio. Kaiken tuon edellä mainitun pikkunäpertelyn voisi hoitaa talkoilla.
Vs: Päivän :-( Hyvä periaate. Minäkin olen yrittänyt pitää linjaa, että talkoita teen, mutta oman alan hommista laskutan. Jotkut tästä loukkaantuvat, mutta se on heidän asiansa. Taiteilijakollegoitten kanssa välillä on mutkikasta. Tiedän, että heillä ei yksinkertaisesti ole rahaa. Mennään sitten sillä, että autetaan. Monesti lupaavat jotain maksaa, mutta useimmiten unohtavat. Ei kehtaa huomauttaa, mutta eivät sitten lupailisi. Kapa
Vs: Päivän :-( Jukkis, ei kansanedustajalle makseta palkkaa. Hän saa jotain työkorvausta tai muuta sellaista. Tietävämmät selostakoon. Tuo korvaus antaa lisäarvoa nyt ja tulevaisuudessa. Siis, ettei heti fyrkat lopu. Toki töitä siellä tekevät, suurin osa, että en minä heitä aliarvosta. Joitakin pohjanoteerauksia kuitenkin. Niistä hiljaisista taas ei mitään havaintoa. kapa
Vs: Päivän :-( Tulihan se kommentti. Diipadaapaa. http://www.minedu.fi/OPM/Verkkouutiset/2016/04/palkkiot.html Kapa
Vs: Päivän :-( Tämä menee jo -puolelle, mutta jatketaan nyt täällä, kun on aloitettukin: http://kasperstromman.com/2016/04/12/hyvia-uutisia-tuloveron-voi-nyt-korvata-nakyvyydella/?fb_action_ids=10154133712868958&fb_action_types=og.likes Kapa
Vs: Päivän :-( Infarkti prkle, mutta eiköhän se siitä, kun tänään vielä vähän palloa laajennellaan...
Vs: Päivän :-( Oulun niin vielä pari vuotta sitten puhtaat kadut on muisto vain. Kadut täynnä skeidaa, kaupungin parhaatkaan siivojat levittelee käsiään.
Vs: Päivän :-( Kiitos, osaa ne kyllä hienosti mennä nykyään nivusista valtimosuonta pitkin sydämen sisälle kuvaamaan... Vaikka tuo taitaa olla Päivän ...
Vs: Päivän :-( Kai nyt sentään kouliintuneena laukkulaisena kyselit käytetystä kamerasta ja haastoit sen korkeiden herkkyyksien suorituskyvyn?